Följ Black Week på SweClockers

Radeon R9 280X från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag är mycket nyfiken på hur Sweclockers testar sin överklockning. På de andra sidorna så står det mesta väl beskrivet, men just där ser det ut att fattas ett avsnitt. Någon som har koll?

Jag skulle tro att dem kör samma rundor och benchmarks. Går dem igenom med den överklockningen så är den stabil.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

nehe du!

Skrivet av Qwal:

Wow, trodde inte ett klockat 280x/7970 faktiskt kommer så nära 780 som ligger prissatt på 5000+ alltså dubbla priset.

det låter ju nästan för bra för att vara sant, visst saftigt överklockat, men ändå.

om 290 hamnar i en bra prisklass för nuvarande teoretisk prestanda (som betyder väldigt lite men ändå) känns det verkligen som amd är med i topen, mer än förut.

770 vs 280x skiljer ju 1000 spänn, de e rätt stor skillnad i pris runt 40%.

Denna månaden är en bra månad!

Billigast 770 kortet ligger på 3100 kr ... 280x Asus tex ligger på 2700-2800 kr ? 300 kr skillnad för ett bättre kort

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

770 är dyrare.

Jaa ? 300 kr ,, för ett bättre kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brogowski:

Billigast 770 kortet ligger på 3100 kr ... 280x Asus tex ligger på 2700-2800 kr ? 300 kr skillnad för ett bättre kort

Billigaste 280x ligger på 2495.

Jämför inte ett "billigast 770" mot ett Asus 280x som inte är referens. Herregud.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Billigaste 280x ligger på 2495.

Jämför inte ett "billigast 770" mot ett Asus 280x som inte är referens. Herregud.

Du menade sämsta 280x kortet `? mot ett 770 i 3500 kr klassen ! efter som det tydligen skilljer 1000 kr ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brogowski:

Du menade sämsta 280x kortet `? mot ett 770 i 3500 kr klassen ! efter som det tydligen skilljer 1000 kr ?

Kallar du Gigabyte Windforce för sämst så visst, klassar mer referens som "sämst" som du kallar det.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Hjälp?!

Stoppade i mitt Gigabyte 280X nu ikväll , allt gick relativt smärtfritt. Bytte från ett 6870. Fick artefakter över skärmen efter att jag installerat nya drivrutinerna men det löste sig efter två omstarter.

Allt såg prima ut så jag drog igång Skyrim och maxade det (omoddat) i 1080p, flöt fint som bara den och tempen var som högst 52 grader (utan sidoplåt på burken) när jag tabbade ur och kollade HWMonitor. Satt och spelade och njöt i ~ en halvtimme när datorn bara slocknade helt tvärt, ingen hängning eller blåskärm, och startar automatiskt om. BIOS-booten säger "bla bla bla Power Surges bla bla" och datorn startar normalt igen.

Ska inte ett FD Tesla 650 vara nog? :S Har kört 2st 6870 utan problem på det förut och det måste väl ha varit tyngre? Resten av delarna är som i signaturen. Prollen än så länge oklockad.

Update: Provade ETS2 istället, hann inte komma längre än till grafikinställningarna innan det hände igen. Redan i menyerna så började fläkten stega upp mer och mer. Tabbade ur och då var tempen på 64 grader, tabbade in och fortsatte med inställningarna så slockna den igen. I Windows/idle ligger den normalt på 30 grader och fläktarna på lägsta möjliga.

Update 2: Något är helt klart fel med kortet... Klockade ner det till 1000MHz och drog ner Power Control i CCC till -10. Klarar ändå inte av menyerna i Dirt 3 ens. Känns jävligt mysko också att fläktarna rusar upp helt galet så fort man kommer in i ett spel trots att den temp jag kan se är helt normal. Runt 60 grader och fläktarna kan gå upp till 80% = jetplan. Följt av omstart.

Update 3 Sliter håret och säger godnatt för idag...

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SebboD:

Inte mycket.

