Hårddisk tappar kontakt

Permalänk
Medlem

Hårddisk tappar kontakt

Tja,

Jag har nyligen byggt om datorn och installerat vattenkylning men nu har jag ett problem med en av mina hårddiskar.
Nu i morse så har en av hårddiskarna börjat tappa "kontakten" efter ca 45 minuter användning, dvs den går inte att öppna längre. Startar jag om datorn så fungerar allt som vanligt men otroligt irriterande grej. Alla kontakterna är ordentligt i tryckta osv så jag vet inte vad problemet kan vara. Skulle det hjälpa att formatera hårddisken?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Tja,

Jag har nyligen byggt om datorn och installerat vattenkylning men nu har jag ett problem med en av mina hårddiskar.
Nu i morse så har en av hårddiskarna börjat tappa "kontakten" efter ca 45 minuter användning, dvs den går inte att öppna längre. Startar jag om datorn så fungerar allt som vanligt men otroligt irriterande grej. Alla kontakterna är ordentligt i tryckta osv så jag vet inte vad problemet kan vara. Skulle det hjälpa att formatera hårddisken?

hur gammal är hårddisken ? vilken modell ? kopiera över det som är viktigt (för säkerhets skull) låter som att den håller på att dö

vad har du för dator ?

"Skulle det hjälpa att formatera hårddisken" troligen inte.. högerklicka på den ta fliken tools välj att kolla om det är något fel på den. alt starta cmd & skriv Chkdsk F:/ om nu hdd's namn är F

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur gammal är hårddisken ? vilken modell ? kopiera över det som är viktigt (för säkerhets skull) låter som att den håller på att dö

vad har du för dator ?

"Skulle det hjälpa att formatera hårddisken" troligen inte.. högerklicka på den ta fliken tools välj att kolla om det är något fel på den. alt starta cmd & skriv Chkdsk F:/ om nu hdd's namn är F

Den är ca 1.5 år gammal, SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB. Gjorde en utförlig säkerhetskopering innan jag installerade vattenkylningen av just denna anledningen.

Jag testar det.
Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
Cpu: Intel i7-3370K
Gpu: EVGA GeForce GTX 780Ti Classified
Ram: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz, 2x8gb

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neeon123:

Den är ca 1.5 år gammal, SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB. Gjorde en utförlig säkerhetskopering innan jag installerade vattenkylningen av just denna anledningen.

Jag testar det.
Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO
Cpu: Intel i7-3370K
Gpu: EVGA GeForce GTX 780Ti Classified
Ram: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz, 2x8gb

det är en green disk vilket gör att den går i energi sparläge då stängs disken av vilket sen har svårt att starta om igen. AVaktivera strömspar för din hårdisk under energispar funktioner, JAg har samma problem med en av mina och jag orkar inte lösa det på bättre sätt en så

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Min green-hårddisk behöver ibland 3-4 sekunder på sig att starta upp igen när man trycker på den, den stängs av pga den anledning som Tranceguy skrev.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Min green-hårddisk behöver ibland 3-4 sekunder på sig att starta upp igen när man trycker på den, den stängs av pga den anledning som Tranceguy skrev.

hehe det är svårt att få disken att starta upp då den försvinner helt från windows, jag har samma problem med min disk (segate) i min lanburk, så jag valde plocka bort energi sparfuntionen för den disken helt. skumma är att jag har en likvärdig disk i min mainrigg och inte fått det problemet

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

det är en green disk vilket gör att den går i energi sparläge då stängs disken av vilket sen har svårt att starta om igen. AVaktivera strömspar för din hårdisk under energispar funktioner, JAg har samma problem med en av mina och jag orkar inte lösa det på bättre sätt en så

Det konstiga är att den aldrig gjort så här innan. Men det kanske är så att den där funktionen gick igång nu när jag byggde om. Hur ändrar jag det?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Installera Crystaldisk Mark och se om den rapporterar några fel med disken.

Permalänk
Medlem

Min externa höll på sådär, sen tappade den informationen som va lagrad och Windows återskapade. 1v senare var den död. 1,5år gammal Seagate 3tb green. Tebax te Inet med den o fick en ny..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”