Osäker, mattematik gymnasiet.

Permalänk

Osäker, mattematik gymnasiet.

Hej SweC.
Lite osäker med mitt skolval, och tänkte fråga er som har gått ut eller snart har gått ut gymnasiet.
Det är nämligen så att min tekniska-linje inte erbjuder matte 5. Utan endast matte 4.
Jag kan välja en annan skola med samma inriktning, där dom läser snabbare och kan därmed välja matte 5.
Då till min fråg(or)a:

Är det någon som läst matte 5?
Är det vanligt att läsa matte 5?
Är det extra viktigt jämfört med 4?
Kommer jag missa viktig matte som kommer försämra min prestation i högskolan?
Osv.

Är det även många som klarar matte 5?

Mvh, Olfert.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olfertfriberg:

Är det extra viktigt jämfört med 4?
Kommer jag missa viktig matte som kommer försämra min prestation i högskolan?

Det är ju alltid bra att läsa extra matematik, men man har nog goda chanser att klara sig även om man missar den där (eller snarare: de moment som ingår kommer ändå läras ut från grunden i högskolekurserna (och man hinner ändå inte så långt i gymnasiet)).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är ju alltid bra att läsa extra matematik, men man har nog goda chanser att klara sig även om man missar den där (eller snarare: de moment som ingår kommer ändå läras ut från grunden i högskolekurserna (och man hinner ändå inte så långt i gymnasiet)).

Det är ju lite mer lugnande, då jag ser att många tipsar att läsa extra matte, tycker du jag ska byta?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olfertfriberg:

Det är ju lite mer lugnande, då jag ser att många tipsar att läsa extra matte, tycker du jag ska byta?

Nu läste jag ju själv den där (eller motsvarande på den gamla goda tiden, det vill säga), men jag tror som sagt inte det gav några enorma fördelar. Visst kunde man nicka lite igenkännande när induktionsbevis och liknande nämndes första gången i senare kurser, men så mycket mer försprång än så gav det inte. Det rör sig också om rätt grundläggande kunskaper som få brukar ha några större problem med (till skillnad från till exempel linjär algebra (som man verkar kunna få en dos av i "matematik specialisering")). Att byta skola bara av den anledningen låter lite överdrivet.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som kan vara relevant är vad du tänkt läsa framöver: vissa vidare utbildningar kräver "Matte 5" för behörighet — åtminstone så krävde de tidigare "Matte E" (civilingenjörsutbildningar på Chalmers exempelvis — Chalmers "nya och förbättrade!!!" hemsida från ett par år tillbaka gör dock att jag banne mig inte kan hitta något så fundamentalt som förkraven för att söka…).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

En sak som kan vara relevant är vad du tänkt läsa framöver: vissa vidare utbildningar kräver "Matte 5" för behörighet — åtminstone så krävde de tidigare "Matte E" (civilingenjörsutbildningar på Chalmers exempelvis — Chalmers "nya och förbättrade!!!" hemsida från ett par år tillbaka gör dock att jag banne mig inte kan hitta något så fundamentalt som förkraven för att söka…).

Så svårt var det inte om man är lite van vid Chalmers fantastiska nya hemsida. De har "sänkt" kraven till matematik 4 sen de gjorde om gymnasiet. Det gamla kravet på matematik E är fortfarande kvar för oss gamlingar. Är matte A-E exakt samma sak som 1-5 fast med nya namn? Chalmers hade ju iof lite högre krav än många andra läroverk som nöjde sig med matematik D.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Så svårt var det inte om man är lite van vid Chalmers fantastiska nya hemsida.

Ja, hittade under rubriken "Särskild behörighet". Snöade först in på "Grundläggande behörighet" — mina förståelse av termerna var inte helt uppdaterad .

Skrivet av Zotamedu:

De har "sänkt" kraven till matematik 4 sen de gjorde om gymnasiet. Det gamla kravet på matematik E är fortfarande kvar för oss gamlingar. Är matte A-E exakt samma sak som 1-5 fast med nya namn? Chalmers hade ju iof lite högre krav än många andra läroverk som nöjde sig med matematik D.

Nä, de är inte exakt samma. Inte minst så är elevtiden för "Matematik 1–5" numera 100 poäng per kurs, till skillnad från 100/50/100/100/50 som jag har för mig "Matte A–E" innebar.

Matematik 5:s innehåll enligt Skolverket:

Skrivet av Skolverket:

Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Samband och förändring

  • Strategier för att ställa upp och tolka differentialekvationer som modeller för verkliga situationer.

  • Användning och lösning av differentialekvationer med digitala verktyg inom olika områden som är relevanta för karaktärsämnena.

Diskret matematik

  • Begreppet mängd, operationer på mängder, mängdlärans notationer och venndiagram.

  • Begreppet kongruens hos hela tal och kongruensräkning.

  • Begreppen permutation och kombination.

  • Metoder för beräkning av antalet kombinationer och permutationer samt motivering av metodernas giltighet.

  • Begreppet graf, olika typer av grafer och dess egenskaper samt några kända grafteoretiska problem.

  • Begreppen rekursion och talföljd.

  • Induktionsbevis med konkreta exempel från till exempel talteoriområdet.

Problemlösning

  • Strategier för matematisk problemlösning inklusive användning av digitala medier och verktyg.

  • Omfångsrika problemsituationer inom karaktärsämnena som även fördjupar kunskaper om integraler och derivata. Matematikens möjligheter och begränsningar som verktyg i dessa situationer.

  • Matematiska problem med anknytning till matematikens kulturhistoria.

Så i praktiken verkar Matematik 5 mer inkludera det som tidigare gick under separata kursen "Diskret matematik" (som inte längre finns — däremot finns "Matematik Specialisering" som är någon sorts blandning av kvarvarande delar samt det som tidigare var "Matematik Breddning") samt de inslag av differentialekvationer som tidigare var i Matte E. Komplexa tal har flyttats till Matematik 4.

Så kontentan är att tidigare var matematikkravet A–E, vilket motsvarade 400 poäng matematik. Nu är kravet 1–4, vilket också motsvarar 400 poäng matematik, så det behöver nog inte ses som att kraven sänkts (beroende på hur de nya matematikkurserna ser ut i praktiken).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Ja, hittade under rubriken "Särskild behörighet". Snöade först in på "Grundläggande behörighet" — mina förståelse av termerna var inte helt uppdaterad .

Nä, de är inte exakt samma. Inte minst så är elevtiden för "Matematik 1–5" numera 100 poäng per kurs, till skillnad från 100/50/100/100/50 som jag har för mig "Matte A–E" innebar.

Matematik 5:s innehåll enligt Skolverket:

Så i praktiken verkar Matematik 5 mer inkludera det som tidigare gick under separata kursen "Diskret matematik" (som inte längre finns — däremot finns "Matematik Specialisering" som är någon sorts blandning av kvarvarande delar samt det som tidigare var "Matematik Breddning") samt de inslag av differentialekvationer som tidigare var i Matte E. Komplexa tal har flyttats till Matematik 4.

Så kontentan är att tidigare var matematikkravet A–E, vilket motsvarade 400 poäng matematik. Nu är kravet 1–4, vilket också motsvarar 400 poäng matematik, så det behöver nog inte ses som att kraven sänkts (beroende på hur de nya matematikkurserna ser ut i praktiken).

Det verkar vara en vettig kurs måste jag säga. En grundläggande förståelse för differentialekvationer är väldigt nyttigt om man ska läsa till ingenjör eftersom man kommer lägga fem år med att lösa diffekvationer. Själv har jag fem år av Navier-Stokes bakom mig, sista terminen var Navier-Stokes på heltid. Elektro har ju Maxwell och fysikerna har Shrödinger*. Även den där tillämpningen av derivata och integraler är vettigt. Derivata blir ju lätt "att flytta ner tvåan" som ekonomer brukar säga. Grundläggande mängdlära är ju också alltid nyttigt. Baserat på den där texten så verkar den inte jättesvår heller. Eller diffekvationerna kan vara svåra men resten är ju inte direkt komplicerat, bara nytt.

*eller ska man vara elak så innehåller en fysikers formelsamling bara två sidor. F=ma på den ena och EΨ=HΨ på den andra

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det verkar vara en vettig kurs måste jag säga. En grundläggande förståelse för differentialekvationer är väldigt nyttigt om man ska läsa till ingenjör eftersom man kommer lägga fem år med att lösa diffekvationer. Själv har jag fem år av Navier-Stokes bakom mig, sista terminen var Navier-Stokes på heltid. Elektro har ju Maxwell och fysikerna har Shrödinger*. Även den där tillämpningen av derivata och integraler är vettigt. Derivata blir ju lätt "att flytta ner tvåan" som ekonomer brukar säga. Grundläggande mängdlära är ju också alltid nyttigt. Baserat på den där texten så verkar den inte jättesvår heller. Eller diffekvationerna kan vara svåra men resten är ju inte direkt komplicerat, bara nytt.

*eller ska man vara elak så innehåller en fysikers formelsamling bara två sidor. F=ma på den ena och EΨ=HΨ på den andra

Fysikerna plågas nog tyvärr (nåja ) med mer Maxwell än Elektro — iaf på det teoretiska planet (E får som straff mäta och koppla mer i faktiska labb, ha!). E gör det smarta draget att tidigt konstatera hur Maxwell leder till kretslära och jobbar därifrån i stället. Väljer man riktigt dumt som fysiker så brakar man även in PDE:er med namn som Einsten, Euler-Lagrange, Euler-Bernoulli, Hamilton, Airy, Pauli, Weyl, Dirac, Klein-Gordon, Yang-Mills, Lippman-Schwinger, Ginzburg-Landau, gaaahh… Och Laplace/Fourier/Sturm/Liouville/Bessel/Legendre/Hermite/Jacobi et al står bakom och stirrar rakt in i de mörkaste delarna av själen och frågar varför man inte ägnat dem mer uppmärksamhet .

Men ja, jag skulle inte rekommendera någon att läsa mindre matte på gymnasienivå om man har ambition att fortsätta på ingenjörsspåret i någon form. Allt kommer behöva gås igenom grundligt igen på högskolan, men att inte vara helt vilsen är alltid ett stort plus.

Min erfarenhet av differentialekvationer på gymnasienivå var dock att det inte innefattade mer än att lösa fallet f ′(x) = af(x) → f(x) = C eˣ (vilket även stod i formelsamlingen) och förundras en aning, men det kanske utvidgats lite i nya planen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Fysikerna plågas nog tyvärr (nåja ) med mer Maxwell än Elektro — iaf på det teoretiska planet (E får som straff mäta och koppla mer i faktiska labb, ha!). E gör det smarta draget att tidigt konstatera hur Maxwell leder till kretslära och jobbar därifrån i stället. Väljer man riktigt dumt som fysiker så brakar man även in PDE:er med namn som Einsten, Euler-Lagrange, Euler-Bernoulli, Hamilton, Airy, Pauli, Weyl, Dirac, Klein-Gordon, Yang-Mills, Lippman-Schwinger, Ginzburg-Landau, gaaahh… Och Laplace/Fourier/Sturm/Liouville/Bessel/Legendre/Hermite/Jacobi et al står bakom och stirrar rakt in i de mörkaste delarna av själen och frågar varför man inte ägnat dem mer uppmärksamhet .

Men ja, jag skulle inte rekommendera någon att läsa mindre matte på gymnasienivå om man har ambition att fortsätta på ingenjörsspåret i någon form. Allt kommer behöva gås igenom grundligt igen på högskolan, men att inte vara helt vilsen är alltid ett stort plus.

Min erfarenhet av differentialekvationer på gymnasienivå var dock att det inte innefattade mer än att lösa fallet f ′(x) = af(x) → f(x) = C eˣ (vilket även stod i formelsamlingen) och förundras en aning, men det kanske utvidgats lite i nya planen.

Jag hade gärna fått en bättre inblick i och känsla för diffekvationer långt tidigare. Det var egentligen först nu med exjobbet som saker började falla på plats och det efter att ha skrivit en transportekvation fler gånger än jag vill tänka på. Matte är fortfarande lite av en svaghet vilket gör valet av matematisk modellering som exjobb lite konstigt kanske men det var väldigt lärorikt.

Vad jag minns av diffekvationer från gymnasiet så var det första ordningens homogena och inhomogena man gick igenom i princip. Och då fick man bara lära sig standard lösningsformeln med att ansätta ett karaktäristikt polynom vilket slutande med att man löste en andragradare utan att egentligen ha en aning om vad man höll på med. Man fick lära sig en lösningsgång och inte mer än så. Möjligt att de nämnde separabla diffekvationer också men tror det var överkurs och eftersom Liebnitz notation inte var direkt prioriterad så var det inget man, eller i alla fall jag, direkt greppade. Så här i efterhand känns det som allmänt bortslösad tid. Det vore mycket bättre om de la den tiden på att lära en mer allmän förståelse för diffekvationer. Man kommer ju inte behöva lösa en utan att förstå vad den är till för och en allmän förståelse är långt mycket mer värdefull än att kunna ansätta ett karaktäristiskt polynom, det vill säga en andragradare som genast matades in i pq-formlen.

Sen blir man ju lite lagom bitter på att ha tragglat sätt att lösa diffekvationer så många gånger när man läser en kurs med LaPlace-transformer och inser att är oändligt mycket smidigare att använda. Fast en vän som är matematiker brukar muttra om att det är en fullösning och lite fusk då den inte är definierad för x<0. Fast matematiker är ju som de är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen blir man ju lite lagom bitter på att ha tragglat sätt att lösa diffekvationer så många gånger när man läser en kurs med LaPlace-transformer och inser att är oändligt mycket smidigare att använda. Fast en vän som är matematiker brukar muttra om att det är en fullösning och lite fusk då den inte är definierad för x<0. Fast matematiker är ju som de är.

Där de applicerar så är transformer ofta oumbärliga, men det finns, sorgligt nog för alla tiders studenter, ingen "silver bullet" . Exempelvis Laplacetransformen är begränsad till linjära och tidsinvarianta system, vilket säkert är vad din matematiker muttrar om , men vilket ju dock också råkar vara mycket av det som träffas på i verkligheten inom kretslära och reglerteknik (om inte annat så till god approximation). Inom flera ingenjörsområden klarar man sig alldeles utmärkt under både utbildning och arbetsliv med t ex Laplace- och Z-transform (och matematikerna får säga vad de vill!).

Fysikers paradgren i allmänhet gällande svåra PDE-system är att approximera dem som enklare system som man kan lösa och lägga till någon "fuskterm" för att kompensera. Det stora tricket är att veta hur mycket man fuskar, och varför man får göra det . Randall Munroe säger det bra:

vilket även lyckas pricka in den karakteristiska bristen på självinsikt .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Där de applicerar så är transformer ofta oumbärliga, men det finns, sorgligt nog för alla tiders studenter, ingen "silver bullet" . Exempelvis Laplacetransformen är begränsad till linjära och tidsinvarianta system, vilket säkert är vad din matematiker muttrar om , men vilket ju dock också råkar vara mycket av det som träffas på i verkligheten inom kretslära och reglerteknik (om inte annat så till god approximation). Inom flera ingenjörsområden klarar man sig alldeles utmärkt under både utbildning och arbetsliv med t ex Laplace- och Z-transform (och matematikerna får säga vad de vill!).

Fysikers paradgren i allmänhet gällande svåra PDE-system är att approximera dem som enklare system som man kan lösa och lägga till någon "fuskterm" för att kompensera. Det stora tricket är att veta hur mycket man fuskar, och varför man får göra det . Randall Munroe säger det bra:
http://imgs.xkcd.com/comics/physicists.png

vilket även lyckas pricka in den karakteristiska bristen på självinsikt .

Det är ju det som är så irriterande med diffekvationer, att många helt saknar analytisk lösning. Det är ju lite frustrerande att tänka på.

Ja ingenjörer tycker ju om saker som är kausala och vi är inte rädda att göra vissa ingenjörsmässiga approximationer för att göra livet enklare. Själv fuskade jag ännu mer när jag löste mina Navier-Stokes och tog till en numerisk metod och approximerade glatt gradienter med en första ordningens Taylor. Varför lösa något analytiskt när man kan låta Matlab stå och tugga i ett par timmar i ett hörn?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Är det någon som läst matte 5?

Matte 5 är en helt ny kurs som infördes i Gym11-reformen, vilket bör betyda att ingen har läst kursen än. Tror inte ens böckerna har tryckts eftersom Matte 4 böckerna precis kom ut till skolstart.

Citat:

Är det vanligt att läsa matte 5?

Det är väll i princip bara natur och teknik som erbjuder Matte 5, och i min klass kommer väll ungefär 50% läsa det, men det är ju förstås lite olika.

Citat:

Är det extra viktigt jämfört med 4?

Om du tänkt läsa vidare på civilingenjörsutbildningar så får du väll det säkert enklare i början - men vad vet jag, som fortfarande går i ÅK3..

Permalänk
Medlem

, trodde jag skulle få se samma problem som jag har...själv har jag redan problem med matte 1c , efter två veckor vilket också just nu bara i princip är repetion av 8:ans och 9:ans matte....man känner sig grymt nere just nu

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

, trodde jag skulle få se samma problem som jag har...själv har jag redan problem med matte 1c , efter två veckor vilket också just nu bara i princip är repetion av 8:ans och 9:ans matte....man känner sig grymt nere just nu

Mattecentrum sätter igång med sina räknestugor igen efter sommaren i rätt många städer i Sverige nästa vecka.
Bara att dyka upp och jobba på och fråga oss volontärer där.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mattecentrum sätter igång med sina räknestugor igen efter sommaren i rätt många städer i Sverige nästa vecka.
Bara att dyka upp och jobba på och fråga oss voluntärer där.

vet du om det finns något i Norrköping?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Jag säger ta skolan med mycket matte. Matte gör dig smart(are) och är en av de få ämnena på gymnasiet som faktiskt ger något.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

vet du om det finns något i Norrköping?

De ska tydligen finnas på en skola (Ebersteinska gymnasiet) där enligt Mattecentrums hemsida.
http://www.mattecentrum.se/tid-plats/norrkoping/

Bara en gång i veckan där tydligen (torsdagar mellan 17 och 19), men alltid något.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.