Överklockade Asus DCII:
2790 kr för 280X mot 3590 kr för 770. Det är en skillnad på 800 kr.
https://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-d...
https://www.inet.se/produkt/5409849/asus-geforce-gtx-770-2gb-...

Överklockade Gigabyte med Windforce:
2726 kr för 280X mot 3490 kr för 770. Det är en skillnad på 764 kr.
https://www.inet.se/produkt/5410043/gigabyte-radeon-r9-280x-3...
https://www.inet.se/produkt/5409867/gigabyte-geforce-gtx-770-...

MSI med Twinfrzr:
2795 kr för 280X mot 3499 kr för 770. Det är en skillnad på 704 kr.
https://www.inet.se/produkt/5410036/msi-radeon-r9-280x-3gb-ga...
https://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-t...

Så en skillnad på 700-800 kr för snarlik prestanda. För mig är det rätt svårt att motivera den prisskillnaden som det ser ut nu. De behöver klippa bort en 500 kr på den prisskillnaden innan de börjar bli likvärdiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Coil whine kan uppstå på i princip vilka kort som helst, och bero på olika kombinationer av hårdvara, främst är det valet av nätaggregat som spelar in. Det är inget generellt problem med coil whine, utan uppstår ibland, ibland inte. I de fall det uppstår och är ett problem byter vi i de fall felet kan replikeras ut kortet om kunden störs av det.

Vad jag egentligen säger, är att bara för att testkortet inte är ett handplockat perfekt recensionsexemplar (det kommer från lagret av kort som skulle ut i butiker i Sverige) betyder det inte att alla våra R9-280X lider av coil whine.

Vet inte om jag har haft väldigt mycket otur men under den senaste tiden jag har satt ihop system så har mer än hälften utav alla grafikkort haft coil whine. Mitt egna system ger inte ifrån sig något ljud alls förutom just grafikkortet och därför kan jag inte acceptera att mitt nästa kort låter likadant.

Låter dock bra att man kan få ett nytt kort men känner också att risken för att få ett likadant kort är stor med tanke på min tidigare erfarenhet.

Kul att ni gick över ifrån blank brun till matt svart pcb!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Stoppade i mitt Gigabyte 280X nu ikväll , allt gick relativt smärtfritt. Bytte från ett 6870. Fick artefakter över skärmen efter att jag installerat nya drivrutinerna men det löste sig efter två omstarter.

Allt såg prima ut så jag drog igång Skyrim och maxade det (omoddat) i 1080p, flöt fint som bara den och tempen var som högst 52 grader (utan sidoplåt på burken) när jag tabbade ur och kollade HWMonitor. Satt och spelade och njöt i ~ en halvtimme när datorn bara slocknade helt tvärt, ingen hängning eller blåskärm, och startar automatiskt om. BIOS-booten säger "bla bla bla Power Surges bla bla" och datorn startar normalt igen.

Ska inte ett FD Tesla 650 vara nog? :S Har kört 2st 6870 utan problem på det förut och det måste väl ha varit tyngre? Resten av delarna är som i signaturen. Prollen än så länge oklockad.

Update: Provade ETS2 istället, hann inte komma längre än till grafikinställningarna innan det hände igen. Redan i menyerna så började fläkten stega upp mer och mer. Tabbade ur och då var tempen på 64 grader, tabbade in och fortsatte med inställningarna så slockna den igen. I Windows/idle ligger den normalt på 30 grader och fläktarna på lägsta möjliga.

Update 2: Något är helt klart fel med kortet... Klockade ner det till 1000MHz och drog ner Power Control i CCC till -10. Klarar ändå inte av menyerna i Dirt 3 ens. Känns jävligt mysko också att fläktarna rusar upp helt galet så fort man kommer in i ett spel trots att den temp jag kan se är helt normal. Runt 60 grader och fläktarna kan gå upp till 80% = jetplan. Följt av omstart.

Update 3 Sliter håret och säger godnatt för idag...

Snurrar fläktarna som de ska på kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Snurrar fläktarna som de ska på kortet?

