Hur mycket är (kommer) en original xbox vara/är värd?

Permalänk

Hur mycket är (kommer) en original xbox vara/är värd?

Jag har en original xbox som är fullt fungerande sen 2002 + handkontroll och ett 20 tal spel.
Kommer denna värsting vara värd nada i framtiden eller kan man spara den? Och är det mera värt att slänga den bjässen då den tar plats & samlar damm ?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Inte mycket, men det förvånar mig att man tycker att Xbox är retro nuförtiden.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Det finns MASSOR med Xbox att få tag i billigt, så ska den vara värd något måste man nog spara den i flera år framöver innan den blir värd något, om den ens blir det...

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Jag har en original xbox som är fullt fungerande sen 2002 + handkontroll och ett 20 tal spel.
Kommer denna värsting vara värd nada i framtiden eller kan man spara den? Och är det mera värt att slänga den bjässen då den tar plats & samlar damm ?

Är det inte någon av dessa så är den nog inte värd så mycket

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Skrivet av Skingken:

Inte mycket, men det förvånar mig att man tycker att Xbox är retro nuförtiden.

10+ år gammal....Såg en tråd om PS1 här så varför inte denna

Skrivet av DeFeCT79:

Det finns MASSOR med Xbox att få tag i billigt, så ska den vara värd något måste man nog spara den i flera år framöver innan den blir värd något, om den ens blir det...

Aja,då sparar jag den ifall brorsan känner sig sugen på att köra med sina kompisar Finns några 'coola' spel i hyllan som är riktigt nice

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk

Jag slängde min för handkontrollerna inte fungerade. Annars om man har plats för den så är det väl bara att spara om man någon gång vill spela igen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

10+ år gammal....Såg en tråd om PS1 här så varför inte denna

Ps1 är ju släppt 1995 och Xbox år 2002, så att ps1 är mer retro förstår man.

Spara ditt xbox så länge du kan, är väl rätt svårt att säga i nuläget ifall den kommer bli värd något överhuvudtaget!

Permalänk

Det e klart att den kommer att öka i värde. det handlar bara om hur länge du orkar ha kvar
den och hur fin den kommer att vara. Det e ju ändå första xboxet vi pratar om, det kommer nog glittra lite extra i ögonen hos oss som spelade på maskinen när vi ser den på blocket när vi är 50år.

Permalänk
Skrivet av RedigPojk:

Det e klart att den kommer att öka i värde. det handlar bara om hur länge du orkar ha kvar
den och hur fin den kommer att vara. Det e ju ändå första xboxet vi pratar om, det kommer nog glittra lite extra i ögonen hos oss som spelade på maskinen när vi ser den på blocket när vi är 50år.

Kommer nog inte slängas men den får sitta uppe på hyllan så länge Den är bara dammig men den har en kontroll som funkar samt DVD fjärrkontroll system Insåg det när den hade den dära Fjärrkontrolls pluppen insatt i ett av de 4 uttagen

Visa signatur

Permalänk

Haha i början trodde jag att vi snackade om Xbox 360, och tyckte det var lite skumt att fråga hur mycket det är värt på retromarknaden, med tanke på att det fortfarande säljs xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Haha i början trodde jag att vi snackade om Xbox 360, och tyckte det var lite skumt att fråga hur mycket det är värt på retromarknaden, med tanke på att det fortfarande säljs xD

Haha,tänkte skriva Original Xbox fast det var ju inte namnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Haha,tänkte skriva Original Xbox fast det var ju inte namnet

Har du Halo 2 så kan jag damma av det åt dig;)

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Har du Halo 2 så kan jag damma av det åt dig;)

Har faktiskt bara Halo:Combat evolved...fick den på köpet med xboxen....samt Midtown Madness 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I dagsläget är väl en Atari 2600 som är 30+ år gammal värd ungefär lika mycket (lite) som en PS2 eller Xbox, kanske 200-500 kr. Med tanke på hur många fler exemplar av de modernare maskinerna som sålts samt att många människor idag insett att de kan vara värda att spara på, tvivlar jag att de någonsin kommer att bli värda mer än 2% av en genomsnittlig månatlig bruttolön, för att låta bli att tala exakta belopp.

Men visst, om du sparar din Xbox åt barn, barnbarn och barnbarnsbarn så kanske den om 100 år har ett värde som motsvarar 5% av en månadslön. Se även Antikrundan där ibland folk kommer med knepiga föremål som är 100-200 år gamla men ändå bedöms bara ha ett symboliskt värde, mycket för att föremålen inte eftertraktas av någon samlare. Det är en bra läxa om att allt som är gammalt innebär inte att det är värdefullt.

Permalänk
Medlem

Investera i aktier om du vill ha pengar och spar konsolen om du själv vill spela på den.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Tror det är 20+ år innan den blir värd något. Den genarationen som växte upp med den måste vuxit till sig och börjat utveckla nostalgikänslor.

Permalänk
Entusiast

Jadu, då det till och med är svårt att få ut något större värde ur en NES till och med, (mer än ett par hundringar) så misstänker jag att en Xbox inte är värd speciellt mycket den heller. Än mindre sett ur ett retro-perspektiv.

Xbox är "ny" för att ens räknas in i retro-kretsarna enligt min mening.

Vänta tills du blivit pensionär, så kanske man kan ta upp saken igen. Jag misstänker att det blir svårt även då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Spara den i 30 år till på ett SÄKERT ställe och kolla till den lite då och då så kanske du kan sälja den sen. Eftersom att så många personer köpte xBox så kommer det nog bli svårate att få ut en slant från det. Jag har ett Nintendo 8-bit med en del spel och 2 kontroller någonstans, borde leta rätt på det själv o göra likadant. xD

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Eftersom att ts inte ser ut o få nårra pengar för sitt xbox, vad tror ni man kan få för ett sega master system med 2 kontroller och original förpackning? kom vell ut 1985 eller nått sånt så de börjar ju närma sejj 30 år.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Ni kan ju kolla på tradera och ebay m.m, retro-entusiaster plockar upp ett och annat för rimliga pengar. Men räkna inte med några större summor i regel, det är fortf. långt under nypris man får idag för de flesta maskiner.

Gammal elektronik är inget man blir rik på såvida det inte är riktigt ovanliga grejer, typ devkits i toppskick, väldigt limited edition utgåvor, etc. Eller grejer som denna, såldes en nyss för många tiotusen:
http://www.amigahistory.co.uk/commodore/commodore65.jpg

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Den kommer att vara värt något, om 20-30 år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

kanske tur om den är värd nått om 100+ år... var ju inte nått direkt upphetsade som satt i den maskinen förutom ett skal av plast samt världens tjockaste kontroll men dock så skön att hålla i konstigt nog sen att de var otroligt lätt chippad beställde nån skruva på direkt på mamma kortet utan löda för chippa den från england när de begav sig

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

100+ Kr
Gav bort 2 St chippade med Manson+XMBC och Större Hd.
Skall kasta några i veckan då dom kom in utan video sladden.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ni kan ju kolla på tradera och ebay m.m, retro-entusiaster plockar upp ett och annat för rimliga pengar. Men räkna inte med några större summor i regel, det är fortf. långt under nypris man får idag för de flesta maskiner.

Gammal elektronik är inget man blir rik på såvida det inte är riktigt ovanliga grejer, typ devkits i toppskick, väldigt limited edition utgåvor, etc. Eller grejer som denna, såldes en nyss för många tiotusen:
http://www.amigahistory.co.uk/commodore/commodore65.jpg

Vissa gamla miniräknare verkar ha hyffsat begagnadvärde, mest äldre modeller. Men vissa hyffsat moderna som hp 42s verkar ha ökat sitt värde sedan produktionen lades ner.
//edit vad det nu har att göra med spelkonsoller...