Konvertera HDMI till DVI + Ljud

Permalänk

Konvertera HDMI till DVI + Ljud

Hej!

Detta går emot i princip allt jag är uppvuxen med, DVI skall inte kunna skicka bild och ljud, utan då är det HDMI som gäller.
MEN, nu när jag stött på ett problem där hemma och letade efter adaptrar/konverterare så hittade jag denna länken:
http://www.techpowerup.com/forums/archive/index.php/t-145343....

För att beskriva mitt problem:
Jag har en TV och till den vill jag koppla min dator så att jag får över bild och ljud via en förstärkare.
Tidigare har jag kört på HDMI hela vägen, vilket har fungerat hur bra som helst, men sen bytte jag chassi och jag kan inte använda kabeln som jag vill.
Dator -> Förstärkare -> TV

På grafikkortet sitter det två DVI-anslutningar och en Mini-HDMI. Jag har använt Mini-HDMI kontakten innan med en adapter från HDMI till Mini-HDMI, men tyvärr så har den börjat strula, verkar vara något glapp i den.

Så nu till frågan, finns det något sätt som gör att jag kan sätta en HDMI till DVI adapter på den befintliga kabeln som går mellan datorn och förstärkaren, vilket ger mig både bild och ljud? (Sitter på ett GTX 560Ti)

Eller blir det till att beställa något i stil med denna:
http://www.amazon.com/dp/B00BUI63HK?psc=1
(Om jag förstått det rätt så blir det en DVI-kabel från grafikkortet + optisk från moderkortet in i dosan, och sen HDMI kabeln in i andra änden)

Anledningen till detta är att jag inte känner för att riva upp golvet för att byta ut den 10m långa kabeln som jag drog så snyggt under till

Permalänk
Medlem

Man kan sätta en DVI-HDMI-sladd och få ljud.
Kör det själv.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Som nämnt ovan, en DVI-HDMI fungerar på ett 560 Ti.
Det sitter ljudchip kopplade även till DVI-portarna, och man får ut en full HDMI-signal ur dom med adapter.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Som nämnt ovan, en DVI-HDMI fungerar på ett 560 Ti.
Det sitter ljudchip kopplade även till DVI-portarna, och man får ut en full HDMI-signal ur dom med adapter.

Skrivet av SirMacke:

Man kan sätta en DVI-HDMI-sladd och få ljud.
Kör det själv.

Okej, så för min del räcker det med att gå till Kjell & Co, köpa en adapter för 99kr eller vad den kan tänkas kosta, och sen fungerar både bild och ljud?

Edit: Dvs en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Okej, så för min del räcker det med att gå till Kjell & Co, köpa en adapter för 99kr eller vad den kan tänkas kosta, och sen fungerar både bild och ljud?

Edit: Dvs en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi...

Eftersom du har en DVI-DVI sladd så visst. Jag har en DVI-HDMI sladd till min förstärkare, aldrig varit problem. Den är dessuom 10 meter lång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av Systix:

Eftersom du har en DVI-DVI sladd så visst. Jag har en DVI-HDMI sladd till min förstärkare, aldrig varit problem. Den är dessuom 10 meter lång.

Jag har en HDMI-HDMI som ligger under golvet, inte DVI-DVI.
I mitt fall kommer adaptern jag länkade sitta i grafikkortet, sen HDMI-kabeln i adaptern och vidare till förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det krävs en radeon adapter för att få ljud genom dvi till hdmi. Men det kanske bara var på hd3870 tiden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har för mig att det krävs en radeon adapter för att få ljud genom dvi till hdmi. Men det kanske bara var på hd3870 tiden.

Radeon adapter?

Senaste versionerna av DVI har stöd för ljud och lite annat så det skall fungera så länge du inte köper en kabel som inte följer senaste spec.

Citat:

To promote interoperability between DVI and HDMI devices, HDMI source components and displays support DVI signalling. A 1080p HDMI display can be driven by a single-link DVI-D source -since HDMI and DVI-D both define an overlapping minimum set of supported resolutions and frame buffer formats. So, DVI-D devices output HDMI signals, many including audio, (examples: ATI 3000-series and NVIDIA GTX 200-series video cards),[7] and some multimedia displays input that HDMI signal, including audio, by using a DVI to HDMI adapter. Exact capabilities vary by video card specifications.

Source

Citat:

Newer nVidia hardware supports audio over HDMI. When a display device notifies the drivers that it will accept audio, the card will provide an audio stream. This will occur on both HDMI and DVI ports, whether or not the card has pass-through audio inputs. Some TVs will automatically use this empty audio stream, and have no option to switch to another input

Source

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

ja, det räcker med en vanlig passiv adapter. Både bild och ljud går över samma dataledare, så det ska inte vara några konstigheter.

Det enda jag kan tänka mig kan ställa till det, är om tillverkaren av grafikkortet i fråga har ansträngs sig för att inte stödja den funktionen

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

ja, det räcker med en vanlig passiv adapter. Både bild och ljud går över samma dataledare, så det ska inte vara några konstigheter.

Det enda jag kan tänka mig kan ställa till det, är om tillverkaren av grafikkortet i fråga har ansträngs sig för att inte stödja den funktionen

Det lär vi märka ikväll när jag kommer hem för att testa!
Tog en runda på lunchen och införskaffade mig en adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Radeon adapter?

