Farligt att ladda under natten?

Permalänk

Farligt att ladda under natten?

Tjoho!
Jag fick en mobil igår på julafton (nokia lumia 920) och nu kom jag att tänka på att batteriet ej är utbytbart. Jag har alltid haft android telifoner förut där man lätt kan byta ut batteriet och det har då inte varit något problem men nu vore det ju synd om kapaciteten tog slut på nån timma senare på året, så är det någon risk med att ha som vana att ladda mobilen under hela natten?

Telefonen: http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/specifi...

Visa signatur

Nuvarande setup: Asrock Z77 Pro 3, Gigabyte gtx 660ti, Samsung 840 pro SSD (120gb), seagate barracuda (1 tb), seagate backup plus (3tb), Intel Core i7 3770k, 16 gb DDR3, Fractal design Define R4, windows 7.

Permalänk
Medlem

Ladda på du. Nyare mobiler (batterier) klarar det.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Sötast
Skrivet av swedishdragon:

Tjoho!
Jag fick en mobil igår på julafton (nokia lumia 920) och nu kom jag att tänka på att batteriet ej är utbytbart. Jag har alltid haft android telifoner förut där man lätt kan byta ut batteriet och det har då inte varit något problem men nu vore det ju synd om kapaciteten tog slut på nån timma senare på året, så är det någon risk med att ha som vana att ladda mobilen under hela natten?

Har du nån gång behövt byta batteriet på dina androidmobiler?

Permalänk
Medlem

Jag har laddat min 920 i princip varenda natt i ett halvår och någon försämring har inte börjat visa sig än.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Rekordmedlem

Nej tiden på dygnet påverkar inte "farligheten" däremot är det ju dumt att ha telefonen under kudden och ladda, men det är lika dumt på dagen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tjoho!

så snabbt tar inte nya batterier slut.. ladda den på kvällen då

bara för att batteriet inte går att byta utan skruvmejsel så är det inte "ej utbytbart"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bättre att ladda för ofta än att låta batteriet laddas ur för mycket. Telefonerna brukar jue varna vid 20%. Sen är 20% i telefonen inte 20% på batteriet men att låta den gå ner till 0% är inte bra för livslängden. För 0% på ett litium batteri hade den nog inte gått att ladda igen så finns väl nån marginal där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bättre att ladda för ofta än att låta batteriet laddas ur för mycket. Telefonerna brukar jue varna vid 20%. Sen är 20% i telefonen inte 20% på batteriet men att låta den gå ner till 0% är inte bra för livslängden. För 0% på ett litium batteri hade den nog inte gått att ladda igen så finns väl nån marginal där.

Jag har haft många telefoner med litium batterier, alla har laddats ur till 0% men funkat galant ändå. Dock var ju batteritiden så jävla bra förr i tiden så man kanske aldrig märkte av att det försämrats.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Jag har haft många telefoner med litium batterier, alla har laddats ur till 0% men funkat galant ändå. Dock var ju batteritiden så jävla bra förr i tiden så man kanske aldrig märkte av att det försämrats.

litium batterier är inte urladdade bara för att det står 0% det kan krävas flera år att dom är urladdade innan dom dör helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Det var det jag menade. Telefonen säger 0% men det finns säkerhetsmarginal så själva batteriet kanske har 10% kvar eller nått annars så hade det inte fungerat längre vad jag förstått. Av det jag läst så gillar inte batteriet att laddas ur så mycket för ofta då kan batteriet bli dåligt snabbt.

Permalänk

Okaj, fortsätter väl ladda på natten då!
Tack så mkt för alla svar!

Visa signatur

Nuvarande setup: Asrock Z77 Pro 3, Gigabyte gtx 660ti, Samsung 840 pro SSD (120gb), seagate barracuda (1 tb), seagate backup plus (3tb), Intel Core i7 3770k, 16 gb DDR3, Fractal design Define R4, windows 7.

