Följ Black Week på SweClockers

Radeon R9 280X från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem

Va fan. Nu vill jag fan avboka mina Gigabyte R9 280X. Vill absolut inte ha ett kort som låter så mycket. Kommer dessutom bli betydligt värre i crossfire. Hade gtx 670 med den kylaren och den var otroligt bra. Trodde inte det skulle vara så här illa.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av GFriberg:

Fattar fortfarande inte varför Gigabyte använder deras "plastdesign" på deras kort. Den de använder på 770 är så mycket snyggare IMO!

För att dom har tagit sina HD7970 Ghz kort och bara flashat om dom till R9-280X, Cheap bastards Dom nyare Windforce korten ser ju helt klart bättre ut.

Skrivet av nzt:

Va fan. Nu vill jag fan avboka mina Gigabyte R9 280X. Vill absolut inte ha ett kort som låter så mycket. Kommer dessutom bli betydligt värre i crossfire. Hade gtx 670 med den kylaren och den var otroligt bra. Trodde inte det skulle vara så här illa.

Borde inte vara några problem att avboka eller eventuellt skicka tillbaka det när du får kortet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill se lite CF siffror?
Förstår inte varför de inte inkluderar det när de har en massa kort liggande.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Det blev allt svårare att välja ett 280X för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Konstigt att de inte lyckats bättre med Windforce. Har ett 670 med Windforce, bästa kylaren jag ägt.

Har också ett 670 med Windforce och det är väldigt tyst vid stock-frekvenser men när man klockar upp det en bit så brukar fläktarna dra igång rejält, när jag närmare mig 1200MHz på GPU så låter det rätt mycket. Jag kan tänka mig att 280X drar 40-50 Watt mer än ett 670 så det finns väl någon gräns där Windforce-kylaren helt enkelt inte orkar med att skyffla bort så mycket värme utan att öka varvtalet på fläktarna ovanför "tyst läge".

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sapphires Toxic-variant är intressant, men tyvärr gick det inte att få fram ett kort i tid för den här recensionen. Förhoppningsvis kan vi göra ett återbesök senare i höst!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja förhoppningsvis får ni det före mig iaf :D. Fick en ETA på 31/10 på mitt R9-280X Toxic :/ hade ju hoppat på senast ons denna vecka :/

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Minsc S2:

Låter nästan som att ni har fått ett kort med defekt kylare.
"Högljudd" är ett av de sista orden jag skulle använda vid beskrivning av WF3-kylaren, fast den kanske är dålig på R 280X helt enkelt.

Även vi har varit nöjda med Gigabytes kylare tidigare, dessutom har vi ett Windforce-kort i årets sommardator utan att klaga.

Just den här gången har de inte lyckats dock. Det kan i teorin vara så illa att det endast är exemplar till media som är högljudda, men det är i så fall inte bara SweClockers kort - även andra recensenter har noterat precis samma höga ljudnivå. Som jag skrev i slutsatsen dock, hela kortet känns tyvärr lite som ett hafsverk. Det är förra generationens Windforce på förra generationens PCB, lite som att Gigabyte främst vill tömma lagrena. Förhoppningsvis kommer det en bättre revision, precis som med bland annat Geforce GTX 760.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Även vi har varit nöjda med Gigabytes kylare tidigare, dessutom har vi ett Windforce-kort i årets sommardator utan att klaga.

Just den här gången har de inte lyckats dock. Det kan i teorin vara så illa att det endast är exemplar till media som är högljudda, men det är i så fall inte bara SweClockers kort - även andra recensenter har noterat precis samma höga ljudnivå. Som jag skrev i slutsatsen dock, hela kortet känns tyvärr lite som ett hafsverk. Det är förra generationens Windforce på förra generationens PCB, lite som att Gigabyte främst vill tömma lagrena. Förhoppningsvis kommer det en bättre revision, precis som med bland annat Geforce GTX 760.

Kommer vi få se några CF siffror?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att trycka in två Asus-kort i det nya bygget, blev om möjligt ännu mer sugen efter denna recension!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av birdman:

Kommer vi få se några CF siffror?

Siffror för Crossfire och SLI kommer antagligen i samband med nästa stora recension, för den här typen av artiklar om "specialkort" gör de varken till eller från. Vill du veta mer om vad som händer där rekommenderar jag dig att kika på senaste fredagspanelen, där vi bland annat kommenterar precis den biten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Inget test på Sapphire Radeon R9 280X 3GB TOXIC???

Här finns review av Toxic kortet ifall du eller andra är nyfikna att läsa innan Sweclockers hinner få tag i ett exemplar.

http://www.anandtech.com/show/7406/the-sapphire-r9-280x-toxic-review

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

För att dom har tagit sina HD7970 Ghz kort och bara flashat om dom till R9-280X, Cheap bastards Dom nyare Windforce korten ser ju helt klart bättre ut.

Borde inte vara några problem att avboka eller eventuellt skicka tillbaka det när du får kortet

Jag vet. Enda problemet är att jag hade 20% rabatt kod på alla datorkomponenter för att jag är cdon+ kund. Den gick ut idag och jag beställde igår.

Jag fick korten för 1999 kr st. Vilket är sjukt bra enligt mig. Ska kolla om dem möjligen kan byta till Asus korten fast med samma rabatt. Annars så avbeställer jag nog.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Fråga:

"I känd stil är dags att överklocka testets kombattanter. Rutinerna är samma som övriga GCN-baserade kort, vilket innebär att kortens "power limit" ändras till sitt maximala värde samtidigt som spänningen om möjligt justeras upp"

Stämmer detta verkligen? Ex
Mitt kort 7950 DC2-V1 mår inte bra av +20%, får blackscreens och kortet dör i höga frekvenser. För att nå maxklock utan throttling måste jag köra 11-15%, och når då 1185-ish på ett troligen voltlåst kort (Höjjer jag till 1.2v dör det i stockhastigheter till och med)

Also, kan jag flasha det till ett R9-280 och få ut "förbättringarna" från den nya serien? (Som nog ligger mer på FW än på HW...)

