Svårt att montera ett trådlöst nätverkskort?

Permalänk

Svårt att montera ett trådlöst nätverkskort?

Hejsan! Har precis köpt mig en ny dator med amd procesor. Jag har fattat det som att man måste ha ett trådlöst nätverkskort för att kunna få internet. Om det nu e så att man måste ha det, är det svårt att montera?

//goggos

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goggos112:

Hejsan! Har precis köpt mig en ny dator med amd procesor. Jag har fattat det som att man måste ha ett trådlöst nätverkskort för att kunna få internet. Om det nu e så att man måste ha det, är det svårt att montera?

//goggos

Vem eller vilka är det som påstår detta? Vad har du för internet hos dig? Det vanligaste är att använda kabel, men det finns ju även trådlösa som man pluggar in i datorn i valfri USB-port.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, koppla ur strömmen.
Öppna lådan, skruva bort täckplåten.
Stoppa i nätverkskortet, skruva fast det.
Starta datorn och installera drivrutinerna.

Men varför måste du ha trådlöstnätverk?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av goggos112:

//goggos

Kabel är att föredra. Från routern till datorn.

I alla fall är självklart det inte möjligt. Endast då tycker jag att man ska gå över till trådlöst. Det finns trådlösa nätverkskort eller USB-dongel som du kan använda.

Prestandan mellan dessa två kan jag ej berätta om eftersom jag ej vet. Men kan tänka ,of att ett seriöst nätverkskort bör ha bättre räckvidd men kam inget lova.

Det är väldigt lätt att koppla in ett nätverkskort - precis som ett grafikkort fast mycket smidigare eftersom det är mindre.

Rekommenderar att använda 5 ghzbandet vid användande av trådlöst nätverk om man bor i lägenhet. Både routern och nätverkskortet måste klara av denna frekvens dock.

Permalänk
Medlem

Svara på några av nedan frågor så blir de lättare att hjälpa dig. Du behöver inte trådlöst och kabel är att föredra i många situationer.
Hur kopplade du upp dig mot internet med förra datorn?
Hur kopplar övriga i huset upp sig mot internet?
Vad står det på fakturan att du köper för tjänst?
Hur nära befinner sig datorn din router/modem/nätverksuttag?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är inte svårt att montera men använd kabel om du kan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.