Permalänk
Medlem

Ska man inte ladda ur dem helt första gången (0%) och sen ladda upp dem igen? Eller bara en myt?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej tiden på dygnet påverkar inte "farligheten" däremot är det ju dumt att ha telefonen under kudden och ladda, men det är lika dumt på dagen

Det är jag helt medveten om, jag menade mest om att den fortsatte ladda flera timmar efter den var fullladdad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har laddat min nexus 4 som inte har utbyttbart batteri sen jag fick den varje natt och batteritiden har bara blivit bättre med tiden haha pga av mjukvaru uppdateringar, just nu har jag runt 70% batteritid kvar vid samma användning när jag ska ladda på natten och från början när jag fick den när jag körde android 4.2 så hade den runt 30% batteritid på kvällen när den skulle laddas.. min mobil slutar också ladda när den nått 100% och fortsätter ladda om batteriet droppar under 95% batteritid när den ligger i standby och samma var det på min förra mobil nokia n9 som inte heller hade utbytbart batteri så tror inte nokia har slutat använda det systemet precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ska man inte ladda ur dem helt första gången (0%) och sen ladda upp dem igen? Eller bara en myt?

Det där härstammar nog från tiden med nickelmetallhydrid-batterier.
Det är tveksamt om det var meningsfullt ens då...

Det är jag helt medveten om, jag menade mest om att den fortsatte ladda flera timmar efter den var fullladdad...

Laddningselektroniken i moderna telefonen reglerar laddningsförloppet,
och "stänger av" laddningen när batteriet är fulladddat.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Fo3

Ah, möjligt!

Alltid hört och kört på det!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kommer snarare från Ni/Cd celler, de utvecklade en rätt tydlig minneseffekt och gav ganska lite ström under den laddnivå man brukade tömma dem till så de skulle helst tömmas helt och det tog ca 10 laddcykler att byta tömningsnivå på dem, metallhydrid har mycket mindre problem med minne, däremot är Lipo och blybatterier känsliga för djupurladdning så de bör inte tömmas helt men det brukar ladd/last regulatorn hålla koll på så man varken tömmer dem helt "fysiskt" eller överdadlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på nätet men svårt att hitta nån bra källa. Detta stog om moderna mobilbatterier.

"avoid fully draining/discharging the Li-ion battery as much as possible; every time a Li-ion battery is fully discharged, it loses battery power and life. (That doesn’t mean your battery will die if it is ever fully discharged; it means it is best to avoid fully discharging when possible.) Try to recharge Li-ion batteries when they are at 15-25%. Similarly, avoid heat as much as possible and when (if) storing Li-ion batteries, store them not at full charge.
Read more at http://dottech.org/17705/tip-condition-your-new-cell-phones-b...

"The only time you should ever intentionally fully discharge a Li-ion battery is if your phone is not properly reading the battery. In other words, if you go from 100% -> 90% in ten minutes but go from 90% -> 80% in one hour with the same amount of usage, that means your phone is not reading the battery output evenly. If this is the case, then fully discharging your battery once and then recharging it can fix the issue of your phone not reading the battery properly. Take note, however, this full discharge/recharge won’t increase your battery life — it will only ensure your phone reads the battery properly.
Read more at http://dottech.org/17705/tip-condition-your-new-cell-phones-b...

http://dottech.org/17705/tip-condition-your-new-cell-phones-b...

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

myt.. ska inte finnas några minneseffekter som fanns på gamla kadmium / nikel-metalhybrid batterier desto färre hela laddcykler som görs desto bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Razr (som jag har) har en funktion där den, om den ligger kontinuerligt kopplad till laddare, laddar upp till 100%, och sen låter telefon gå ner till 90% innan den laddar på igen, för att undvika att batteriet "stressladdas". Antal att det sliter mer att ha konstant laddström. Vet inte om detta är en vedertagen laddmetod för telefonbatterier idag, känns dock vettigt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 920 - Information om batteri och laddare

Enheten har ett inbyggt, laddningsbart batteri som inte kan tas bort. Försök inte ta bort batteriet eftersom det kan medföra att enheten skadas. Ta enheten till närmaste kvalificerade serviceverkstad för att få batteriet utbytt.

och här

Batteriet kan laddas och laddas ur hundratals gånger, men så småningom har det tjänat ut. När samtalstiden och passningstiden börjar förkortas märkbart är det dags att byta batteri.