Permalänk
Medlem

Så Asus låste inte spänningen för kortet den här gången som dom gjorde med 7970 DCII? Hah.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Känns det inte som att man borde jämföra överklockade kort mot överklockade kort?
Jag tror definitivt att överklockningssidan skulle kännas "ärligare" om man inte jämförde mot de andras stockvärden.
Vad ger en 770 OC vs. 280X OC är väl mer intressant än att se någon av dom i stock när den andra är OC.
Någon som håller med?

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart valt MSI kortet, "1 05027MHz" på GPUn

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Asus imponerar i vanlig ordning. Nu börjar det likna något!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag läste lite vad jag ville läsa... fick för mig det stod 290X tills jag kom in på prestandatesterna x)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dallebull:

Fråga:

"I känd stil är dags att överklocka testets kombattanter. Rutinerna är samma som övriga GCN-baserade kort, vilket innebär att kortens "power limit" ändras till sitt maximala värde samtidigt som spänningen om möjligt justeras upp"

Stämmer detta verkligen? Ex
Mitt kort 7950 DC2-V1 mår inte bra av +20%, får blackscreens och kortet dör i höga frekvenser. För att nå maxklock utan throttling måste jag köra 11-15%, och når då 1185-ish på ett troligen voltlåst kort (Höjjer jag till 1.2v dör det i stockhastigheter till och med)

Also, kan jag flasha det till ett R9-280 och få ut "förbättringarna" från den nya serien? (Som nog ligger mer på FW än på HW...)

Min erfarenhet är att höjd "power limit" alltid ger bättre utrymme för prestandahöjningar, och då har vi ändå kört en hel del modeller genom åren. Visst kan det hända att jag någon gång nått högre frekvenser, men då med lägre faktiskt prestanda (alltså throttling i bakgrunden). Varför ditt kort beter sig som det gör kan jag inte svara på, kanske är någon specifik komponent som inte riktigt klarar av den extra strömtillförseln.

När det gäller spänning testar vi alltid flera olika nivåer, inte bara rakt upp i topp. Med just HD 7000-serien (eller nu 280X) brukar det dock oftast inte göra någon gigantisk skillnad, även med upplåst kontroll. Så även i det här fallet, Asus-kortet får ju "bara" 40 MHz extra på bekostnad av 50 W högre strömförbrukning - en riktigt dålig deal egentligen.

Skrivet av Atlas Tasume:

Så Asus låste inte spänningen för kortet den här gången som dom gjorde med 7970 DCII? Hah.

Nämnvärt är att AMD ligger bakom en hel del av nedlåsningarna på drivrutinsnivå, om jag förstår det hela rätt. Första versionen av bland annat HD 7970 och HD 7950 hade inte samma spärrar, utan dessa kom med tiden (även för referensmodellerna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Aj fan.
Får hoppas att Gigabyte skärper till sig där då. Jag gillar deras kort (även rent estetiskt, att det är blått stör mig inte alls), så att Windforce skulle börja förnimmas med "dåligt" hade varit sorgligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Kenta42:

Här finns review av Toxic kortet ifall du eller andra är nyfikna att läsa innan Sweclockers hinner få tag i ett exemplar.

http://www.anandtech.com/show/7406/the-sapphire-r9-280x-toxic-review

Man tackar

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

"ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCU II Top" Beställd

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Man tackar

2 till här http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi... och http://www.bjorn3d.com/2013/10/sapphire-radeon-r9-280x-toxic/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Var tidigare rätt sugen jag med. Om det inte vore för avsaknaden av stöd för 120hz eyefinity över DVI så hade jag kört AMD denna gång. :<

Kortet i fråga stödjer inte 120 Hz över flera skärmar med DVI? Det var... oväntat. Och dåligt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Tack

Börjar klia i köp tarmen:P

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Avstängd

Hade varit kul och se hur kylflänsarna ser ut under fläktarna också, annars bra artikel.

Permalänk
Medlem

Wow, trodde inte ett klockat 280x/7970 faktiskt kommer så nära 780 som ligger prissatt på 5000+ alltså dubbla priset.

det låter ju nästan för bra för att vara sant, visst saftigt överklockat, men ändå.

om 290 hamnar i en bra prisklass för nuvarande teoretisk prestanda (som betyder väldigt lite men ändå) känns det verkligen som amd är med i topen, mer än förut.

770 vs 280x skiljer ju 1000 spänn, de e rätt stor skillnad i pris runt 40%.

Denna månaden är en bra månad!

Permalänk
Medlem

En reflektion ang. Asus kortet! Bios switchen saknas, mao. fins det endast en bios, vilket Gigabyte & MSI däremot har dubbla av,
i varje fall fins switchen på dessa kort.
Avsaknaden har heller inte omskrivits hos några andra recensenter.

http://www.techpowerup.com/reviewdb/Graphics-Cards/AMD/R9-280...

Permalänk
Skrivet av kakan86:

"ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCU II Top" Beställd

Vad för nätagg krävs ?

Visa signatur

gigabyte GA-MA790GPT-UD3H, AMD AM3, bios F4j/Coolmaster 620w/AMD Phenom II X6 1100T/ASUS RADEON R9280X-DC2T-3GD5 TOP 3GB/Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9/Samsung 21,6" LCD Syncmaster P2270/Samsung SSD Basic 840-Series 250GB,/Win 8.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornaskim:

Vad för nätagg krävs ?

Du kanske missa Artikeln till tråden ? http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra...

Visa signatur