Gör det ngt om man laddar en iphone 4/4s för länge och för ofta?

Permalänk
Medlem

Gör det ngt om man laddar en iphone 4/4s för länge och för ofta?

Tjena, har en iphone 4 eller om det är 4s, står iphone 4 på förpackningen men min kompis bror säger att det är en 4s, kanske ngn uppgradering? Hur som helst är det skitsamma jag nöjer mig med 4an men jag får för mig att sätta i kontakten som är vid datorn i iphonen så fort jag sätter mig vid datorn, iphonen har 100% batteri redan, ska jag inte sätta i den eller gör det inget? Blivit en liten vana att sätta in den i datan så fort jag sätter mig vid den nu i de två första dagarna. Dålig vana eller är det oskadligt för telefonen?

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem

Nej det gör ingenting. Du ska ju inte ha en laddare i konstant, men det har man ju inte heller på en moblitelefon. Om den ligger och laddar i några dagar gör ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Nej det gör ingenting. Du ska ju inte ha en laddare i konstant, men det har man ju inte heller på en moblitelefon. Om den ligger och laddar i några dagar gör ingenting.

Okej, alltså inte skadligt att ladda för länge... Men jag sätter ju i den fram o tillbax, så fort jag går iväg från datan och när jag kommer tillbaks, är det skadligt för batteriet?

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av antbob:

Okej, alltså inte skadligt att ladda för länge... Men jag sätter ju i den fram o tillbax, så fort jag går iväg från datan och när jag kommer tillbaks, är det skadligt för batteriet?

Nope, men det är bra att kalibrera batteriet ibland.

Dvs låta telefonen dö helt och håller och låta den vara död över natten.
Sedan sätta den i laddaren och när den når 100%, låt den sitta i några timmar till.

Permalänk
Medlem

Varför ladda när du inte behöver?
Lite onödigt kanske.
Iallafall så kortas batteriets livslängd och kapacitet ner om du har laddaren i inprincip hela tiden.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Varför ladda när du inte behöver?
Lite onödigt kanske.
Iallafall så kortas batteriets livslängd och kapacitet ner om du har laddaren i inprincip hela tiden.

Nej det gör det inte. Har en Iphone från 2007 som skrivbordstelefon som sitter i laddaren hela tiden. Aldrig behövt byta batteri.
Däremot så kan batteriet ta skada om man laddar ur det.

Permalänk
Inaktiv

Ja, det sliter på batteriet. Ladda vid 40% ungefär, och dra ur den när den är på 100%. Tror det är bäst.

Permalänk
Medlem

Att ha batteriet i 100% hela tiden kan dock slita på den fortare.
Fast att ladda ur det helt är heller inte bra. Och kan permanent förstöra batteriet. Fast flesta enheter som använder litium batteri, är designade att stänga ner sig själva innan ett batteri laddas ut totalt.

Overall så mår ett litium batteri bäst när det laddas ur och ligger i ca 40% laddning. Och hålls svalt.

Så man bör undvika ha batteriet i laddning allt för länge, om inte man vill slita ut det fortare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon påverkan är den minimal.

Min 4S är ca 1,5 år, den åker i och ur högtalare med docka, dockas in i bilen, in i datorn för att agera modem och laddas på nätterna.
Batteriet är som nytt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Dvs låta telefonen dö helt och håller och låta den vara död över natten.
Sedan sätta den i laddaren och när den når 100%, låt den sitta i några timmar till.

Att ladda ur helt är inte alls bra för batteriet, det är bara "bra" för procentmätaren i mobilen.

Att låta den vara "död över natten" är skadligt och hjälper inte procentmätaren eller något annat. Så gör inte det, någonsin.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men du kan se på den om det är en iPhone 4S eller iPhone 4.
Här ligger iPhone 4 och 4S bredvid varandra, lägg märke till att 4S har ett extra streck högre upp på sidan, det har inte iPhone 4.

http://www.gadgetguy.com.au/cms/wp-content/uploads/iPhone4-iP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Att ladda ur helt är inte alls bra för batteriet, det är bara "bra" för procentmätaren i mobilen.

Att låta den vara "död över natten" är skadligt och hjälper inte procentmätaren eller något annat. Så gör inte det, någonsin.

http://www.apple.com/se/batteries/iphone.html

För att ett litiumbaserat batteri ska må bra är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Se till att gå igenom minst en laddningscykel per månad (ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills det laddats ur).

Permalänk
Medlem

Jag märkte detta när jag laddade min iphone och testa själv men efter din telefon når 100% så stänger telefonen av laddningsporten eller vad man ska kalla den, så när du laddar med t.ex i el jacket så känner du att dosan är varm, känn på dosan sen när telefonen är på 100%så kommer dosan vara kall

Permalänk
Medlem

Har en iPhone 2G som varit i laddaren konstant sedan 2009. Håller battertiden perfekt. La den i lådan för sex månader sedan och nu sitter min 4a i laddaren konstant. Var tvungen att använda den förra veckan och batteriet höll precis lika länge som det alltid har gjort.
Dessutom sitter det en styrkrets som stänger av laddningen för att batteriet inte ska bli överladdat.
Liknande funktion finns även för djupurladdning.

Det ni pratar om att djupurladdning skulle vara skadligt gäller för blybatterier, ett litiumbatteri tar ej samma skada. Sedan hur bra det är för batteriets kondition egentligen är diskuterbart då man även mäter batteriets livslängd i fullbordade cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

För att ett litiumbaserat batteri ska må bra är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Se till att gå igenom minst en laddningscykel per månad (ladda batteriet till 100 % och använd det sedan tills det laddats ur).

Det är fortfarande fel även om det står på Apple.com

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Att ladda ut varje månad är för att batteriindikatorn ska visa rätt, har inget med livslängden på batteriet att göra.

Till TS (och till de som skrivit felaktigheter), det som gäller är:

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life, other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery once in a while"

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är fortfarande fel även om det står på Apple.com

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Att ladda ut varje månad är för att batteriindikatorn ska visa rätt, har inget med livslängden på batteriet att göra.

Till TS (och till de som skrivit felaktigheter), det som gäller är:

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life, other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery once in a while"

Du tog orden ur munnen på mig, förstår inte varför apple skriver så (kanske vill man att folk ska behöva skicka in sina telefoner?).. Vad jag vet har inte dom uppfunnit någon ny typ av li-po/li-ion batteri som mår bra av att ladda ur helt. Enda anledningen jag ser är för kalibrering av indikatorn som du säger, men jag tvivlar på att man spärrar batteriet så man inte använder fulla kapaciteten för att spara på livslängden då batteritid är såpass viktigt för försäljning och kapa kapaciteten med nära 40% för att man ska spara på slitage är knappast troligt.
mellan 20 och 80% av kapaciteten är optimalt för de flesta li-ion batterier.

Om du bör dra ut sladden kan jag inte direkt svara på utan att veta hur styrenheten i telefonen ser ut, om den kopplar förbi batteriet när det är fulladdat och driver telefonen från sladden så är det i princip ingen skillnad. Om den däremot drar från batteriet och kontinuerligt toppladdar så är det ingen höjdare (teoretiskt, troligtvis märker du liten skillnad på ett sånt litet batteri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du kan ladda ur det till 50% ->100% två gånger så har du också gjort en laddcykel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Du tog orden ur munnen på mig, förstår inte varför apple skriver så (kanske vill man att folk ska behöva skicka in sina telefoner?)..

För att iphone's batteri inte är på noll när den stänger av sig.
Syns tydligt att den stänger av sig själv och inte bara dör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Att ladda ur ett batteri helt, gör ingenting för ett litium batteris livslängd. Du blandar i så fall ihop det med NiMh batterier, som man bör ladda ur helt, innan man laddar upp till 100%.
Om något så lär man nog påskynda slitaget på litium batteri när man laddar ur det.

Som mfm redan påpekat ut så gör du endast urladdningen var månad för att kalibrera batteri mätaren.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro