Skillnad på Ghz och Ghz..? Korkad fråga kanske men måste fråga.

Permalänk
Avstängd

Skillnad på Ghz och Ghz..? Korkad fråga kanske men måste fråga.

Tjena.

Jag har kanske en korkad fråga men ställer den ändå och hoppas ni inte ser ner på mig alltför mycket

Miin fråga är gällande denna djungel av olika processorer.

Jag själv har en äldre I7 - 920 2,66 Ghz processor med socket 1366. Jag har efter tips av en vän för ca ett år sedan köpt en större Noctua CPU fläkt för att kunna klocka upp den med rimliga temperaturer. Min processor tickar då på senarea tid stadigt i 4 Ghz och datorn funkar fin fint.

Jag funderar dock på att köpa en genomgående helt ny dator men när jag nu kikar runt på olika processorer så märker jag att den populära I7 4770K tickar på i 3.5 Ghz och även läst på forum att den inte är så värst klockvänlig så undrar jag om det är lönt att byta..?

Är det skillnad på min processor som kör 4 ghz mot I7 4770K som kör i 3.5 Ghz i standard klockning..? I min värld så jobbar min gamla snabbare men kanske är andra faktorer som spelar in och inte då bara hur mycket Ghz man har utan andra saker spelar roll såsom andra sätt kanske hur kärnor och sådant jobbar, eller..?

Vill gärna lära mig så hoppas någon kan förklara mer hur det fungerar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är absolut skillnad, nyare arkitekturer klara oftast att utföra fler instruktioner per klockcykel villket gör att processorn är snabbare, även vid lägre klockhastigheter.

Permalänk
Medlem

Processorer har olika IPC (instructions per clock). Dvs om en modern processor har dubbelt så många instruktioner per clock så kan den ha lägre clock och ändå vara snabbare. Det betyder att man inte bör fokusera allt för mycket på det där med klockfrekvens.

Ta den CPU som är populär för stunden och som du har råd med. K-modeller i5/i7 är det som gällt väldigt länge.

Vill du klocka så kanske att ta bort IHS (delid) är något för dig. Det kan få ner temperaturen med 20-30 grader om du råkar få en väldigt dålig processor.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

En 920 @4GHz är fortfarande en mycket bra processor. Inte värt att byta tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Frekvensen (med grundenheten hertz, i processorsammanhang med prefixet giga = Ghz) berättar hur snabbt CPUn jobbar, och högre är bättre, ja. Men desvärre kan du inte jämföra frekvenserna mellan en äldre och en nyare CPU och tro att det berättar vilken som är snabbare i verkligheten, du kan inte ens jämföra t.ex. en ny intel CPU med en ny AMD CPU.

Detta eftersom andra faktorer också spelar roll, främst antalet "kärnor" (både fysiska och virtuella) samt IPC (instructions per cycle) vilket i princip betyder att ju högre IPC desto fler saker kan CPUn göra varje gång data rör på sig.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen stor skillnad på IPC mellan en i7 920 och en i7 4770 vad jag förstått. En 920@4GHz är inte jättlångt iftrån en 4770K. Det är mycket större skillnad på ICP mellan en Intel och en AMD processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du en i7 920 i 4 GHz finns de liten orsak å uppgradera.
Enda gången du ska fundera på de (i dagsläget) är om du ska köra multi-GPU med hi-end kort eller om de helt enkelt pajjar.

Men ja, en ny 4770K i 4GHz t.ex är snabbare än din processor, men inte så pass att de är värt å uppgradera än iaf.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för alla snabba och bra svar. Ja jag misstänkte att det inte bara så enkelt att stirra sig blind på Ghz utan att processorer gör andra saker som är viktigt men kul att få det lite mer förklarat.

Men är det lönt att byta min I7 920 @4Ghz mot en I7 4770K..? Hur mycket egentligen spelar själva processorn roll när man spelar. Tänkte spela BF4 nu när det kommer och GTA 5. Kommer det då spela någon roll att ha en I7 4770K mot min nuvarande..?

Räcker det kanske med att köpa typ ett GTX 780 för att kunna ha ganska höga inställningar i dessa spel..?

Permalänk
Avstängd

Ahhh. Jag skrev mitt ovanstående svar en längre tid då jag är på jobb men ser nu att jag faktiskt fick svar på mina frågor. Tack..!

Permalänk
Medlem

Det bästa är att helt strunta i klockfrekvens och gå efter vad jämförande tester säger. Problemet med det kan vara att om man har en gammal processor så finns det inte med i nyare tester.

Vill man veta hur mycket olika CPU:er skiljer sig åt vid samma klockfrekvens så brukar ju Swec ha med det i sina tester.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Vill man bara ha ett översiktligt hum om hur mycket bättre en modern processor är jämfört med en valfri gammal finns ju såna listor också.
Till exempel denna:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Ahhh. Jag skrev mitt ovanstående svar en längre tid då jag är på jobb men ser nu att jag faktiskt fick svar på mina frågor. Tack..!

Ja skulle råda dig å känna lugnet ett tag å se hur krävande spelen är innan du ens funderar på att uppgradera, mest troligt kommer du nog kunna spela dom utan problem med processorn du har.
Men om du köper ett 780 eller nått värre är de en annan sak, då kommer du nog å tjäna ett par FPS i vissa spel om du uppgraderar, frågan är bara om du anser att de är värt de...

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

Kom på en annan fråga.

För ca 1,5 år sedan så kommer jag ihåg att jag läste en del angående PCI-express 2.0 respektive PCI-express 3.0 som då började dyka upp på nya moderkort. Då skrevs det att det inte spela någon större roll med att man behövde PCI-express 3.0 för dåtidens värre grafikkort men hur är det idag tror ni..? Om jag nu köper ett GTX 780 så vill jag ju inte att det skall strypas på något sätt via moderkortet som på mitt är 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Frekvensen (med grundenheten hertz, i processorsammanhang med prefixet giga = Ghz) berättar hur snabbt CPUn jobbar, och högre är bättre, ja. Men desvärre kan du inte jämföra frekvenserna mellan en äldre och en nyare CPU och tro att det berättar vilken som är snabbare i verkligheten, du kan inte ens jämföra t.ex. en ny intel CPU med en ny AMD CPU.

Detta eftersom andra faktorer också spelar roll, främst antalet "kärnor" (både fysiska och virtuella) samt IPC (instructions per cycle) vilket i princip betyder att ju högre IPC desto fler saker kan CPUn göra varje gång data rör på sig.

GHz

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Men är det lönt att byta min I7 920 @4Ghz mot en I7 4770K..? Hur mycket egentligen spelar själva processorn roll när man spelar. Tänkte spela BF4 nu när det kommer och GTA 5. Kommer det då spela någon roll att ha en I7 4770K mot min nuvarande..?

Jag har redan skrivit att det inte är lönt att byta. En 920@4GHz är inte långt efter en klockad 4770K. För det mesta kommer det inte att göra någon skillnad över huvud taget att byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Kom på en annan fråga.

För ca 1,5 år sedan så kommer jag ihåg att jag läste en del angående PCI-express 2.0 respektive PCI-express 3.0 som då började dyka upp på nya moderkort. Då skrevs det att det inte spela någon större roll med att man behövde PCI-express 3.0 för dåtidens värre grafikkort men hur är det idag tror ni..? Om jag nu köper ett GTX 780 så vill jag ju inte att det skall strypas på något sätt via moderkortet som på mitt är 2.0.

Du kommer inte förlora någon prestanda om du kör ett 780 i PCI-E 2.0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du kommer inte förlora någon prestanda om du kör ett 780 i PCI-E 2.0.

Säger desamma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Kom på en annan fråga.

2.0 räcker gott o väl till 1gpu /sli.
3.0 kan vara värt när det kommer till TRI/quad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Avstängd

Tack igen för alla era svar..! Sweclockers forum rules..!

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ganska stor skillnad på Bloomfield och Haswell i ren teoretisk prestanda. Sandy Bridge var en ganska stor förbättring, Ivy var ytterligare några procent snabbare och Haswell var ytterligare en förbättring.
Haswell klockar visserligen inte lika bra som t.ex. Sandy Bridge, men att komma över 4 GHz är inga som helst problem. Du borde landa någonstans mellan 4.3 - 4.6 GHz beroende på framförallt hur klockvänligt just ditt chip är.

Dock så är en i7 920 @ 4 GHz fortfarande en helt OK CPU så i praktiken lär du inte märka så stor skillnad. I spel är det troligen mest GPU:n som utgör en flaskhals så du tjänar mer på ett snabbare grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Tack så mycket för alla snabba och bra svar. Ja jag misstänkte att det inte bara så enkelt att stirra sig blind på Ghz utan att processorer gör andra saker som är viktigt men kul att få det lite mer förklarat.

Räcker det kanske med att köpa typ ett GTX 780 för att kunna ha ganska höga inställningar i dessa spel..?

Skrivet av Babianus:

Skrivet av Babianus:

Tack igen för alla era svar..! Sweclockers forum rules..!

Riktigt roligt när folk frågar en fråga och faktiskt tar till sig svaren denne får. Riktigt roligt att se till skillnad från andra spån som ska tjafsa emot.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är faktiskt ganska stor skillnad på Bloomfield och Haswell i ren teoretisk prestanda. Sandy Bridge var en ganska stor förbättring, Ivy var ytterligare några procent snabbare och Haswell var ytterligare en förbättring.
Haswell klockar visserligen inte lika bra som t.ex. Sandy Bridge, men att komma över 4 GHz är inga som helst problem. Du borde landa någonstans mellan 4.3 - 4.6 GHz beroende på framförallt hur klockvänligt just ditt chip är.

Dock så är en i7 920 @ 4 GHz fortfarande en helt OK CPU så i praktiken lär du inte märka så stor skillnad. I spel är det troligen mest GPU:n som utgör en flaskhals så du tjänar mer på ett snabbare grafikkort.

Nej det är ingen stor skillnad alls om man inte räknar med att Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell har högre klockning i stock utförande. En i7 Bloomfield @4GHz är fortfarande en mycket bra processor.

Visa signatur