Hur ändrar man uppspelningskälla för ljud?

Permalänk

Hur ändrar man uppspelningskälla för ljud?

Hej!
Jag har läge stört mig på att jag inte har kunnat dela upp var alla olika programs ljud skall spelas upp och undrar om det är någon här på forumet som vet något om hur man fixar detta.

För att förtydliga: Jag vill kunna använda högtalarna och headsetet samtidigt och på ett smidigt sätt kunna byta var varje programs ljud skall spelas upp.

Tack på förhand,
Gustav

Visa signatur

GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE | HD 7870 Gigabyte OC | NZXT PHANTOM BLACK | NZXT HALE90 650W | OCZ AGILITY III 60GBx2 (RAID 0)

Permalänk
Skrivet av GustavMagic:

Hej!
Jag har läge stört mig på att jag inte har kunnat dela upp var alla olika programs ljud skall spelas upp och undrar om det är någon här på forumet som vet något om hur man fixar detta.

För att förtydliga: Jag vill kunna använda högtalarna och headsetet samtidigt och på ett smidigt sätt kunna byta var varje programs ljud skall spelas upp.

Tack på förhand,
Gustav

Tryck på ljudsymbolen längst ner i höger hörn
Tryck på mixer
Voila

Där kan du iallafall reglera ljuden på olika program som körs men är dock väldigt tveksam över hur man får två ljudenheter att spela upp ljud samtidigt :/

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Om du menar hur man ändrar uppspelningskälla och du sitter på Windows så högerklicka på ljudikonen nere vid klockan sen trycker du på Uppspelningsenheter, därefter markerar du önskad ljudkälla. För att använda ljudkällan du vill ha så trycker du på att den ska vara standard. Sen är det klart. Går att switcha mellan där utan några problem.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk

@DeadPixel: det var hur man bytte varje programs "output sounce" jag var sökte lösningen på.
@Ewelyn: fast jag kan väll inte välja vilka program som skall spelas upp från vilken enhet då? utan det ändrar väll bara vilken "output source" som är standard.

@Båda: Tack för att ni försökte hjälpa mig

Visa signatur

GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE | HD 7870 Gigabyte OC | NZXT PHANTOM BLACK | NZXT HALE90 650W | OCZ AGILITY III 60GBx2 (RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavMagic:

@DeadPixel: det var hur man bytte varje programs "output sounce" jag var sökte lösningen på.
@Ewelyn: fast jag kan väll inte välja vilka program som skall spelas upp från vilken enhet då? utan det ändrar väll bara vilken "output source" som är standard.

@Båda: Tack för att ni försökte hjälpa mig

Går bara om programmet har stöd för det. Annars använder sig programmet av standard output. Vissa mediaspelare kan välja, vissa spel, men inte alla.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har stört mig på det jag med. Det enda man kan göra är att ändra inställningarna för varje enskilt program. Tyvärr så stödjer inte så många program det; Skype är egentligen det enda jag träffat på.

Edit:

Skrivet av FX9:

Går bara om programmet har stöd för det. Annars använder sig programmet av standard output. Vissa mediaspelare kan välja, vissa spel, men inte alla.

Exakt!

Edit
Permalänk

@FX9: Okej, tack
@B00tman: Ne, jag har också bara stött på det i Skype (utöver musikprogram som FL Studio och TRAKTOR). Jag har försökt att leta lite efter ett program som kan göra det istället för Windows "Volyme Mixer" men det utan resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavMagic:

@FX9: Okej, tack
@B00tman: Ne, jag har också bara stött på det i Skype (utöver musikprogram som FL Studio och TRAKTOR). Jag har försökt att leta lite efter ett program som kan göra det istället för Windows "Volyme Mixer" men det utan resultat.

Windows media player stöder det. Lika så VLC. Har för mig att XBMC gör det.

Lite vanligare vid spel men långt ifrån alla stöder det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Och Winamp och Foobar och Mpchc kan också välja vart ljudet skickas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.