Tävla och vinn värstingdator!

Hur stark T-Amp krävs för dessa högtalare?

Permalänk

Hur stark T-Amp krävs för dessa högtalare?

Tjo! Ska köpa nya passiva högtalare och har kollat på

http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-6-kompakth...
http://www.hifiklubben.se/Products/dali-zensor-1-kompakthogta...

Då dessa är de enda jag kan provlyssna inne på Hifiklubben, kollar också på T-amp och undrar hur stark t-ampen behöver vara?

Har kollat på dessa som är 2x20w

http://www.ebay.com/itm/Lepai-Class-T-Hi-Fi-Audio-Amplifier-T...

och dessa på 2x50w

http://www.ebay.com/itm/MUSE-M50-TPA3123-2x50w-T-AMP-MINI-Ste...

Så, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

De kommer gå att driva 2x10 watt om så önskas men ju mer effekt ju högre kan du spela utan distorsion och missljud och du slipper risken att bränna förstärkaren. Jag hade rekommenderat Dali Zensor eftersom den har högre känslighet och därmed behövs inte lika mycket effekt för att spela högre.

Känslighet är en mätsticka där man ser hur högt en högtalare spelar ifrån 1 meters avstånd med 1 watt effekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av de där två förstärkarna så är Muse M50 helt klart den jag skulle välja. Har båda hemma, har drivit min boombox med Lepaien, som senare vart utbytt till Muse M50 som driver boomboxen nu. Har även testat att köra mina Dali Concept 8:or med dom och M50 var riktigt imponerade medans Lepaien var en besvikelse. Lät inte lika bra som med min Harman Kardon reciever, men det lät overkligt bra för de pengarna M50 kostar. Lepai hade väldigt dåligt tryck i den i jämförelse.

Permalänk
Medlem

85dB känslighet och 125W peak Lät ju inte väldans imponerande, här får du mer dånande för pengarna. http://www.hembioshopen.se/klipsch-icon-kb-15/185-0?sReferal=...
satsa på 50W, min första förstärkare jag köpte var en 20w t-amp och den var jag aldrig nöjd med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

85dB känslighet och 125W peak Lät ju inte väldans imponerande, här får du mer dånande för pengarna. http://www.hembioshopen.se/klipsch-icon-kb-15/185-0?sReferal=...
satsa på 50W, min första förstärkare jag köpte var en 20w t-amp och den var jag aldrig nöjd med.

Oj oj oj, kanske dags att läsa på lite om hur en högtalare funkar?
Varför ska högtalaren behöva ta mer ström än 80W exempelvis? Speciellt när förstärkaren han tittar på max ger ifrån sig 15-30W (2 kanaler drivna, 20-20khz, 0.08 dist) ??!??!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Vet inte vad du menar men jag vet själv att Cerwinvega och Dali är kända högtalare och dessa är några av de jag kan provlyssna på innan köp!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lepai att koppla till mitt PS3, men den är tokkänslig för andra sladdar i närheten, jag får rundgång + resonans med jämna mellanrum, och måste då dra ner volymen för att det ska sluta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danwik:

Jag köpte en Lepai att koppla till mitt PS3, men den är tokkänslig för andra sladdar i närheten, jag får rundgång + resonans med jämna mellanrum, och måste då dra ner volymen för att det ska sluta...

Låter som dåligt avskärmad apparat alternativt dåligt skärmade kablar :)!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Oj oj oj, kanske dags att läsa på lite om hur en högtalare funkar?
Varför ska högtalaren behöva ta mer ström än 80W exempelvis? Speciellt när förstärkaren han tittar på max ger ifrån sig 15-30W (2 kanaler drivna, 20-20khz, 0.08 dist) ??!??!

Högtalaren tar så mycket ström/effekt du ger den och jag hittar ingen seriös info om varken högtalaren eller förstärkaren i det avseendet, du får gärna länka om du hittar någon. Det som kan utläsas är att Klipsch högtalaren är mer än dubbelt så känslig vilket är precis vad man vill ha om man planerar att använda förstärkare med låg effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Högtalaren tar så mycket ström/effekt du ger den och jag hittar ingen seriös info om varken högtalaren eller förstärkaren i det avseendet, du får gärna länka om du hittar någon. Det som kan utläsas är att Klipsch högtalaren är mer än dubbelt så känslig vilket är precis vad man vill ha om man planerar att använda förstärkare med låg effekt.

Nej, högtalaren tar inte alls så mycket ström/effekt du ger den, den är speccad med max effekt vilket den kan ta emot, efter det finns ganska stor chans att du bränner ut delningsfiltret i högtalaren.
Dubbelt så känslig? Kan jag få en uträkning på det?

Om du nu vet hur man räknar på känslighet och hur högt du kan spela så kommer du märka att man inte ska gå på känsligheten på Klipschen då DALIn är minst lika lätt att driva med en vettig litenförstärkare som är speccad och länkad till. Klipschen kommer hinna bryta av pga dist innan du får fördelen av att den har hög känslighet, visst, ska du köpa en förstärkare med 2x5w, go for the klipsch men annars finns det ingen mening med att välja en högtalare i detta fallet utifrån känslighet. Ljudkvalité, karaktär och mycket annat är så mycket viktigare.

För övrigt driver jag mina DALI Zensor 1 med en Argon DA1 som har 2x10w och jag kan dra på extremt högt innan högtalaren klipper pga dist, så en vettig förstärkare som TS har länkat till kommer det inte vara några problem med.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Nej, högtalaren tar inte alls så mycket ström/effekt du ger den, den är speccad med max effekt vilket den kan ta emot, efter det finns ganska stor chans att du bränner ut delningsfiltret i högtalaren.
Dubbelt så känslig? Kan jag få en uträkning på det?