Senaste versionerna av DVI har stöd för ljud och lite annat så det skall fungera så länge du inte köper en kabel som inte följer senaste spec.

Source

Source

När man köpte radeon kort fick man med en grå dvi hdmi adapter. Den krävdes för att man skulle få ljud genom hdmi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

När man köpte radeon kort fick man med en grå dvi hdmi adapter. Den krävdes för att man skulle få ljud genom hdmi.

Den lär väl ha vart lika viktig för att få bild över hdmi, om det var från en dvi-port?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Den lär väl ha vart lika viktig för att få bild över hdmi, om det var från en dvi-port?

Det här är vad jag pratade om. Tidigare var man tvungen att ha en adapter för att få ljud med ati och dra ljudkabel mellan grafikkort och ljud eller moderkort med nvidia.
Fungerar tydligen med ati adapter på nvidia också.

Men det här har visst ändrats med tiden så det har nog ingen betydelse egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Det här är vad jag pratade om. Tidigare var man tvungen att ha en adapter för att få ljud med ati och dra ljudkabel mellan grafikkort och ljud eller moderkort med nvidia.
Fungerar tydligen med ati adapter på nvidia också.

Men det här har visst ändrats med tiden så det har nog ingen betydelse egentligen.

Nej, den tråden säger samma saker som vi gör i denna. Koppla en adapter till DVI-porten, koppla en HDMI-kabel från adapter till en förstärkare, så får man ljud i HDMI-kabeln.

Eller en kabel med DVI i ena ändan och HDMI i andra, vilket är precis samma sak som en adapter + en kabel.

Edit: så ja, man behöver såklart en adapter för att koppla in HDMI till en DVI-port. Även om det bara är bild man vill ha.

Edit2: Det verkar som att ATI körde med nån skum lösning, som krävde specifik adapter, trots att det inte finns någon som helst teknisk anledning till att det ska behövas.
Jag kan inte hitta nån bättre anledning än teorin i sista inlägget här: https://www.flashback.org/sp16793249

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, den tråden säger samma saker som vi gör i denna. Koppla en adapter till DVI-porten, koppla en HDMI-kabel från adapter till en förstärkare, så får man ljud i HDMI-kabeln.

Eller en kabel med DVI i ena ändan och HDMI i andra, vilket är precis samma sak som en adapter + en kabel.

Edit: så ja, man behöver såklart en adapter för att koppla in HDMI till en DVI-port. Även om det bara är bild man vill ha.

Edit2: Det verkar som att ATI körde med nån skum lösning, som krävde specifik adapter, trots att det inte finns någon som helst teknisk anledning till att det ska behövas.
Jag kan inte hitta nån bättre anledning än teorin i sista inlägget här: https://www.flashback.org/sp16793249

Vi har haft den här diskussionen här på swec för några år sen när en del inte fick ljud på sina 8000 seriekort.

Och då var slutsatsen liknande som var på länken att nvidia inte betalt avgift för hdmi och krävde då att man kopplade ljudkabel till grafikkort.
Men ati som har inbyggda ljudkort behöver man bara en adapter.

Men so sagt behöver man inte det i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Vi har haft den här diskussionen här på swec för några år sen när en del inte fick ljud på sina 8000 seriekort.

Och då var slutsatsen liknande som var på länken att nvidia inte betalt avgift för hdmi och krävde då att man kopplade ljudkabel till grafikkort.
Men ati som har inbyggda ljudkort behöver man bara en adapter.

Men so sagt behöver man inte det i dagsläget.

Mja, det var ju ett annat scenario. Då hade inte grafikkorten hårdvaran för ljud alls, vilket krävde just att man använda moderkort/ljudkort för den biten.
När man väl hade den interna kopplingen gjort, kunde man köra en helt vanlig DVI-HDMI sista biten.

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Till att börja med, detta fick mig till att skratta högt ut på kontoret och dra åt mig några blickar:

Skrivet av n_sandstrom:

Pratade med en kollega här på jobb innan också när han frågade vad jag varit iväg och köpt, och han säger samma sak om Radeon-adaptern.
Tydligen var det någon fullösning som det gjorde där, han kunde inte komma ihåg vad, men han skulle hem och testa på en gammal burk om han hade kvar den i källaren

Jag kommer själv ihåg att Nvidia hade någon kabel för ljud till grafikkortet, men vid det tillfället fanns ingen anledning för mig att testa det...
Tar en tillbaka till den trevliga tiden med alla olika lösningar som fanns

Permalänk
Medlem

Varför ska ni köpa en adapter från Kjell som kostar 170 kr när man får en likadan adapter från ebay för 9 kr? Köper alltid mina HDMI kablar, adapter osv från ebay... sparar MÅNGA tusenlappar på det.

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

Varför ska ni köpa en adapter från Kjell som kostar 170 kr när man får en likadan adapter från ebay för 9 kr? Köper alltid mina HDMI kablar, adapter osv från ebay... sparar MÅNGA tusenlappar på det.

Man slipper vänta ett par veckor på leverans, man kan knalla in i butiken och få en ny samma dag när den krånglar, osv.
Annars går det lika bra med ebay.

Visa signatur

Dator: