Var köper Sweclockers medlemmar sina spel?
Digital försäljning av spel är förmodligen här för att stanna. Däremot är det lätt att bli lite besviken på prissättningen. Försökte nyss förhandsbeställa Rome 2 på GamersGate för 480 SEK men då såg jag i en annan tråd att det gick att köpa på GreemanGaming i UK för strax under 290 SEK. Då slog "snålheten" till och jag tog kontakt med GamersGate för att fråga varför priset var så olika. Tydligen är priset samma som hos GreenGaming om man beställer spelet på deras websida i UK istället för i Sverige och att SEGA hade bestämt vad spelet skulle kosta i respektive land. Problemet var bara att man blev "redirected" skickad till den svenska sidan om man skrev in den engelska webbsidan.
Man ska behöva registrera sig på flera olika webbsidor för att köpa spel. Att man måste gå igenom alla utländska webbsidor om man inte vill betala överpris? Exempelvis såg jag att det kostade runt 550 SEK på två andra sidor så priset verkar skilja sig ganska mycket. Allt detta för att SEGA som sitter på licensen har bestämt sig för vad priset ska vara i varje enskilt land. Varför ska vi i Sverige betala så mycket mer än dom i UK?
Personligen hade jag förhoppningar om att distributionen av spel skulle bli enklare i och med Internet och därmed få ner priserna av flera anledningar. Men tydligen ligger priserna rätt högt ändå, 550 SEK för en digital kopia. Då kan man ju lika gärna gå till en butik och köpa spelet. Sen om det är ett skäligt pris i förhållande till produktionskostnaderna kanske kan diskuteras. Är det här distributionssystemet framtiden?