Permalänk
Medlem

Uppdatera en Samsung?

Har ingen smartphone, men läser en massa så jag vet vad jag ger mig in i om jag skaffar en
Hos Samsung själva står det att en uppdatering går till såhär:

Backuppa
Fabriksåterställning
Uppdatera
Fabriksåterställning igen!
Återställ data

http://www.samsung.com/se/info/update.html

Varför behöver man göra två återställningar?
Och vad händer då med eventuella program man laddat ner, och i värsta fall köpt?
Deras backupprogram genom KIES (som jag antar är gratis och det som man använder till sånt här) verkar bara ta bilder/videos/kontakter, så jag antar att allt annat ryker under processen?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Två återställningar behövs oftast inte. Men det är nog för att Samsung vill gardera sig för eventuella problem.
Kan även vara för att Kies inte ska ha något problem att känna igen telefonmjukvaran.

Dina appar försvinner från telefonen, men dom finns kvar på Play.
Dom kan även installeras automatiskt efter en återställning.
Köpta appar och gratisappar från play har du alltid kvar.
Har du laddad ned en apk och installerat den manuellt får du installera den manuellt igen.

Nej, allt försvinner inte från telefonen vid en uppdatering eller återställning.
Sms försvinner, så ta backup på dom om du vill spara. Finns appar för det på play.

Mitt råd till dig när det är dags att uppdatera din telefon är att göra som Samsung säger.
Men gör även manuell backup, återställ aldrig data, formatera intern och extern lagring.
Just för att få bort allt skit. Då får du en telefon som är som ny.

Kies är gratis ja.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Två återställningar behövs oftast inte. Men det är nog för att Samsung vill gardera sig för eventuella problem.
Kan även vara för att Kies inte ska ha något problem att känna igen telefonmjukvaran.

Dina appar försvinner från telefonen, men dom finns kvar på Play.
Dom kan även installeras automatiskt efter en återställning.
Köpta appar och gratisappar från play har du alltid kvar.
Har du laddad ned en apk och installerat den manuellt får du installera den manuellt igen.

Nej, allt försvinner inte från telefonen vid en uppdatering eller återställning.
Sms försvinner, så ta backup på dom om du vill spara. Finns appar för det på play.

Mitt råd till dig när det är dags att uppdatera din telefon är att göra som Samsung säger.
Men gör även manuell backup, återställ aldrig data, formatera intern och extern lagring.
Just för att få bort allt skit. Då får du en telefon som är som ny.

Kies är gratis ja.

Men hmm, appar kan ju försvinna från Play?
Eller något som var gratis tidigare kanske blivit betalversion o.s.v.?
Borde finnas något sätt att backuppa appar man verkligen gillar?
Fast kanske kompatibiliteten ofta bryts så att sådant lagrande av gamla appar inte går att ägna sig åt (som i Windows typ där 10 år gamla program ofta fortfarande går att köra).

Aha SMS, ja de såg inte ut att komma med i KIES, så det får man fixa särskild app för då och backuppa.

Göra som Samsung säger, men ändå göra en manuell backup, och INTE återställa data? Hur menar du?

Tack

EDIT: Hur gör man med kryptering? Måste den okrypteras, uppdateras, och sedan krypteras om igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå in på play och lek med sökord så hittar du massor.
Skriv tex sms och backup så hittar du hur du sparar sms, och appar i apk form för senare bruk.

Det kan hända att en app inte funkar ja. Tex en app som användes i ICS inte längre funkar i Jelly Bean.
Men det kommer oftast om det inte redan finns en annan app som gör samma sak.

Koppla in telefonen som USB minne. Kopiera till en mapp ditt telefonminne och ditt SD-kort (om du har SD-kort)
Det finns appar som sparar både appar du har installerat och den data som dom använder.
Om du återställer dom med data efter en uppdatering och återställning kan det bli helt fel.
Innan du gör sådant så lär känna Andrid bättre så du vet vad du gör.

Kryptering får någon annan ta

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gå in på play och lek med sökord så hittar du massor.
Skriv tex sms och backup så hittar du hur du sparar sms, och appar i apk form för senare bruk.

Det kan hända att en app inte funkar ja. Tex en app som användes i ICS inte längre funkar i Jelly Bean.
Men det kommer oftast om det inte redan finns en annan app som gör samma sak.

Koppla in telefonen som USB minne. Kopiera till en mapp ditt telefonminne och ditt SD-kort (om du har SD-kort)
Det finns appar som sparar både appar du har installerat och den data som dom använder.
Om du återställer dom med data efter en uppdatering och återställning kan det bli helt fel.
Innan du gör sådant så lär känna Andrid bättre så du vet vad du gör.

