Dra nätverkskablar genom lägenheten

Permalänk

Dra nätverkskablar genom lägenheten

Hej!

Först säger jag tack för alla informativa inlägg som har skrivits på Swec Nu är det så att jag behöver lite hjälp och hittar inte rätt information på google.

Nätet hemma hos mig är enkelt just nu; Datauttag (tele2 100/10) och trådlöst router (netgear WNR3500L), kopplat med en 25cm kabel. Fungerar fint.

Nu känner jag för att dra lite kablar till (1) en ny stationär och (2) mediaspelaren vid tv:n.

Istället för att dra två kablar hela vägen från routern, skulle jag kunna använda en längre (typ 8m) kabel från datauttaget till routern, och därefter dra två kortare kablar till datorn/mediaspelaren? Jag tror att det borde fungera, men har aldrig haft ethernet direkt in till routern förut.

Kabeln som ska till mediaspelaren kommer att behöver ligga direkt på/under en elkabel i ungefär 2m, kommer det påverka hastighet/reliability? Eller kan man undvika det genom att använda S/FTP kablar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

det kommer inte bli påverkat av ligga intill elkabel så kort sträcka...

Permalänk
Medlem

då får du sätta en switch och dela upp kabeln med i den änden

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Den koppling du tänker dig skall fungera utmärkt. Tänk bara på att routerns placering kan påverka det trådlösa nätverket (den bör alltså vara relativt centralt placerad i lägenheten). Om du inte vill flytta routern kan du istället dra 8m-kabeln från ett av routerns LAN-uttag till en switch, och 2st kortare kablar från switchen till mediaspelare respektive dator.

Man brukar rekommendera skärmad kabel om TP-kabeln skall dras tillsammans med starkströmskabel. Under de förutsättningar du beskriver så tror jag knappast du skulle få några problem ens med oskärmad kabel, men skall du köpa ny TP-kabel så köp S/FTP cat6.

Permalänk

Gud vad bra! Tack för svaren.

Det andra alternativet jag kom på var exakt som du beskrev - med en switch istället för att flytta på routern. Men det är trevligt att inte köpa saker i onödan

Jag har tittat lite på prisjakt för nätkablar samt Kjell & co, men är fortfarande lite osäker på just vad jag borde satsa på. Det verkar billigast att köpa en 50m kabel och sedan dela upp den, är det en bra idé? (1)

(2) Är det värt att köpa "toolless" RJ45 kontakter eller är det bäst att köra på vanliga och verktyget? Spelar det någon som helst roll?

(3) Någon som har erfarenhet med kabellister? Spontankänslan jag får är att det blir allt tydligare att man gömmer något, men jag kanske har fel?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tentonzilla:

(3) Någon som har erfarenhet med kabellister? Spontankänslan jag får är att det blir allt tydligare att man gömmer något, men jag kanske har fel?

Enda kabellisten jag har hemma är förbi balkongdörren, där jag konstant snubblade över antennkabeln tidigare. Nätverkskabeln från kontoret till mediabänken i vardagsrummet har jag dragit i och bakom befintliga lister och trösklar i lägenheten, med en platt kabel. Tog ett tag, men det är det värt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av tentonzilla:

Jag har tittat lite på prisjakt för nätkablar samt Kjell & co, men är fortfarande lite osäker på just vad jag borde satsa på. Det verkar billigast att köpa en 50m kabel och sedan dela upp den, är det en bra idé?

Jag skulle inte rekommendera det om du inte känner en stark lust att kontaktera TP-kabel

Nu vet jag ju inte vilka kablar du tittade på, men ett exempel med priser från Kjell:

UTP-kabel, Cat6, vit, 50 m: 349:-

UTP-kabel, Cat6, vit, 10 m: 169:-
2 x UTP-kabel, Cat6, vit, 2 m: 69:-
Totalt: 307:-, kontakterat och klart, snyggt och med gjutna brytskydd. Inget meck.

Just my $0.02

/Asklepios

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Enda kabellisten jag har hemma är förbi balkongdörren, där jag konstant snubblade över antennkabeln tidigare. Nätverkskabeln från kontoret till mediabänken i vardagsrummet har jag dragit i och bakom befintliga lister och trösklar i lägenheten, med en platt kabel. Tog ett tag, men det är det värt.

Jag gillar verkligen idén, men vi snackar om ~40m lister på betong väggar. Möjligt, men lite utanför banan just nu. Det kanske blir nästa steget dock!

Skrivet av Asklepios:

Jag skulle inte rekommendera det om du inte känner en stark lust att kontaktera TP-kabel

...

Totalt: 307:-, kontakterat och klart, snyggt och med gjutna brytskydd. Inget meck.

/Asklepios

Lust? Hm. Kanske inte, men jag måste borra genom 2st väggar (en trä, en betong) och vill inte borra ett större hål än jag absolut måste - naturligtvist för utseendets skull. Man kan spackla ett större hål, men personligen tycker jag inte om det.

Tack för tipset ändå!

Permalänk

Varför inte använda homeplugs mkt dyrare men enklare
http://pctidningen.se/natverk/natverk-i-eluttagen

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Notera att du inte får gigabithastighet om du låter dom dela på kabeln, endast 10/100. För 1000Mb/s krävs alla ledarna i en TP-kabel.
Jag håller själv precis på med att dra nätverk i lägenheten.

Om man använder skärmade kablar är det väldigt viktigt att ALLT (kablar, uttag, patchpaneler etc) i nätverket är gjort för detta, och jordat på rätt sätt. Annars kommer skärmningen fungera som en antenn, och orsaka störningar på data som sänds i den vilket försämrar prestanda.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tentonzilla:

Jag gillar verkligen idén, men vi snackar om ~40m lister på betong väggar. Möjligt, men lite utanför banan just nu. Det kanske blir nästa steget dock!

Tja, "fågelvägen" har jag väl max 8 meter till TV-bänken, men fick använda en 20-meterskabel för att få det snyggt. Engagemang, min käre vän!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av tentonzilla:

Lust? Hm. Kanske inte, men jag måste borra genom 2st väggar (en trä, en betong) och vill inte borra ett större hål än jag absolut måste - naturligtvist för utseendets skull. Man kan spackla ett större hål, men personligen tycker jag inte om det.

Tack för tipset ändå!

Aha - det ska dras genom väggar! Då hamnar det såklart i ett annat läge. Det kan ändå vara värt att köpa så mycket som möjligt färdigt, klippa en kontakt, dra genom väggarna och sedan kontaktera. Använd vanliga RJ45-kontakter och köp en tång, den kostar inte så mycket och den har du nytta av många gånger.

Skrivet av Diabolus1978:

Varför inte använda homeplugs mkt dyrare men enklare
http://pctidningen.se/natverk/natverk-i-eluttagen

Om man har lust och möjlighet att dra in riktiga kablar får man (oftast) ett bättre resultat.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om kabelgiganten.se som brukar ha bra priser, gratis och snabb frakt.

CAT6 UTP här: http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?visa=artiklar&id=102&men...

Permalänk
Medlem

Kan tips också om att det finns platta nätverkskablar, kan göra installation mycket enklare med tex kabeldragning bakom lister osv

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du skall dra kabel i lägenheten, försök göra det ordentligt med kabelrännor. Du kan också överväga att använda kablage som inte är i PVC-plast - Nu för tiden används de endast till att dra vanliga hemma nätverk, men om man ska "bygga in" kablar, brukar man välja de andra då de brinner sämre och inte bildar tokgiftig rök. Kanske löjligt att tänka på, men om prisskillnaden inte är så stor är det ju kul att göra "rätt" på en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Notera att du inte får gigabithastighet om du låter dom dela på kabeln, endast 10/100. För 1000Mb/s krävs alla ledarna i en TP-kabel.
Jag håller själv precis på med att dra nätverk i lägenheten.

Om man använder skärmade kablar är det väldigt viktigt att ALLT (kablar, uttag, patchpaneler etc) i nätverket är gjort för detta, och jordat på rätt sätt. Annars kommer skärmningen fungera som en antenn, och orsaka störningar på data som sänds i den vilket försämrar prestanda.

