Permalänk
Medlem

Fixa ny kabel för Comhem-uttag?

Tjo!
Vilket av de alternativ är bäst ekonomisk sett?

1. Dra ny kabel från befentlig uttag och smälla dit nytt uttag på annat ställe? Dock ska den nuvarande uttag inte ändras någoting.

2. Flytta uttag och skarva kabel?

3. Skita i det?

alt 3 är uteslutet.

Om jag kör alt 1. så undrar jag om det påverkar modemet på nåt sätt?

PS. modemet är fel placerad och sitter i låst rum då den måste startas om ibland (i föreningen) och har planer på att göra en del renovering i lokalen där så
jag tänkte att det passar på att fixa det där med modemet. DS.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att det är en koaxialkabel som går till uttaget? I så fall gäller det att ta reda på vilken typ av nät det är, stjärn eller kaskad, eller något annat.
Mer information finns här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mot...

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonII:

Tjo!
Vilket av de alternativ är bäst ekonomisk sett?

1. Dra ny kabel från befentlig uttag och smälla dit nytt uttag på annat ställe? Dock ska den nuvarande uttag inte ändras någoting.

2. Flytta uttag och skarva kabel?

3. Skita i det?

alt 3 är uteslutet.

Om jag kör alt 1. så undrar jag om det påverkar modemet på nåt sätt?

PS. modemet är fel placerad och sitter i låst rum då den måste startas om ibland (i föreningen) och har planer på att göra en del renovering i lokalen där så
jag tänkte att det passar på att fixa det där med modemet. DS.

http://www.cant.se/index.php?page=auktoriserad&aukt=13482 exempel på firma i örebro som kan ordna detta utan att ställa till nått i comhem's nät. Där kan du hitta firmor för hela landet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Innan jag ringer till firman i Örebro, så funderade jag på detta
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/a... på så sätt slipper jag flytta uttaget. Det är bara själva modemet som ska flyttas.
Skulle tro att detta funkar då utan det påverkar tv:n och andra?

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Jag förlängde ett comhemuttag här hemma med c:a 10 meter kabel och satte ett nytt uttag. Detta i ett kaskadnät.
Kontaktade inte nån och har inte fått något klagomål i efterhand. Så det verkar funka fint.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ok, tackar! Ser att det bästa lösningen är att fixa ny längre kabel mellan uttaget och modemet, så slipper jag fixa ny uttag.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonII:

Ok, tackar! Ser att det bästa lösningen är att fixa ny längre kabel mellan uttaget och modemet, så slipper jag fixa ny uttag.

En annan ide kan vara att köpa en brytare/uttag med fjärrkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

En annan ide kan vara att köpa en brytare/uttag med fjärrkontroll.

Hmm, snackar du om elen? El-delen ska jag dra själv för det finns redan el i närheten, det är koax kabel jag ska inhandla snart och flytta modemet utanför det låsta rummet, på så sätt är den tillgänglig hela tiden och kan starta om vid behov. Så fjärrkontroll behövs inte.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Min tanke var att lämna modemet där det är men att koppla in fjärrbrytare på elen. På så sätt är det inget extra arbete och du kan stänga av/slå på modemet utan tillgång till rummet. Sen är det kanske inte 100% fail safe men det är nog enklaste lösningen.

Visa signatur

Errare human est