Bose högtalare, inge tryck?

Permalänk

Bose högtalare, inge tryck?

Hej
Jag har kommit över ett BOSE ACOUSTIMASS 3, 2.1 system. När jag läser anvisningarna för att kopla in dom så förstår jag inte. http://pro.bose.com/...surface_swe.pdf
När jag tidigare subbar har det varit rca-kabel som jag dragit till förstärkaren men på dessa finns de ju ingen sådan möjlighet.

Jag har koplat enligt bild 6 till min förstärkare (YAMAHA RX-V350). Men jag får inte så mycket ljud från subben.
Det känns som man måste vara elingengör för att begripa manualen för högtalarna.
Måste jag driva subben med ett eget slutsteg eller är det något jag missar?
Kan någon hjälpa mig få liv i subben så är jag evigt tacksam!
/Tobias

Permalänk
Medlem

Tyckte manualen förklarar bra hur det ska kopplas. Var har du bild 6?
http://products.bose.com/pdf/customer_service/owners/og_am3ii...

Men det du egentligen gör är att köra stereoljud genom basen först. Du behöver ju inte bry dig om bas utgången på förstärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Inget fel på manualen där, men har du läst förstärkarmanualen ? Filtrerar du bort basen i den ? Hur har du gjort din högtalarsetup, du ska sätta fronthögtalarna som large och stänga av sub eftersom du från förstärkarens perspektiv har ett fullregistersystem utan sub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

oj länken blev lite tokig.
http://pro.bose.com/pdf/pro/manuals/fs_3/ig_fs3_surface_swe.p...
Sidan 6 pratar jag om i denna fil.
Den ser inte lika dan ut som din manual. då hade de varit lättare att förstå.
Vill du kasta ett getöga och se om du kan tipsa mig om något?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inget fel på manualen där, men har du läst förstärkarmanualen ? Filtrerar du bort basen i den ? Hur har du gjort din högtalarsetup, du ska sätta fronthögtalarna som large och stänga av sub eftersom du från förstärkarens perspektiv har ett fullregistersystem utan sub.

Just nu har jag högtalarna som small och sub off. Jag vet inte om jag filtrerar bort basen. får kollapå de

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BlueiceLDA:

Just nu har jag högtalarna som small och sub off. Jag vet inte om jag filtrerar bort basen. får kollapå de

Ok, ingen större skillnad i den manualen vad dett häller förstärkaren bara se till att du kopplar om så den går som högtalare och inte för 70V - 100V linje, bilden på sid 6

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, ingen större skillnad i den manualen vad dett häller förstärkaren bara se till att du kopplar om så den går som högtalare och inte för 70V - 100V linje, bilden på sid 6

Ja jag använder bara Satellite connections för högtalarna och input till förstärkaren.
Transformer settings och mono 70V/100V INPUT används inte.

Hu kan jag se på förstärkar setuppen om jag filtrerar du bort basen? finns det någn engelsk fras eller förkortning jag ska leta efter? eller någon skala? jag kan inte alls mycket om ljud

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska ställa in att du inte har en sub och stora fronthögtalare, du kan även prova med en tongenerator från datorn, http://www.tolvan.com/ ladda hem tone så kan du göra egna testsignaler med en pc.

Visa signatur

Permalänk

Spelar det någon roll om jag koplar in högtalarna på Front A eller Front B (Front B är för suround)? Just nu sitter dom i A där det bara finns för höger och vänster.
Se sida 16 här http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/re/RX-V350_e.p...
/Tobias

Permalänk
Rekordmedlem

A eller b spelar ingen roll, det är bara för att man ska kunna ansluta 2 olika högtalarpar och växla mellan dem om man vill.

Visa signatur

Permalänk

Ok.
Så när jag kommer hem ska jag kolla på förstärkaren om det finns någon filtrering basen. Är det en viss db gräns jag ska kolla på?

Permalänk
Rekordmedlem

Se sid 20 och ställ in "subwoofer none" då borde den sända basen till fronthögtalarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueiceLDA:

Hej
Jag har kommit över ett BOSE ACOUSTIMASS 3, 2.1 system. När jag läser anvisningarna för att kopla in dom så förstår jag inte. http://pro.bose.com/...surface_swe.pdf
När jag tidigare subbar har det varit rca-kabel som jag dragit till förstärkaren men på dessa finns de ju ingen sådan möjlighet.

Jag har koplat enligt bild 6 till min förstärkare (YAMAHA RX-V350). Men jag får inte så mycket ljud från subben.
Det känns som man måste vara elingengör för att begripa manualen för högtalarna.
Måste jag driva subben med ett eget slutsteg eller är det något jag missar?
Kan någon hjälpa mig få liv i subben så är jag evigt tacksam!
/Tobias

Det du har fungerar inte som en vanlig subwoofer. Den är tänkt att ta emot en stereosignal där den "tappar av" basljudet och skickar vidare de övre registren till de små högtalarna. Dvs den är egentligen inte tänkt att kopplas till en surroundförstärkare, så som du gör. Men det bör gå att få igång ändå.

PDFen du hade var ju hur rörig som helst. Jocke92s länk var bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frux:

Det du har fungerar inte som en vanlig subwoofer. Den är tänkt att ta emot en stereosignal där den "tappar av" basljudet och skickar vidare de övre registren till de små högtalarna. Dvs den är egentligen inte tänkt att kopplas till en surroundförstärkare, så som du gör. Men det bör gå att få igång ändå.

PDFen du hade var ju hur rörig som helst. Jocke92s länk var bättre.

Jo det är en vanlig högtalare, den är bara inte aktiv och det funkar hur bra som helst att koppla in den bara man inte anger att man har en sub i förstärkaren, för då filtrerar försärkaren i det här fallet bort basen från fronthögtalarna, mer avancerade hembiodekodrar brukar ha bass management så där kan man styra det helt fritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är en vanlig högtalare, den är bara inte aktiv och det funkar hur bra som helst att koppla in den bara man inte anger att man har en sub i förstärkaren, för då filtrerar försärkaren i det här fallet bort basen från fronthögtalarna, mer avancerade hembiodekodrar brukar ha bass management så där kan man styra det helt fritt.

Mja, om du kollar på TS andra PDF-länk så ser du att hela surround-setupen är tänkt att kopplas till basmodulen. Dvs det är varken en ren aktiv eller ren passiv subwoofer. Ingen "vanlig" högtalare alltså. Även om den kanske kan konfigureras till att bete sig som det.

Annars är det som du säger, den ska kopplas till front-utgångarna på surroundförstärkaren, och de utgångarna ska vara ställda till large/full range.