Tror inte att TS syftade på det när han skrev "dela på kabeln". Tänkte dock klargöra för TS vad du menar

Man kan, om man skiter i gigabit, dela på en nätverkssladd. Man har 8 ledare i en sladd och det behövs endast 4 om man inte kör gigabit. Detta kan man dra nytta av och köra tex 2 nätverksanslutningar genom en kabel. Man kan även köra olika håll ifall man har nätverksuttaget plus en dator i ett rum men vill ha routern i ett annat. Finns även färdiga kopplingar att köpa.

Dessa kabeldelare går att köpa på tex Dustinhome för 42:- OM man är student. Annars kostar dom 175:- Även sladdar och annat kan vara väldigt billigt på dustin.
http://www.dustinhome.se/product/5010019170/deltaco-utp-unshi...
Misco är ett annat alternativ, där man ibland får fina rabatter på sånt om man har registrerat sig som swec-medlem. Dessutom får man alltid fri frakt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack så mycket för alla idéer!

Homeplugs... ja... har tittat lite på dem men det verkar som man får sämre hastighet i vanliga fall. Lägenheten byggts 1938 och jag litar inte på att alla elkablar är nog bra kvalité för att verkligen använda tills det.

Jag är däremot helt säker på att cat6/5e är stabilt och levererar 1gbit utan någon som helst konstigheter. Att det kommer synas lite i lägenheten får jag nog leva med.

"Dela på en kabel" var kanske inte det bästa sätt att beskriva det jag menade. Det som jag egentligen menade var att klippa en 50m färdig kabel några gånger för att få dom längden jag behöver. dvs istället för att köpa en installationsrulle på 100m som är aldeles för mycket för mina behov. Ursäkta för misförståndet

Tack för tipsen om websidan samt platta nätverkskablar.

Som det ser ut nu så kommer jag köpa ~50m i kabel, en pressverktyg samt några RJ45 kontakter. Om det inte blir något annat super idé inom en vecka eller så!

Tack så jätte mycket till alla som tog tid att hjälpa till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tentonzilla:

Tack så mycket för alla idéer!

Homeplugs... ja... har tittat lite på dem men det verkar som man får sämre hastighet i vanliga fall. Lägenheten byggts 1938 och jag litar inte på att alla elkablar är nog bra kvalité för att verkligen använda tills det.

Jag är däremot helt säker på att cat6/5e är stabilt och levererar 1gbit utan någon som helst konstigheter. Att det kommer synas lite i lägenheten får jag nog leva med.

"Dela på en kabel" var kanske inte det bästa sätt att beskriva det jag menade. Det som jag egentligen menade var att klippa en 50m färdig kabel några gånger för att få dom längden jag behöver. dvs istället för att köpa en installationsrulle på 100m som är aldeles för mycket för mina behov. Ursäkta för misförståndet

Tack för tipsen om websidan samt platta nätverkskablar.

Som det ser ut nu så kommer jag köpa ~50m i kabel, en pressverktyg samt några RJ45 kontakter. Om det inte blir något annat super idé inom en vecka eller så!

Tack så jätte mycket till alla som tog tid att hjälpa till!

Köper du kontakterad kabel och ska sätta upp uttag blir det fel typ av kabel. I ditt fall är det korta avstånd så det kan gå att få ihop. Jag kör en fuskinstallation hemma på något ställe och det fungerar.

Citat:

Mjuk och solid kabel

Mjuk kabel är mångkardelig, vilket innebär att de åtta ledarna i sin tur består av många tunna trådar (kardeler). Den mjuka kabeln används till anslutningskablar (patch¤kablar). Vid montering av RJ45-kontakter ska mjuk kabel användas.

Solid kabel är lite stelare då den är enkelkardelig (enkeltrådade ledare). Solid kabel används vid fast installation. För att kunna slitsa (kontaktera) kabeln i plint krävs solid kabel. Plintar för slitsning sitter i alla nätverksuttag och patchpaneler. källa http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...