Källa: http://www.nokia.com/se-sv/support/produkt/lumia920/userguidance/?action=singleTopic&topic=S-BATTERY-CHARGER-INFO

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

lol jag råkade täcka telefonen helt med en kudde och somna medans jag kollade på en HD livestream, 4 timmar senare vaknar jag och märker att jag kan inte ens röra telefonen eftersom den är så in i helvetes varm! men som tur så märkte jag inte någon försämring på batteritiden efter det, och nu kan jag även spela spel och låta telefonen bli lite varm utan att oroa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

lol jag råkade täcka telefonen helt med en kudde och somna medans jag kollade på en HD livestream, 4 timmar senare vaknar jag och märker att jag kan inte ens röra telefonen eftersom den är så in i helvetes varm! men som tur så märkte jag inte någon försämring på batteritiden efter det, och nu kan jag även spela spel och låta telefonen bli lite varm utan att oroa mig.

Där hade du enorm tur att du vaknade innan det började brinna. Röken hade först gjort att du aldrig mer vaknade och då hade det inte spelat någon roll om brandkåren hann dit i tid för att släcka elden.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Har hänt mig en gång med, med min gamla Desire HD.
Lade telefonen under en hög med rena kläder och glömde den där, höll även på med en systemuppdatering just då.
När jag skulle ha min telefon gick den inte att hålla i!

Det är obehagligt när elektronik blir varm.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Enheten har ett inbyggt, laddningsbart batteri som inte kan tas bort. Försök inte ta bort batteriet eftersom det kan medföra att enheten skadas. Ta enheten till närmaste kvalificerade serviceverkstad för att få batteriet utbytt.

och här

Batteriet kan laddas och laddas ur hundratals gånger, men så småningom har det tjänat ut. När samtalstiden och passningstiden börjar förkortas märkbart är det dags att byta batteri.

Källa: http://www.nokia.com/se-sv/support/produkt/lumia920/userguidance/?action=singleTopic&topic=S-BATTERY-CHARGER-INFO

räknar man batteriet till iphones som inbyggt också. ?
"kvalificerade serviceverkstad" så länge man inte har tummen mitt i handen.. så kan ens köksbord + youtube + ifixit.com räknas som "kvalificerade serviceverkstad"

auktoriserad skulle då va att man får göra garanti men samma gubbar/gummor som sitter där, finns ingen utbildning bara att man gjort X antal telefoner/datorer innan.

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar alltid låta batteriet gå ner till 5- % sedan ladda enda upp till 100% utan att avbryta, och sen låta den ladda ytterligare i typ 20 min

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

Där hade du enorm tur att du vaknade innan det började brinna. Röken hade först gjort att du aldrig mer vaknade och då hade det inte spelat någon roll om brandkåren hann dit i tid för att släcka elden.

Nu när du säger det så inser jag att jag hade tur, jag var mest förvånad över att telefonen fortfarande fungerade trots att den var så himla varm, sen trodde jag även att batteritiden skulle försämras rejält men så blev inte fallet, så där hade jag tur också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

räknar man batteriet till iphones som inbyggt också. ?
"kvalificerade serviceverkstad" så länge man inte har tummen mitt i handen.. så kan ens köksbord + youtube + ifixit.com räknas som "kvalificerade serviceverkstad"

auktoriserad skulle då va att man får göra garanti men samma gubbar/gummor som sitter där, finns ingen utbildning bara att man gjort X antal telefoner/datorer innan.

Texten är princip samma sak till de telefoner som ha inbyggt batteri, dock med andra ord.
Ja de är ju sant dom flesta kan ju själv byta näst intill inga problem alls, exakt Internet är ju som serviceverkstad men också billigt förutom man få betala operatören för Internet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns två sidor på problemet: Om man laddar den över natten så kommer batteriet att vara 100% laddat en längre tid, vilket försämrar livslängden.

Å andra sidan, anta att du laddar på kvällen istället och tar ut laddaren till natten. Då kommer du på morgonen att börja från 80-90% batteri vilket gör att batteriet kommer att laddas ur djupare under dagen, vilket också försämrar livslängden.