Nya högtalare samt förstärkare ~6000kr

Permalänk

Nya högtalare samt förstärkare ~6000kr

Hej, jag går i köp tankar kring en ny stereo, kommer framförallt ha min mobil eller min dator som ljud källa till att börja med. Är ute efter en förstärkare/receiver och 2.0 högtalare till att börja med, kommer köpa till en subbas när pengasituationen tillåter. Är inte jätte insatt i "ljudvärlden" men har kollat runt och bland annat lagt märke till detta:
http://www.hifiklubben.se/Products/cambridge-sr10-v2-receiver...
http://www.hifiklubben.se/Products/dali-zensor-1-kompakthogta...
Är detta en bra början eller bör jag se mig om efter annat?
Budget är ~6000kr
Möjlighet att streama musik skulle vara ett plus.
// Tack på Förhand !

Permalänk
Medlem

Kika lite på Pause Ljud och Bilds sortiment www.pauseljudbild.com - Audiovector är larvigt fina högtalare som låter väldigt bra oavsett modell. Tycker jag.

Men det finns så mycket mer, allting handlar om vad du själv tycker. Många tycker djup bas är riktigt härligt medens andra gillar när diskanterna klingar så där naturligt.

Ifall jag vore dig så skulle jag försöka provlyssna innan du införskaffar dig något.

*edit*
Såg att dem låg lite utanför kostnadsspannet. Men, som jag sa, provlyssna innan du gör något köp.

Permalänk
Skrivet av ikNo:

Kika lite på Pause Ljud och Bilds sortiment www.pauseljudbild.com - Audiovector är larvigt fina högtalare som låter väldigt bra oavsett modell. Tycker jag.

Men det finns så mycket mer, allting handlar om vad du själv tycker. Många tycker djup bas är riktigt härligt medens andra gillar när diskanterna klingar så där naturligt.

Ifall jag vore dig så skulle jag försöka provlyssna innan du införskaffar dig något.

*edit*
Såg att dem låg lite utanför kostnadsspannet. Men, som jag sa, provlyssna innan du gör något köp.

Tack för ditt svar ser intressanta ut dock ligger de lite utanför min budget.

Permalänk
Medlem

För 6500kr får du en Marantz pm6005 och ett par Q acoustic 2020i. Om du klarar dig utan den djupaste bas så är det ett bra system, det går alltid att komplettera med en sub som har högnivå ingångar senare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Fyndjägare

Kanske nya NAD D3020 om du vill ha en prisvärd 2-kanalare med streaming?

http://www.soundandvision.com/content/nad-d-3020-hybrid-digit...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2028143

Edit: Varken NAD D3020 eller Marantz har separat sub-out lågnivå. Marantz PM6005 har A/B högtalarutgångar. Går att koppla subben på B högtalarkontakterna (se bild). Vilket ändå brukar låta bättre om du ska spela 2-kanal. NAD D3020 blir nog lite knepigare men om sub har speaker in/out går det att koppla förstärkare -> sub -> högtalare.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

För 6500kr får du en Marantz pm6005 och ett par Q acoustic 2020i. Om du klarar dig utan den djupaste bas så är det ett bra system, det går alltid att komplettera med en sub som har högnivå ingångar senare.

+1
Marantz pm6005 och Q A 2020i är en bra kombo och väldigt prisvärd sådan. Ingen djupbas kanske, men bra finlir.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av randomstar:

Möjlighet att streama musik skulle vara ett plus.

Specificera gärna hur du vill streama?
Spotify
iTunes
Wimp
Plex
Airplay
Bluetooth
Nätverskabel
Trådlöst/WiFi
Bluetooth
Från mobil vilken isf
osv.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Zax89:

För 6500kr får du en Marantz pm6005 och ett par Q acoustic 2020i. Om du klarar dig utan den djupaste bas så är det ett bra system, det går alltid att komplettera med en sub som har högnivå ingångar senare.

Ser mycket intressant ut, tyvärr lite över budget så får se om jag kan vaska från några kr till.

Skrivet av Mumu55:

Kanske nya NAD D3020 om du vill ha en prisvärd 2-kanalare med streaming?

http://www.soundandvision.com/content/nad-d-3020-hybrid-digit...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2028143

Edit: Varken NAD D3020 eller Marantz har separat sub-out lågnivå. Marantz PM6005 har A/B högtalarutgångar. Går att koppla subben på B högtalarkontakterna (se bild). Vilket ändå brukar låta bättre om du ska spela 2-kanal. NAD D3020 blir nog lite knepigare men om sub har speaker in/out går det att koppla förstärkare -> sub -> högtalare.

http://www.minhembio.com/forum/uploads/post-26474-1136623628....

