Finns det nåt sätt att kopiera över allt innehåll från en dator till en annan

Permalänk

Finns det nåt sätt att kopiera över allt innehåll från en dator till en annan

Som rubriken lyder då, Finns det nåt sätt att kopiera över allt innehåll från en dator till en annan?

Då menar jag installerade progra, filer, osv. Om inte, vad är det närmaste man kan komma detta? Finns nämligen ett par program som är rätt svåra att installera, inte bara trycka på next , utan en massa värden osv måste matas in, drf jag undrar

Permalänk
Avstängd

Ja, du kan klona din nuvarande installation och föra över till en annan hårddisk.

Permalänk

Hur gör man det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Hur gör man det?

Ett exempel: http://www.easeus.com/disk-copy/

Permalänk

Tack som fan, finns det nåt som är gratis som kan hantera alla dessa fält?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Tack som fan, finns det nåt som är gratis som kan hantera alla dessa fält?

http://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html

Fanns ju en gratisversion där.

Permalänk
Medlem

Med CloneZilla kan man göra exakta kopior av hårddisken, och enkelt spegla över en hårddisk till en annan. Bara bränna ner på CD och boota upp från den och följa instruktionerna, sen får man inte bli skräckslagen av den gamla hederliga 80-tals looken. Möjligen att du måste köra ner kopian av disken på något som mellanlagring och inte kan köra direkt från en disk till en annan det har jag inte behövt göra än utan kört med en extern disk då jag ändå har klonat från en dator till en annan eller för att rädda data från en HD som är på väg att haverera i alla fall.

Det förutsätter i och för sig att den nya datorn är relativt lik den gamla annars får man drivrutins problem från helvetet, då man ju i samma veva får med allt inklusive Windows. Men jag har varit med om tillfällen då det varit enklare att helt enkelt klona disken och ta strulet med att få Windowsen att fungera på den nya datorn än börja jävlas med nått specialprogram som är svårt att få att fungera igen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar mellan 2 olika win datorer så nej det går inte på nått enkelt sätt, eftersom win inte fungerar bra att klonas till annan hårdvara, om du menar mellan 2 olika linuxdatorer bör det fungera bra.
Om du menar klona hårddisken och köra vidare i samma windator så fungerar det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.