Permalänk
Medlem

Värdera begagnade bildskärmar.

Hej,

Går i tankarna att köpa en ny bildskärm, 120Hz. Då de kostar en del för en student så tog jag mig även en titt på blocket efter en begagnad och hittade en säljare av just den skärmen jag är intresserad av. Ny kostar den i dagsläget 4300kr, han vill ha 3000kr.

Själv säljer jag alltid begagnade saker för minst halva priset av vad den skulle kosta att köpa ny idag, beroende på skick, garant-tid osv. Själv tycker jag alltså att ~2000kr hade varit rimligt.

Här är skärmen om det skulle ha någon betydelse för att bestämma vad som är ett rimligt andrahandsvärde.

Hur brukar ni prissätta era saker som ni säljer? Behöver inte vara just bildskärmar men datorer och kringutrustning allmänt. Har ni även tips på vad man ska tänka på vid köp av begagnad bildskärm så framför gärna dessa!

Mvh.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Tycker man bör utgå starkt från hur gammal skärmen är.
För tillskillnad från andra saker, dör skärmar ut fortare, är lite som att köpa begagnade hårddiskar.

Så om den är 1 år gammal är det nog ingen större betydelse. Men om den är 3 år gammal skulle ja inte betala 3k för den.

Sen när den väl är begagnad kan man också be om att få se dess BLB och liknande. Det kan man inte med ny, så det är en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Tycker man bör utgå starkt från hur gammal skärmen är.
För tillskillnad från andra saker, dör skärmar ut fortare, är lite som att köpa begagnade hårddiskar.

Så om den är 1 år gammal är det nog ingen större betydelse. Men om den är 3 år gammal skulle ja inte betala 3k för den.

Sen när den väl är begagnad kan man också be om att få se dess BLB och liknande. Det kan man inte med ny, så det är en fördel.

Så du tycker alltså 3000kr är rimligt för skärmen om den är 'yngre' än ett år?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Hej,

Går i tankarna att köpa en ny bildskärm, 120Hz. Då de kostar en del för en student så tog jag mig även en titt på blocket efter en begagnad och hittade en säljare av just den skärmen jag är intresserad av. Ny kostar den i dagsläget 4300kr, han vill ha 3000kr.

Själv säljer jag alltid begagnade saker för minst halva priset av vad den skulle kosta att köpa ny idag, beroende på skick, garant-tid osv. Själv tycker jag alltså att ~2000kr hade varit rimligt.

Här är skärmen om det skulle ha någon betydelse för att bestämma vad som är ett rimligt andrahandsvärde.

Hur brukar ni prissätta era saker som ni säljer? Behöver inte vara just bildskärmar men datorer och kringutrustning allmänt. Har ni även tips på vad man ska tänka på vid köp av begagnad bildskärm så framför gärna dessa!

Mvh.

Tycker inte 3000kr låter orimligt för en max ett år gammal skärm i gott skick om nypris är 4300kr, det är redan en prisskillnad på 1300kr vilket inte är att förakta men kanske finns nån hundralapp till i prutmån om du inte är orolig att han ska sälja skärmen till nån annan.
Hela din tankegång om max halva priset känns svår att få igenom på elektronik som kostar över 500 lappen och som samtidigt är nya och aktuella. Ta grafikkort som ett exempel, ingen skulle sålt ett begagnat gtx 680 för halva nypriset (med 99% säkerhet inte du heller) eftersom potentiella köpare är bereda att betala klart mer än så.

Skrivet av Zache_:

Så du tycker alltså 3000kr är rimligt för skärmen om den är 'yngre' än ett år?

Absolut eftersom det är en ny skärm som fortfarande säljer bra enligt prisjakt, så länge som den är i bra skick utan defekter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker 3000 är för dyrt om den inte är väldigt ny. Du kan glömma allt om reklamationsrätt men iofs. kan det finnas garanti kvar. Fast det är inte säkert att den följer varan (det brukar den dock göra).
En annan fråga är om man kan leva med den upplösningen på en 27" skärm? Som spelskärm är det nog inga större problem men ska man surfa/bildredigera/allt annat skulle jag aldrig köpa den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Rent ålders mässigt så är 3k för den skärmen om den är mindre än 1 år helt okej.

Men, skulle kräva bilder på BLB och vete om den har någon pixel som är död.

Om den har kraftig BLB eller störande i sig, skulle det sänka va ja skulle betala för den.

Om den hade pixel fel på något sätt, skulle ja inte köpa skärmen alls.

Men det är jag;)