Permalänk
Medlem

AMD FX-6300?

Hej!

Är AMD FX-6300 en bra gaming processor? Eller är det 8320/8350 som gäller?

Permalänk
Medlem

Klockar man upp den till över 4,5 ghz är den nog helt ok, även om 8320 är bättre....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Klockar man upp den till över 4,5 ghz är den nog helt ok, även om 8320 är bättre....

så det är värt att köpa den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olliieee:

så det är värt att köpa den då?

Om du är på en riktigt tajt budget är det ett bra val.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Om du har en tight budget men kan fixa en hyfsad kylare - Ja.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du är på en riktigt tajt budget är det ett bra val.

Ja, jag vill ju helst ligga under tusenlappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Om du har en tight budget men kan fixa en hyfsad kylare - Ja.

Okej tack, men kommer det flyta på bra i spel och sånt?

Permalänk

Som tidigare personer sagt så är den väldigt bra för sitt pris, så om du inte vill lägga mer så är den bra. En kompis har en 6100 vilket fungerar bra till alla spel vi spelat (BF3, LoL, Planetside 2, cs go och en massa mer) så den duger till det mesta, sen beror det även vilken framerate man anser som flyt

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Som tidigare personer sagt så är den väldigt bra för sitt pris, så om du inte vill lägga mer så är den bra. En kompis har en 6100 vilket fungerar bra till alla spel vi spelat (BF3, LoL, Planetside 2, cs go och en massa mer) så den duger till det mesta, sen beror det även vilken framerate man anser som flyt

50 fps+ kanske?

Permalänk
Skrivet av Olliieee:

50 fps+ kanske?

Borde fungera bra i flertalet spel, finns nog undantag då vissa spel är väldigt cpu intensiva. Sedan beror det på grafikkort med och vilka spel du tänkt köra ? BF3 är nog ett av de få spel jag kan tänka mig att du kan få drops i men inte säker, har som sagt bara testat lite med kompisens så om någon annan visste mer så du kan få mer kött på benen vore det bra

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Entusiast

Jag skulle faktiskt rekommendera FX 8320 då 200-300kr mer för 8 kärnor är värt det i längden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag skulle faktiskt rekommendera FX 8320 då 200-300kr mer för 8 kärnor är värt det i längden.

Skulle nog själv köpa en 6300 med en kylare för dom 2-300 och klocka den en del.
Min 6300, oklockad funkar fint i alla spel jag prövat (GTA4, BF3 mm). Inga problem, pungar ut ganska bra med fps.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Skulle nog själv köpa en 6300 med en kylare för dom 2-300 och klocka den en del.
Min 6300, oklockad funkar fint i alla spel jag prövat (GTA4, BF3 mm). Inga problem, pungar ut ganska bra med fps.

Ja om TS inte har lagt en kylare i sin budget så är väl FX 6300+kylare mycket bättre än FX 8320 utan kylare men det är lite dumsnålt tycker jag om nu inte TS har en väldigt tight budget.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har en 6300 själv och den funkar väldigt bra och jag ångrar inte mitt köp. I de flesta spel är det gpu:n som är bottleneck. Om du har en väldigt high end gpu så kan den kanske bottlenecka men eftersom du har en relativt tight budget så har du nog inget 780 / 7970 elr högre. Min klarar bf3 bra och i mitt system så är det min gpu som är mitt svagaste kort. Metro: Last Light är nog det ända spelat jag tror det kan droppa på eftersom det är extremt tungt för cpu:n. Kan rekommendera att byta cpu kylare då det låter ganska mkt även om denns kylning funkar ganska bra för att vara stock.

Permalänk
Avstängd

egentligen skulle 6300 kunna vara ultimata bang for the buck cpu´n för den har högre mhz än kusin 8320 vilket gör den marginellt bättre i singeltrådat sen att den har 2 cores mindre + lägre tdp 95 mot 125 som 8x modellerna vilket gör det enklare att nå högre mhz vid oc med billigare kylning och skulle gynna singeltrådat samtidigt så har 8x 2st cores till att hugga i med vilket i dom flesta fall inte behövs men är en bra bonus och i ett budget system är 6x bra då billigare moderkort sväljer en sån men inte alltid 8x

största problemet är att 6300 ligger så nära 8xxx modellerna i pris att det är lite svårt att motivera att köpa en sån då 8x duger i singeltrådat och presterar bra i multi men i verkligheten skulle man inte märka nån större skillnad på dom om man inte kör tunga program som verkligen använder 8 cores men man får 2 cores extra för nån hundring så mitt första val hade varit 8x men på budget så är 6x en helt ok cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, AMD X6900XT,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Geforce 1030

Permalänk
Medlem

Får förhoppningsvis hem min på måndag så då blir det lite test

Sitter nu och gör benchmarks med Phenom II x4 965@4.1GHz så jag har nåt att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Får förhoppningsvis hem min på måndag så då blir det lite test

Sitter nu och gör benchmarks med Phenom II x4 965@4.1GHz så jag har nåt att jämföra med.

grattis till en ny o bra processor! alltid trevligt med sånt! men får jag fråga varför du inte tog 6350?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

grattis till en ny o bra processor! alltid trevligt med sånt! men får jag fråga varför du inte tog 6350?

Nja jag ville ha en under 1000:- och under 100W, å ska jag vara ärlig hade jag liks tänkt betala 1100+:- för en 125W CPU så hade jag nog hellre tagit 8320

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Nja jag ville ha en under 1000:- och under 100W, å ska jag vara ärlig hade jag liks tänkt betala 1100+:- för en 125W CPU så hade jag nog hellre tagit 8320

Okey du får slänga upp lite resultat sen med oc o stock !

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Okey du får slänga upp lite resultat sen med oc o stock !

Ok ska göra det, kommer bara göra speltest så resultaten är ju inte 100% även om jag gör samma mission i t.ex. GTA IV mm.

Dom spel jag testar är, singelplayer:
GTA IV
Crysis 2
DiRT 3
GRID 2
(Eventuellt FC3 och BF3 om tid å lust finns )

Sen har jag en "benchmark" på Metro i BF3 med Phenom II'an redan så jag gör nog nåt liknande med FX-6300 också

Permalänk

Beskriv också själva spelupplevelsen på båda. Vore bra om du hade testat FX med och utan oc mot Phenom II OC på 4.1 som du har nu eller lite mer om det funkar ^_^ 1.4v är inte mycket för Phenom II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Beskriv också själva spelupplevelsen på båda. Vore bra om du hade testat FX med och utan oc mot Phenom II OC på 4.1 som du har nu eller lite mer om det funkar ^_^ 1.4v är inte mycket för Phenom II.

Ska försöka beskriva så gott jag kan
Kommer definitivt köra "stock" först å se så min kylning klarar av den processorn lika bra som den klarar min 965'a

Sen kör jag min Phenom II på 1.5V så jag vill inte gå högre även om jag "bara" toppar ~57C på CPU tempsensorn och 53C på moderkortets CPU-tempsensor efter ett par timmar small FFT i prime95

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du har en bra kylare så kan den gå i boost-läge ganska mycket utifrån de bohov som finns.
Kör en 6100 med vattenkylning och det funkar bra på det mesta och kan köra i boost-läge långa stunder utan värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om du har en bra kylare så kan den gå i boost-läge ganska mycket utifrån de bohov som finns.
Kör en 6100 med vattenkylning och det funkar bra på det mesta och kan köra i boost-läge långa stunder utan värmeproblem.

Jag har bara en gammal luftkylare men jag tycker den kyler rätt bra ändå, sen ska man inte lita på AMD tempsensorer då dom för det mesta visar felaktigt.

Hade för länge sen en Phenom II x4 945(95W) och den gick på ungefär 15-18°C i idle med en rumstemp på 23°C med en luftkylare och det är ju väldigt troligt eller hur

Men så länge inget börjar lagga konstigt eller något annat konstigt beteende så är det väl bara köra på med måttlig OC och framför allt hålla nere Vcore

Planerna när jag får min FX-6300 är väl att försöka hålla mig runt 1.4V till en början så jag hoppas jag kommer upp till just över 4GHz på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag har bara en gammal luftkylare men jag tycker den kyler rätt bra ändå, sen ska man inte lita på AMD tempsensorer då dom för det mesta visar felaktigt.

Hade för länge sen en Phenom II x4 945(95W) och den gick på ungefär 15-18°C i idle med en rumstemp på 23°C med en luftkylare och det är ju väldigt troligt eller hur

Men så länge inget börjar lagga konstigt eller något annat konstigt beteende så är det väl bara köra på med måttlig OC och framför allt hålla nere Vcore

Planerna när jag får min FX-6300 är väl att försöka hålla mig runt 1.4V till en början så jag hoppas jag kommer upp till just över 4GHz på det.

Den lär ju lätt komma upp till minst 4,5 Ghz vid 1,4V....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Den lär ju lätt komma upp till minst 4,5 Ghz vid 1,4V....

Det låter bra hoppas min kylare pallar för det bara.

Permalänk
Medlem

Så då är den installerad har dock inte hunnit klocka eller nånting men jag var tvungen att dra en BF3 runda bara för att testa om det är någon skillnad

Det jag märker är att den går aldrig upp i 4.1GHz utan som mest vad jag kan se ligger den 3.5-3.8GHz ingame. Med min Scythe Yasya liggen den på ~43-45°C oklockad i BF3, lite väl högt tycker jag. Får väl se då jag klockar den. Detta är då tempsensorn på moderkortet, sensorn i processorn är en "vanlig" AMD sensor ~9°C i idle och har maxat 37°C i BF3. I idle så hoppar den från ~9-30° med variation på andra siffror däremellan som "vanligt" med andra ord

Gjorde en snabb benchmark på Metro, hade ju en med min gamla Phenom II.

Phenom II x4 965@4.1GHz Metro 10min benchmark "default" Ultra settings 1080p, den nedre med inspelning på.
2013-08-21 15:55:14 - bf3
Frames: 42883 - Time: 600000ms - Avg: 71.472 - Min: 38 - Max: 110

2013-08-21 16:12:37 - bf3
Frames: 31374 - Time: 600000ms - Avg: 52.290 - Min: 35 - Max: 79

FX-6300 @stock, samma här den nedre med MSI Afterburner igång med inspelning
2013-08-26 17:15:32 - bf3
Frames: 44218 - Time: 600000ms - Avg: 73.697 - Min: 31 - Max: 108

2013-08-26 17:26:08 - bf3
Frames: 36734 - Time: 600000ms - Avg: 61.223 - Min: 42 - Max: 99

Permalänk

Vore bra om du kunde komma tillbaka till den här tråden till helgen (?), eller senare om du inte kan och berätta allmänt vad tycker du om processorn dvs. om du har fått en boost i systemet som de flesta berättar att de har fått det och hur funkar de testade spelen. För mig är siffrorna i diagram ej viktiga utan vad själva användaren tycker efter byte och hur det känns.

Vad har du för mobo och blev du tvungen att installera om Windows? Såg måna skriva att Windows ser inte alla kärnor efter byte och man är tvungen att installera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Vore bra om du kunde komma tillbaka till den här tråden till helgen (?), eller senare om du inte kan och berätta allmänt vad tycker du om processorn dvs. om du har fått en boost i systemet som de flesta berättar att de har fått det och hur funkar de testade spelen. För mig är siffrorna i diagram ej viktiga utan vad själva användaren tycker efter byte och hur det känns.

Vad har du för mobo och blev du tvungen att installera om Windows? Såg måna skriva att Windows ser inte alla kärnor efter byte och man är tvungen att installera om den.

Såhär ser mitt system ut:
CPU: AMD FX-6300 @stock
MOBO: ASUS M5A99X EVO R2.0
RAM: 16GB Crucial Ballistix sport 1600MHz
GFX: Gigabyte GTX 670 OC WF X3 2GB
PSU: Cooler Master 700W Silent Series 80+
HDD: WD 640GB SATA 3
Nvidia driver version: 320.49

Har inte installerat om Windows i HWinfo finns alla 6 kärnor och även i prime95. Med det sagt är det fortfarande inte säkert att jag inte måste installera om men jag hoppas jag slipper.

Har dock stött på patrull i mina benchmarks, Crysis 2 Second Chance mission i singelplayer tokvägrar den att spela in. Det blir små fryslagg och när man kollar filen är den ca 1-2MB stor och alltså har den inte varit så spela in.

Ska försöka klocka lite trots att den går lite varm original om man jämför med Phenom II x4 965.