Kryptering får någon annan ta

Ok, men att köra simpla KIES och mest bara backuppa/återställa kontakter kan aldrig vara fel.
Sedan finns andra program som backuppar mer komplett, men då kan man få bekymmer.
Så jag tolkar dig ungefär.
Verkar rätt bökigt uppdatera, kanske inte värt det för att gå från .2 till .3, eller .3 till .4 o.s.v.
Verkar ju inte handla om några enorma ändringar, och efter ett år eller så verkar uppdateringarna sluta trilla in i vilket fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kör en android mobil så lägger du kontakterna,kalender på till Google-konto (gmail),
och telefonen backar gärna upp dina bilder till google+. App:arna kommer Google Play ihåg
knutna till ditt Google-konto.

När jag byter mobil, så flyttar jag sim kortet. Sedan loggar jag in på mitt googlekonto.
Sedan ser jag till att ha WiFi, och väntar 3 minuter, sedan är alla kontakter, kalender och mail
synkad. Ett par timmar senare är alla APP:ar jag hade i gamla telefonen installerade i den nya.

Det enda jag tappade var SMS historiken. Jag ser ingen anledning att köra KIES för att spara den...

Permalänk
Medlem

Jag gör aldrig en fabriksåterställning i samband med uppdateringar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag gör aldrig en fabriksåterställning i samband med uppdateringar.

Går din mobil bra, smidigt och inte har problem så är det lugnt.
Tycker du den är seg/annat så gör en. Det löser sjukt många problem för en stor skara användare av Android.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ok, men att köra simpla KIES och mest bara backuppa/återställa kontakter kan aldrig vara fel.
Sedan finns andra program som backuppar mer komplett, men då kan man få bekymmer.
Så jag tolkar dig ungefär.
Verkar rätt bökigt uppdatera, kanske inte värt det för att gå från .2 till .3, eller .3 till .4 o.s.v.
Verkar ju inte handla om några enorma ändringar, och efter ett år eller så verkar uppdateringarna sluta trilla in i vilket fall.

Du lär dig snabbt vad allt innebär. Det är värt att uppgradera.
Men.. när det kommer en uppdatering så lägg inte in den med en gång.
För precis som med windows så kan det finnas fel. Så låt andra upptäcka det och skriva om det på nätet innan du du gör om allt.

Det är bara första och kanske andra gången det är bökigt och tar tid.
Sen har du lärt dig vad du ska göra och inte göra. Då går det snabbt.

Går att få nästan allt att bli som du vill ha det automatiskt.
Allt från vilka appar du vill ha installerade till hur din Launcher/telefon ska se ut.

Android är ett operativsystem, för att få ut mest av det kräver det att du är villig att lära dig använda det och underhålla det.
En telefon är trots allt en liten dator idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

Om du kör en android mobil så lägger du kontakterna,kalender på till Google-konto (gmail),
och telefonen backar gärna upp dina bilder till google+. App:arna kommer Google Play ihåg
knutna till ditt Google-konto.

När jag byter mobil, så flyttar jag sim kortet. Sedan loggar jag in på mitt googlekonto.
Sedan ser jag till att ha WiFi, och väntar 3 minuter, sedan är alla kontakter, kalender och mail
synkad. Ett par timmar senare är alla APP:ar jag hade i gamla telefonen installerade i den nya.

Det enda jag tappade var SMS historiken. Jag ser ingen anledning att köra KIES för att spara den...

Aha, ja det låter ju rätt smidigt ändå.
Mest SMS man bör hålla koll på då.

Men om man inte har gmail, och inte vill använda gmail (som mail), funkar det bra att skaffa ett ändå och knappa in alla kontakter där, och sedan inte bry sig om det liksom? Köra vidare med sina gamla mailadresser och mest ha gmail som inloggning till sin mobil?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Men om man inte har gmail, och inte vill använda gmail (som mail), funkar det bra att skaffa ett ändå och knappa in alla kontakter där, och sedan inte bry sig om det liksom? Köra vidare med sina gamla mailadresser och mest ha gmail som inloggning till sin mobil?

Japp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Japp, Då hanterar google dina kontakter och kalender och google + hjälper till att backa upp bilder.
Glöm inte lösen till google kontot bara... Jag känner flera som kör så. Men det är liksom svårt att
gå ifrån... När man väl delat sin kalender med frun, och hon tillbaka, så att man i sin telefon ser sina
egna som blå och fruns som röda... Sjukt smidigt. Lägger jag till nåt så ser hon det såfort hon tittar i
kalendern...

Permalänk
Medlem

Aha, tackar så mycket för all nybörjarinfo
Men kontakter på google (alltså mailkontot gmail antar jag) känns ju lite sisådär, för jag antar att det är fulla kontaktnamnen då från "telefonboken", för och efternamn, telefonnummer och allt sånt man vill ha till alla.
Inget jag brukar vilja ha på ett mailkonto, men antar det är så man får göra.
Är väl extra liten risk kontot blir hackat om man inte ens använder adressen aktivt iofs.
Och ha väl en del synk-fördelar med, så man kanske inte ska klaga på den biten.

Visa signatur