Hur gör jag enklast en stop motion bra?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag enklast en stop motion bra?

Hej alla trevliga swec;s
nu är det som så att jag håller på med stopmotion filmning åt skolan,
inte ett arbete, utan nu är det jag som ska göra iordning en liten instruktions-film (stopmotion såklart)
åt alla nior (jag är en av dem) som ska ha en tema vecka

vet hur jag klipper ihop och rendrerar/kompilerar filmer och sådant, spelar inte så stor roll i vilket program, har testat många av dem.
kommer använda oss utav windows live movie maker i skolan.

så då skulle jag vilja ha lite bra råd, som kan vara bra att tänka på och sånt.
har en del erfarenhet av stopmotion sen tidigare, inte massvis men ja en del

ös på med alla era superbra fotoråd!
/Abbebandy

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ska du ta kort på något på nära håll så riktar du en lampa, och ställer in manuella inställningar och manuell fokus på en systemkamera. På så sätt slipper du små ändringar i ljus och fokus mellan varje bild, du får ett bättre flyt helt enkelt. Stativ är ett krav för att få bilden stabil.

Kör 12fps och lägg ihop dom hur du vill, i skolan kör vi med Adobe Premiere.
Säg till om du behöver någon speciell hjälp
Mvh

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Ett bra stativ kommer göra allting mycket lättare och gärna en fjärrkontroll till kameran så ni inte råkar flytta den när ni ska fota.

Fota gärna i ett rum där ni har kontroll över ljuset. om det kommer in mycket solljus kan det påverka resultatet om ljuset och skuggorna flyttar sig under tiden ni arbetar.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

har en enklare kamera (lite mer avancerad långzoom) som jag kommer fota med, bra ide det där med att köra 12 fps, brukar köra lägre.
kommer nog använda blender till själva video pusslandet men om premiere är gratis kan jag försöka göra en krasch course

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde massvis med stopmotion filmer baserat på legofigurer och även andra saker.
Det enda som krävs av dig är ju tålamod och en gnutta försiktighet.
Tänk på ljuset, får alla bilder olika ljussättning blir filmen inte bra alls.
Rekommenderar 2 lampor som lyser från varsitt håll på det område du ska ta bilderna.
Ska du ha mörker osv kan du ju redigera det i datorn sen (t.o.m med Movie Maker;)).

Vad kör du med för kamera? Helst ska det vara en som är kopplad direkt till datorn
så du kan ta bilderna mha ett musklick eller t.ex med Enter knappen.
Mycket effektivare då du inte behöver röra på kameran. Du kan ju göra som
jag, tejpa fast kameran.
Körde dock med webbkamera, då många "vanliga" kameror inte kan använda program i datorn
som du tar bilderna med, tänk på det.

Edit: Angående fps så är 12fps det absolut minsta du borde köra med.
Vill du att det ska se lite bättre ut så hjälper faktiskt det en del att ha 15fps.
Men det är ju inte bara mer fps du ska ha i så fall utan även ska du flytta på
föremålet mindre, t.ex en bil som ska köra lite får du flytta en mindre bit med mer fps,
så blir det bättre flyt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Ett bra stativ kommer göra allting mycket lättare och gärna en fjärrkontroll till kameran så ni inte råkar flytta den när ni ska fota.

Fota gärna i ett rum där ni har kontroll över ljuset. om det kommer in mycket solljus kan det påverka resultatet om ljuset och skuggorna flyttar sig under tiden ni arbetar.

har ett stativ som är stadigt och bra men ingen fjärr :/
tror inte det finns fjärr att köpa dock :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

om du vill lägga ihop bilderna med hjälp av editing till en film ska du försöka hitta en inställning i ditt program som ändrar standardtiden för att visa upp en bild när du lägger in den på din timeline. Hoppas du förstår vad jag menar. I vegas hitar man detta på properties. Det är säkert något liknande i movie maker.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC-Hybris:

om du vill lägga ihop bilderna med hjälp av editing till en film ska du försöka hitta en inställning i ditt program som ändrar standardtiden för att visa upp en bild när du lägger in den på din timeline. Hoppas du förstår vad jag menar. I vegas hitar man detta på properties. Det är säkert något liknande i movie maker.
Lycka till!

tror jag förstod, du menar att jag ska sänka visningstiden på bilderna och ta bort dem där mellan svärterna som kommer?
så om jag ska ha 12 fps blir formeln 1 / 12 =0, ?? (orkar inte räkna) sek. tar reda på det när det behövs

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

tror jag förstod, du menar att jag ska sänka visningstiden på bilderna och ta bort dem där mellan svärterna som kommer?
så om jag ska ha 12 fps blir formeln 1 / 12 =0, ?? (orkar inte räkna) sek. tar reda på det när det behövs

om du ställer in programmet rätt behöver du bara föra över bilderna till din timeline, inte plocka bort hålutrymmen "svärtor" på din timeline.