NAD:en ser ju intressant ut men vill kunna koppla in en subbas så inte helt vad jag är ute efter.
Angående din edit så tackar jag för informationen. Bra med en bild!

Skrivet av Mumu55:

Specificera gärna hur du vill streama?
Spotify
iTunes
Wimp
Plex
Airplay
Bluetooth
Nätverskabel
Trådlöst/WiFi
Bluetooth
Från mobil vilken isf
osv.

Kommer framförallt bli från Spotify till att börja med från min iphone via nätvärket.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av randomstar:

Kommer framförallt bli från Spotify till att börja med från min iphone via nätvärket.

Ok om du tänker fortsätta med iPhone. Bör det vara enklast att hitta en förstärkare med Airplay inbyggt eller köpa valfri förstärkare + Airport Express. Alla Macibaner på forumet får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av randomstar:

NAD:en ser ju intressant ut men vill kunna koppla in en subbas så inte helt vad jag är ute efter.
Angående din edit så tackar jag för informationen. Bra med en bild!
.

Du kan koppla in subben såhär också. Detta är alltså förstärkare -> sub -> högtalare som jag nämnde tidigare.
Bilderna är från Canton men bör fungera på subbar med högnivåingångar.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Du kan koppla in subben såhär också. Detta är alltså förstärkare -> sub -> högtalare som jag nämnde tidigare.
Bilderna är från Canton men bör fungera på alla subbar.

http://i.imgur.com/u6Xx9Gl.png

http://i.imgur.com/Y4VW78S.png

Alla basmoduler har dock inte högnivåingångar men det går att lösa ändå via nån extern enhet om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mrqaffe:

Alla basmoduler har dock inte högnivåingångar men det går att lösa ändå via nån extern enhet om man vill.

Tack, helt rätt. Borde inte skrivit alla hehe.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Marantz PM5004 för 1875:- Välj dispatch från Amazon.co.uk 157£ & this item Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery
Apple Airport Express 799:-
Dali Zensor 1 2396:-
-----------------------
5070:-

Baslåda via högnivå när det blir aktuellt. Done deal

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ok om du tänker fortsätta med iPhone. Bör det vara enklast att hitta en förstärkare med Airplay inbyggt eller köpa valfri förstärkare + Airport Express. Alla Macibaner på forumet får rätta mig om jag har fel.

Definitivt något jag ska undersöka.

Skrivet av Mumu55:

Du kan koppla in subben såhär också. Detta är alltså förstärkare -> sub -> högtalare som jag nämnde tidigare.
Bilderna är från Canton men bör fungera på subbar med högnivåingångar.

http://i.imgur.com/u6Xx9Gl.png

http://i.imgur.com/Y4VW78S.png

Slarvigt att jag missade detta, något som jag ska fundera på, tack för engagemang!

Skrivet av Mumu55:

Marantz PM5004 för 1875:- Välj dispatch från Amazon.co.uk 157£ & this item Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery
Apple Airport Express 799:-
Dali Zensor 1 2396:-
-----------------------
5070:-

Baslåda via högnivå när det blir aktuellt. Done deal

Ser ju väldigt trevligt ut. Lutar lite år detta.

Är det stor skillnad (2,5k kr) mellan pm5004 och pm6005? Ska man vara snål och ta den billigare eller är det så stor skillnad att prisskillnaden är rättfärdigad?

Permalänk
Fyndjägare

Hittade denna tråd

"marantz pm5004 förstärkaren driver dali zensor 1 perfekt! Mycket bra ljud, och jag märker inte av att de saknar kraft på något sätt. Klockren kombination"

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1208048-marantz-pm50...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Annars lägg på en tusing och köp PM6004 härifrån
Marantz PM6004 2749:- inkl frakt

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Hittade denna tråd

"marantz pm5004 förstärkaren driver dali zensor 1 perfekt! Mycket bra ljud, och jag märker inte av att de saknar kraft på något sätt. Klockren kombination"

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1208048-marantz-pm50...

Tack så mycket. Verkar ju lovande, ska fundera vidare dock alltid trevligt att spara lite pengar om det är möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av randomstar:

alltid trevligt att spara lite pengar om det är möjligt.

www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har nu kollat runt lite till och kommit fram till att jag förmodligen kommer att köpa
http://www.audiblefidelity.co.uk/marantz-pm6005-amplifier-dal...
vilket med frakt slutar på ca 5-5100kr.
Är detta ett bra köp?
Borde jag köpa en receiver ist för stereoförstärkare eller ger detta mer "bang for the buck"?

Permalänk
Fyndjägare

Ser ut att vara riktigt bra pris inkl ok högtalarkabel också. Kände inte till den butiken, tack för tipset.

