Bränna en film med undertext fil hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Bränna en film med undertext fil hjälp!

Nån som kan förklara hur man lägger till en undertext fil till en film jag ska bränna i nero 7 Ultra edition ?

textfilen är SRT-fil (.srt) räcker det att jag trycker Skada data-dvd och trycker på add knappen och lägger in filmen sen även lägger in texten?

Eller är det mer komplicerat än så?

Förklara så lätt ni kan så att säga för jag är inte data kunnig :/

Tacksam för svar

Mvh Adam

Permalänk
Inaktiv

ingen som vet som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

vad vill du åstadkomma och vilket format är video:n i? om du endast vill kunna kolla på filmen i dator/htpc eller dvd-spelare med stöd för det aktuella filformatet, så döp video och text till samma sak (men med respektive filändelse) t.ex. filmnamn.mp4 + filmnamn.srt och lägg i samma katalog och bränn sen.

Permalänk
Medlem

Gör du en "data-dvd" kommer en vanlig DVD-spelare inte att kunna spela upp den. Ska den spelas upp på ex. en dator eller en mer avancerad DVD-spelare (som stödjer datafiler) så kommer det att fungera. Textfilen ska heta exakt likadant som filmen, med undantag för tillägget såklart. Vill du kunna spela den i en "enkel" DVD-spelare krävs det nog att du väljer ett annat alternativ i Nero, det finns antagligen en inbyggd guide som hjälper dig att skapa en DVD och lägga in en undertext.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag har inte bränt en dvd med undertext, men jag har lagt in undertexter i andra filmfiler för att föra över till en ipad. Då har jag använt ett program som heter handbreak och är gratis.
Prova om du först kan kombinera din film med undertexten i det programmet och sedan bränner du den färdiga filen med Nero.

Permalänk
Skrivet av anon212225:

ingen som vet som kan hjälpa mig?

Jag brukar använda mig utav MKVToolNix för att se vad som finns i filen jag tagit hem.
Med MKVToolNix kan man nämligen ta bort undertexter och lägga till samt ta bort ljud i olika språk osv.

Jag brukar göra såhär:
1. MKVToolNix - ta bort ljudspråk (italienska, spanska osv.) om det kommer med men ha originalet, ta bort alla undertexter förutom det svenska alt. lägga till det nedladdade undertexten.
2. Freemake Video converter - använder jag för att få filmen att bli permanent med undertext samt med rätt ljudspår samt att jag gör alla filmer till .mkv
3. Filebot - för att ge en namnstandard och information taget från IMDB

Lycka till!

Permalänk
Medlem

vilken fil-typ ska du bränna på dvd? mkv med sub eller avi,mp4?
annars testa detta: http://www.dvdflick.net/index.php
guide: http://www.dvdflick.net/guide/index_en.html

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Inaktiv

Kollade på youtube och som tur va hade han samma program som jag använder convert x to dvd och man kunde lägga in under texten direkt innan man konverterar och bränner fan då va de ju inte så svårt bara man hade samma namn på filmen och texten som ni skrev tusen tack för hjälpen alla!