Om du nu vet hur man räknar på känslighet och hur högt du kan spela så kommer du märka att man inte ska gå på känsligheten på Klipschen då DALIn är minst lika lätt att driva med en vettig litenförstärkare som är speccad och länkad till. Klipschen kommer hinna bryta av pga dist innan du får fördelen av att den har hög känslighet, visst, ska du köpa en förstärkare med 2x5w, go for the klipsch men annars finns det ingen mening med att välja en högtalare i detta fallet utifrån känslighet. Ljudkvalité, karaktär och mycket annat är så mycket viktigare.

För övrigt driver jag mina DALI Zensor 1 med en Argon DA1 som har 2x10w och jag kan dra på extremt högt innan högtalaren klipper pga dist, så en vettig förstärkare som TS har länkat till kommer det inte vara några problem med.

Woh.. Håll lite i hatten nu!

Dali Zensor 1 har en känslighet på 86,5 dB 1 W/1 m. Det innebär att du aldrig kommer spela extremt högt med 2x10 W.
Skulle tippa på att du snuddar 95 dB om du står 150 cm bort från högtalaren. Klipsch-högtalaren kan du driva i 95 dB på halva förstärkarbelastningen.

För att krossa lite; en högtalare med en känslighet på 86,5 dB är inte lika lättdriven som en högtalare som har en känslighet på 91 dB.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Cerwin vegan är speccad väldigt lågt med 125W peak därför reagerade jag på det. Känsligheten är däremot av stor vikt och det skiljer 9dB i känslighet mellan högtalarna. Säger du att Zensor 1 dånar på bra med 10w så är det ju bra att du är nöjd med din anläggning men jag tänker inte rekommendera 10/20/50W med 85dB känslighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomqvist:

Woh.. Håll lite i hatten nu!

Dali Zensor 1 har en känslighet på 86,5 dB 1 W/1 m. Det innebär att du aldrig kommer spela extremt högt med 2x10 W.
Skulle tippa på att du snuddar 95 dB om du står 150 cm bort från högtalaren. Klipsch-högtalaren kan du driva i 95 dB på halva förstärkarbelastningen.

För att krossa lite; en högtalare med en känslighet på 86,5 dB är inte lika lättdriven som en högtalare som har en känslighet på 91 dB.

Det är ju exakt det jag säger, Iom att TS ska köpa en BRA förstärkare med KRAFT så är det inget problem och således inget argument för att köpa klipsch för att de har högre känslighet.

Jag sitter 1meter ifrån och kan säga det att det räcker gott och väl!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Sitter du 1m ifrån finns det ju bra mycket bättre alternativ i några små närfältsmonitorer.

Permalänk
Avstängd

Av de som finns tillgängliga i tråden hade jag köpt Dali.

Anledningen att jag hade valt Dali är att de är de enda som spelar nästan djupbas.

Kolla efter beg. grejer här: www.hifimagasinet.com

Så kan du få riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha dom vid datorn och sitter nära dom rekommenderar jag istället att du tar hem ett par närfälts eller aktiva högtalare.

T.ex http://www.mychifi.se/hogtalare-swans-hivi/multimedia-hogtala... eller http://www.mychifi.se/hogtalare-swans-hivi/multimedia-hogtala...

Mychifi har buy and try är du inte nöjd efter 30 dagar är det pengarna tillbaka, se det som att få ha dem hemma på demo i ditt eget rum istället för att lyssna på dem i en butik med massa andra människor och deras musik som stör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Av de som finns tillgängliga i tråden hade jag köpt Dali.

Anledningen att jag hade valt Dali är att de är de enda som spelar nästan djupbas.

Kolla efter beg. grejer här: www.hifimagasinet.com

Så kan du få riktigt bra!

Det är ju att ta i. Skiljer några få Hz i produktbeskrivningen betyder ingenting i dom här prisklasserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Det är ju att ta i. Skiljer några få Hz i produktbeskrivningen betyder ingenting i dom här prisklasserna.

10Hz lär man ju höra skillnad på? Eller jag kanske inbillar mig som vanligt?

Ska det vara till datorn så hade jag gått upp lite i budget och köpt:

http://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor....

För dessa Behringer är det riktigt rent och bra ljud i, man kan kräma på också om man vill.

Permalänk
Medlem

Du menar att Dali spelar 10hz djupare i samma ljudstyrka som dom andra högtalarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Du menar att Dali spelar 10hz djupare i samma ljudstyrka som dom andra högtalarna?

Nej det gör jag inte!

Med en riktig förstärkare så spelar de 10Hz djupare enligt specifikationerna.

Jag vet att CW högtalarna låter illa efter att ha provlyssnat själv.

Med det som utgångspunkt hade jag tagit Dali av de som var uppräknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Nej det gör jag inte!

Med en riktig förstärkare så spelar de 10Hz djupare enligt specifikationerna.

Jag vet att CW högtalarna låter illa efter att ha provlyssnat själv.

Med det som utgångspunkt hade jag tagit Dali av de som var uppräknade.

Håller med.

Permalänk
Medlem

Vore jag TS så skulle jag kört på Klipsch-högtalarna och en 2x20W T-amp. Bara dumt att köpa en högtalare med 86dB känslighet om man inte har råd med riktigt förstärkeri. Klipschen hade en känslighet på 94dB så med 20W kan man lira lite drygt 106dB vilket borde räcka länge samt mindre risk att spela sönder något. Klipsch är ett bra märke dessutom, bättre än Cerwin Vega och Dali tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare