Mäta ström på en ac-adapter

Permalänk

Mäta ström på en ac-adapter

Enkel fråga, hur gör man det ??

Permalänk
Skrivet av JoeJoeson:

Enkel fråga, hur gör man det ??

Vid normal mätning av ström görs det i serie med det man mäter på. Detta gör att du måste på något sätt koppla in dig på en av ledarna. Detta kan ju vara svårt om det är något som man inte vill göra åverkan på. Det kan även vara farligt att koppla in sig med några lösa sladdar om man inte vet vad man gör och kan förstå de risker som finns.

Ett förslag kan vara att använda en effektmätare, t.ex. denna http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/Pr364444000, som kan visa den ström som passerar, du är ju dock begränsad till den sida som kopplas till eluttaget.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag menar ju volt inte ström.........
Skilda saker i fackmannens värld......

Permalänk
Skrivet av JoeJoeson:

Jag menar ju volt inte ström.........
Skilda saker i fackmannens värld......

Vill du veta vilken spänning som den levererar ut efter omvandling?
Finns det ingen märketikett som säger det? Det brukar vanligtvis finnas det.

För att mäta behöver du ett mätinstrument (vanligen en multimeter).
Sedan behöver du ansluta den så att den får kontakt med de båda ledarna. Om du har en multimeter som klarar det så ska det gå att göra det direkt på kontaktdonet. Det är dock inte ett helt korrekt värde du får genom att mäta på detta sätt då den belastning som du utsätter AC-adaptern för inte är den samma som när den är inkopplad korrekt. I värsta fall kan AC-adaptern gå sönder av denna typ av "misshandel".
Bästa sättet att mäta är att mäta på anslutningspunkterna i det som ansluts till AC-adaptern men det är inte alltid så praktiskt att skruva sönder saker bara för att mäta en sådan sak.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Tack så länge Mattsingen
Fixar en multimeter på Biltema imorgon och testar