Ord i titlar som inte ska inledas med versal?

Permalänk

Ord i titlar som inte ska inledas med versal?

I film- och låttitlar brukar vissa ord skrivas med gemener, medan resten skrivs med versaler. Exempelvis "Book of Love".

Finns det någon komplett lista med alla engelska och svenska ord som inte ska inledas med versal i den här typen av titlar? Jag ser gärna också någon förklaring till varför det är på detta viset.

Tack på förhand!

Jag är relativt nyvaken och lyckas inte ens använda rätt ord, tack så mycket för upplysningen widL! :D
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Motsatsen till versal är förresten "gemen" (plural: gemener), inte konsonant.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av widL:

Motsatsen till versal är förresten "gemen" (plural: gemener), inte konsonant.

Åh, herregud... *ta på mig skamstruten*

Tack så mycket!

Tackar! Ska läsa igenom den mer noggrant alldeles strax!

Permalänk
Medlem

I svenskan har vi traditionellt bara varsal i första bokstaven, som i vanliga meningar. I engelskan varierar det, vissa kör med versal i början på varje ord, medan t.ex. chicagostilen har versal på alla ord som inte är artikel, preposition eller konjunktion, men det första och sista ordet har alltid versal. Så t.ex. "on" i "Shine on Me" (preposition) skrivs med gemen, men i Pink Floyds "Shine On You Crazy Diamond" (adverb) skrivs det med versal.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

I film- och låttitlar brukar vissa ord skrivas med gemener, medan resten skrivs med versaler. Exempelvis "Book of Love".

Finns det någon komplett lista med alla engelska och svenska ord som inte ska inledas med versal i den här typen av titlar? Jag ser gärna också någon förklaring till varför det är på detta viset.

Tack på förhand!

I svenskan är det bara stor bokstav på första ordet i en titel och efter det följer vanliga regler, det vill säga stor bokstav på namn. Det är ett otyg som smugit in från engelskan att sätta stor bokstav för ord och det hör inte hemma i svensk text.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Svenskan har alltid en (och endast en)inledande versal i titlar, engelskan har inledande på (nästan) alla ord som inte är prepositioner, artiklar eller konjunktioner såvida de inte utgör en del av ett frasverb.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8