- PM6005 Integrated Amplifier
- Dali Zensor 1 Standmount Speakers
- 4m Audioquest G2 Speaker Cable
£449.00

Köper du en hemmabioreceiver kommmer du nog alltid få mer bang for the buck om du kollar på funktioner och siffror på databladet. Men min åsikt gällande ljudkvalitet är att en 2-kanalare oftast låter bättre än en hemmabioreceiver i motsvarande prisklass. Denna debatt är väl ständigt pågående på ett flertal ljudforum. Om jag ska generalisera så tycker ena lägret att en hemmabioreceiver med fler Watt, många bit och kilohertz på inbyggda DAC:ar och högre tillverkningsvolymer måste vara bättre medans andra lägret tycker korta analoga signalvägar, bättre komponentval och bättre nätdel ger bättre ljud trots oftast lägre effekt. Watt är f.ö. inget mått på ljudkvalitet om någon tror det.

Själv äger jag både hemmabioreceiver och 2-kanalsförstärkare. Båda av lite bättre modell. Min 2-kanalare låter bättre och mer dynamiskt men den kostar även dubbla nypriset mot receivern. Har ägt ca 10 olika förstärkare och receivers i olika prisklasser och jämfört mycket.

Summerat vill du ha HiFi-ljud i 2-kanal kör på detta paket det verkar mycket prisvärt. Vill du ha massa funktioner, separat subutgång, nätverksanslutning, styrning via appar, inbyggt spotify, webradio och möjlighet till hemmabioljud senare. Köp en Pioneer VSX-923, någon Onkyo eller liknande.

Tänk på att det eventuellt enbart ingår engelsk elkabel. Men på PM6005 är det bara att byta till en svensk för 39kr på Kjell.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Jag hade köpt beg högtalare, finns bland annat ett par Canton Karat S8 DC ute för 4500:-, sedan köpt en beg marantz, onkyo, rotel, nad stereo förstärkare för 1500:-

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ser ut att vara riktigt bra pris inkl ok högtalarkabel också. Kände inte till den butiken, tack för tipset.

Köper du en hemmabioreceiver kommmer du nog alltid få mer bang for the buck om du kollar på funktioner och siffror på databladet. Men min åsikt gällande ljudkvalitet är att en 2-kanalare oftast låter bättre än en hemmabioreceiver i motsvarande prisklass. Denna debatt är väl ständigt pågående på ett flertal ljudforum. Om jag ska generalisera så tycker ena lägret att en hemmabioreceiver med fler Watt, många bit och kilohertz på inbyggda DAC:ar och högre tillverkningsvolymer måste vara bättre medans andra lägret tycker korta analoga signalvägar, bättre komponentval och bättre nätdel ger bättre ljud trots oftast lägre effekt. Watt är f.ö. inget mått på ljudkvalitet om någon tror det.

Själv äger jag både hemmabioreceiver och 2-kanalsförstärkare. Båda av lite bättre modell. Min 2-kanalare låter bättre och mer dynamiskt men den kostar även dubbla nypriset mot receivern. Har ägt ca 10 olika förstärkare och receivers i olika prisklasser och jämfört mycket.

Summerat vill du ha HiFi-ljud i 2-kanal kör på detta paket det verkar mycket prisvärt. Vill du ha massa funktioner, separat subutgång, nätverksanslutning, styrning via appar, inbyggt spotify, webradio och möjlighet till hemmabioljud senare. Köp en Pioneer VSX-923, någon Onkyo eller liknande.

Tänk på att det eventuellt enbart ingår engelsk elkabel. Men på PM6005 är det bara att byta till en svensk för 39kr på Kjell.

http://m.marantz.co.uk/assets/images/products/PM6005/XL_pm600...

Tackar för din input! Klarade upp en del frågor. Kommer nog bli det paket jag länkade då det verkar väldigt prisvärt samt föredrar kvalitet över en massa funktioner som endast ev. kommer att användas. Streaming kommer jag nog att lösa mha airplay.

Skrivet av DasBoot_swe:

Jag hade köpt beg högtalare, finns bland annat ett par Canton Karat S8 DC ute för 4500:-, sedan köpt en beg marantz, onkyo, rotel, nad stereo förstärkare för 1500:-

tackar för ditt förslag men föredrar att köpa nytt.

Permalänk
Skrivet av randomstar:

Tackar för din input! Klarade upp en del frågor. Kommer nog bli det paket jag länkade då det verkar väldigt prisvärt samt föredrar kvalitet över en massa funktioner som endast ev. kommer att användas. Streaming kommer jag nog att lösa mha airplay.

tackar för ditt förslag men föredrar att köpa nytt.

Trist då du aldrig kommer i närheten av samma prestanda, dessa kosta runt 30 000:- när de släpptes och var då en "prisvärd" högtalare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2