Permalänk
Medlem

Minne & prestanda

Jag har suttit och läst massa artiklar om minnen, men jag blir inte ett dugg klokare av det. Min fråga lyder: Hur snabb minne ska man ha för respektive processor? T.ex. om jag har en P4 2.0ghz hur snabb ska minnet vara för att det inte ska vara en flaskhals?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Minnet ska vara minst lika snabbt som den fsb som CPU använder

Till en P4 2.0 400Mhz (4x100) ska du alltså ha minnen som klarar minst 100MHz fsb.

Till en P4 2.26 533Mhz (4x133) behöver du minnen som klarar 133Mhz.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att även fast minnet är DDR så ska man bortse från det utan ta minnets hastighet / 2?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Vi kan ta ett exempel:

En AMD T-bird 1200 med fsb 100MHz ska ha minst PC100-minnen oavsett om du kör med DDR eller SDRAM,

Samma T-bird 1200 finns med fsb 133 oxå, och då ska den ha minst PC133-minnen oavsett om det är DDR eller SDRAM.

Hoppas det blev lättare nu

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag e lite trög, men du menar alltså att en p4 som går på 100mhz fbs klarar sig med sdram minne på 100 mhz?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Nu kör man väl inte med SDRAM till en P4, men svar JA!, en P4 som går med 100på bussen (x4 = 400MHz) klarar sig med PC100minnen!!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

njaee.. ska du ha minne som inte blir en flaskhals ska det vara lika snabbt som den effektiva bussen... i p4ans fall tex 4x100mhz och gärna med låg latency. dessutom finns det väl inget som hindrar en från att köra samma p4 med 33mhzminnen förutsatt att ens moderkort stöder det.