Ta bort eller vrida på radiator (bostadsrätt)

Permalänk
Medlem

Ta bort eller vrida på radiator (bostadsrätt)

Jag ska bygga nytt kök. Jag tyckte att jag mätt ut allt rätt men sen nu kvällen innan jag ska bygga så kommer jag på att jag är helt jävla dum i huvudet. Jag har glömt att det nya köket blir 10cm bredare än det gamla då jag hade 50cm ugn förut, inte 60 som nu. Detta gör då att fläkten som sitter på väggen kommer vara ivägen för ugnsluckan så att den inte går att öppna. Då är min fråga. Kan man antingen ta bort ett element helt? Eller kan man vrida element 90 grader åt sidan? Eller är det bara att skita i allt och glömma tanken att få plats?

Och ja. Jag vet vad ni kommer säga. Jag borde tänkt på elementet sen innan och jada jada. Men jag fick totalt hjärnsläpp och det visar sig åter igen att när det kommer till bygge så är jag helt jävla dum i huvudet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Jag kontaktade min vicevärd innan jag gjorde liknande, men jag blev tvungen att sätta ihop in och ut från elementet med en rörstump eftersom hela huset låg på samma system. Men jag skulle rekommendera dig att anlita en rörkrökare för liknande jobb.

Permalänk
Medlem

Kan du inte rita en enkel ritning (eller bilder?) på hur det står till just nu och ladda upp hit, så kanske någon finurlig människa kan lösa det

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem

Det är säkerligen inga problem, bara du snackar med föreningen först och sen har en rörmockare att lösa det.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Kan du inte rita en enkel ritning (eller bilder?) på hur det står till just nu och ladda upp hit, så kanske någon finurlig människa kan lösa det

Självklart. Det nya köket kommer att vara uppbyggt på samma sätt som dett här gamla. Problemet som uppstår är det elementet som man ser i högra hörnet. Eftersom att den nya ugnen är 60cm istället för 50cm så kommer elementet som man ser där att vara i vägen.

Här nedan är en bättre bild på själva elementet. Det bästa vore då om radiatorn gick att ta bort. Det kan ju då bli lite kallare i lägenheten. Men förhoppningsvis vägs de upp av att fönstret inte behöver öppnas för att agera "fläkt" för att få ut os och att det då inte blir kallt på vintern.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara möjligt att byta till ett mindre element annars, snacka med hyresvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det ser ut att vara möjligt att byta till ett mindre element annars, snacka med hyresvärden.

Vad är den minsta storleken på element som finns? Den som sitter idag är ca 50cm lång. Skulle behöva vara under 30cm. Kanske runt 20cm.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hade nog också tagit upp det där med den ansvarige i föreningen och sen frågat en rörläggare om det fanns nånting bra att lösa det med. Kanske går att sätta elementet på den andra väggen? Kan ju bli helt jättedumt såklart. Annars får du väl se om du kan hitta en spis med ugn som är smalare. Vilket ju knappast lär bli jättelätt. Tänk också på att det kommer bli bökigt i vilket fall när ugnsluckan går ut hela vägen till väggen.

Permalänk

Prata med en rörmokare. De har en maskin så de kan frysa ledningarna, ta bort radiatorn och sätta ihop det med en böjd rör bit.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har du tur kanske du kan hitta ett "smalt/kort" element på blocket eller liknande.
Ett som har samma stil som det du har men bara är 3-4 "hack" långt.
Vet att jag sett sånna i många hus i små hallar och dyligt.

Liknade:
http://www.blocket.se/stockholm/Element_Radiator_i_gjutjarn_4...
http://www.blocket.se/stockholm/Gammal_radiator_och_emaljhand...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Bäst av allt är att prata med föreningen och får klartecken där ifrån att göra något. Blir säkert ett massa liv annars om det
det kommer fram det ena och det andra mm. Sen efter det så kontakta en rörmokare som kan göra det åt dig med kvitto.
Vattenburna element är inte skoj om det går sönder efter ett tag =/

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Gör inget själv när det gäller vatten i lägenheten!

Finns många många historier om någon som "bara skulle byta en blandare" och så helt plötsligt så sipprar vattnet ner runt väggar och golvskarvar hos lägenhetsinnehavaren nedanför och det trillar in en nota för helrenovering av lägenhet mm.

DYRT.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vända på steken
Och byta plats på spis och disk ho
Ser ut att funka med lite jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Jag skulle nog vända på steken
Och byta plats på spis och disk ho
Ser ut att funka med lite jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att vattnet går precis där diskhon satt nu. Så då behöver man dra dom slangarna bakom bänken, det gör att bänken behöver hamna längre ut och en specialbeställd bänkskiva behövs.

Det som ser möjligt ut nu är att byta till ett 30cm element och sätta det på den lilla väggen som man ser åt höger om elementet.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Frisera baksidan av bänken lite så går det nog lösa enklare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Så hade jag med löst det. snacka med hyresvärden och bolla med lite olika lösningar.

Elementet ser ju ut att ha några år på nacken, så det är ju inte helt omöjligt att det finns mindre&effektivare.

En annan sak hade varit att "strypa" / ta bort det vattenburna elementet. Och att sätta ditt ett oljefyllt el-element då dom är lite mindre oftast. Men kan ju bli problem beroende på fastighetslösning.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bygga om så skulle jag nog byta plats på spisen, och byta till induktionhäll om det finns pengar.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Om jag skulle bygga om så skulle jag nog byta plats på spisen, och byta till induktionhäll om det finns pengar.

Induktionshäll blir det. Men även ugn under.

Problemet löste sig så att jag byter till en mindre radiator och flyttar den till väggen bredvid. Det kostar lite extra, men det blir den absolut bästa lösningen. Dumt att vara dumsnål.

Edit: Tack för tipsen i tråden.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Varför inte bara nöja dig med en ny 50cm spis?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av brorsan:

Varför inte bara nöja dig med en ny 50cm spis?

För att jag dels vill ha 60cm spis. Sen hade inte IKEA några 50cm spisar och det är väldigt svårt att hitta några som är för inbyggnad. Så då hade det blivit en fullösning med en fristående spis istället för inbyggd häll + ugn. Inga av de spisar jag hittade var i närheten av originallösningen heller. Jag kom fram till att om jag redan lägger 20+ tusen på att få köket jag vill så kan jag lika gärna lägga 5000kr till för att få exakt som jag vill, istället för att vara dumsnål.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

För att jag dels vill ha 60cm spis. Sen hade inte IKEA några 50cm spisar och det är väldigt svårt att hitta några som är för inbyggnad. Så då hade det blivit en fullösning med en fristående spis istället för inbyggd häll + ugn. Inga av de spisar jag hittade var i närheten av originallösningen heller. Jag kom fram till att om jag redan lägger 20+ tusen på att få köket jag vill så kan jag lika gärna lägga 5000kr till för att få exakt som jag vill, istället för att vara dumsnål.

Ok, du nämnde aldrig att du skulle ha lös häll + ugn... för 50cm spisar med häll dräller det av.

Visa signatur