Ja de snurrar normalt och helt tyst 25% i idle. Så fort jag drar igång ett spel fläktar dom däremot på onormalt mycket trots låg temp. Får dessutom ordentlig coil-whine till och från. Har inte kollat om det är kortet eller agget. Har aldrig haft det innan med gamla kortet. Får ta det i morn.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Har mailat cdon nu. Hoppas man får byta till asus kortet med bibehållen 20% rabatt : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Har mailat cdon nu. Hoppas man får byta till asus kortet med bibehållen 20% rabatt : )

Härligt. Skicka med kolliID också så att vi kan följa det hela vägen hem till dig!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Klarar man sig på 550 Watt till Asus R9 280X DC2T

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Klarar man sig på 550 Watt till Asus R9 280X DC2T

man borde göra det egentligen men vet inte hundra

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

man borde göra det egentligen men vet inte hundra

Kommer ha en FX 8350. 125 Watt drar den och ett Grafikkort då Asus R9 280X DC2T

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Kommer ha en FX 8350. 125 Watt drar den och ett Grafikkort då Asus R9 280X DC2T

nja då vet jag inte, har du köpt det eller har du tänkt att köpa det? om inte vad har du för budget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

nja då vet jag inte, har du köpt det eller har du tänkt att köpa det? om inte vad har du för budget?

Hade tänk köpa dom 2 sakerna.

Processorn först sedan Grafikkortet

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Hade tänk köpa dom 2 sakerna.

Processorn först sedan Grafikkortet

ok så du har redan nätagget hemma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

ok så du har redan nätagget hemma?

Japp ett XFX 550W Core Edition som jag köpte för ca 1½år sedan ca

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Japp ett XFX 550W Core Edition som jag köpte för ca 1½år sedan ca

ok, ja det ska funka i alla fall enligt andra sådana frågor på andra trådar här på sweclockers. men för säkerhetens skull så skulle detta inte vara ett dåligt köp. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

ok, ja det ska funka i alla fall enligt andra sådana frågor på andra trådar här på sweclockers. men för säkerhetens skull så skulle detta inte vara ett dåligt köp. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421

Får nog byta ut Nätdelen oxå så man har lite till godo oxå

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Får nog byta ut Nätdelen oxå så man har lite till godo oxå

japp, det skulle jag också ha gjort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Jag skulle tro att dem kör samma rundor och benchmarks. Går dem igenom med den överklockningen så är den stabil.

Skulle personligen tro något i stil med MSI Kombustor(eller liknande) är mer troligt. Men kanske det är så xD

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Skulle personligen tro något i stil med MSI Kombustor(eller liknande) är mer troligt. Men kanske det är så xD

Det måste vara att dem kör spelen på samma rundor och benchmarks då dem har resultaten med överklockning.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Uppgradering

funderar på att köpa ett sånt här kort.
är det lönt eller är resten av mina kompnenter för svaga
för att utnyttja det?

nuvarande specs
Intel Core i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz
Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Chieftec Super Series 650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Alltid värt det att betala det lilla extra för Asus produkter

Asus kortet va ju riktigt find det måste jag erkänna och säkerligen det kortet jag skulla ha valt idag utav dessa..

Dock måste man ju säga att Sappfire kortet var mäkta imponerande med sina 1200 på gpu helt utan spänningshöjningar, slog jo t.o.m Asus DC på den fronten för ett lägre pris och hur nördifgt skulle det inte vara om alla hade Asus i sina signaturer här..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Varför vill ni ha TOXIC-kortet? De länkade till 3 olika reviews här och alla sade att det var för högljutt och att det fanns tystare alternativ = ASUS. Jag var inne på Gigabytes först, för det lägre priset, men det är helt klart ASUS TOP som leder ligan nu.

För att Asus bara var 2 Db tystare och att Toxic är snabbare? 2 Db är ingen big deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Eller ett 280x vaporx ? Snyggare

Och långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Inte mycket.

1 000 kr men allt är ju relativt.