Koppla in dimmer med vanlig tryckknapp

Permalänk
Medlem

Koppla in dimmer med vanlig tryckknapp

Hej

Detta kan ju inte vara rocket sience. Men jag behöver hjälp med hur jag ska koppla in min universal dimmer.
Den ska gå att använda till en vanlig strömbrytare. Håller man in knappen upptill så ska dimmer stega ljuset upp och ner.

Det finns ju ett kopplingsschema, men kan inte riktigt utläsa det.

i dag sitter det en vanlig dimmer som det går 2 st trådar till.

Så frågan är. Hur ska jag koppla in den nya universaldimmern och knappen för att få detta att fungera.

bef dimmer
Bef Dimmer som ska bytas ut

Ny dimmer
Ny Dimmer som ska installeras och strömbrytare.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

Dimmern du har haft kräver inte nolla, medans den nya gör det. Förstår du inte kopplings schemat så kontaktar du en elektriker som gör det rätt. Efter som du inte kan tyda kopplings schemat så saknar du både behörighet och kunskap för att göra det. Dvs det är olagligt och straffbart om något skulle hända, samt att hemförsäkringen inte gäller.

11818 och fråga efter en elfirma som håller till i din kommun

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Dimmern du har haft kräver inte nolla, medans den nya gör det. Förstår du inte kopplings schemat så kontaktar du en elektriker som gör det rätt. Efter som du inte kan tyda kopplings schemat så saknar du både behörighet och kunskap för att göra det. Dvs det är olagligt och straffbart om något skulle hända, samt att hemförsäkringen inte gäller.

11818 och fråga efter en elfirma som håller till i din kommun

Bra svar, jag var lite väl grinig i mitt kan jag tycka

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Bra svar, jag var lite väl grinig i mitt kan jag tycka

Nja, är ju också elektriker och man blir bara så trött på alla som "kan själv" men inte förstår vad de gör och varför.... Samt att lite el har väll ingen dött av?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Enligt säkerhetsverket är det fullt tillåtet att själv byta ut vägguttag och strömbrytare.

"Citat från Elsäkerhetsverket"

Rätt kunskap och försiktighet är viktigt vid allt arbete med elektricitet. De flesta elarbeten måste utföras av en behörig elinstallatör, men en del enklare arbeten får du utföra själv, om du har kunskap om hur du ska göra.

Som ägare eller nyttjare av en fastighet är du ansvarig för att elen är korrekt installerad och att de elektriska apparater som du använder är hela och används på rätt sätt.

Just det här har vi diskuterat flitigt senaste tiden eftersom de här formuleringarna borde ändras. På ren svenska så betyder det "VET DU INTE HUR DU SKA GÖRA SÅ GE FAN I O PILLA".

är inte den texten borttagen nu för tiden?

Utöver det så räknas det nog inte som ett enkelt arbete när jobbet innefattar att komplettera med nolla ner till brytaren.

Permalänk
Skrivet av SundanceKid:

Jag hade samma problem med min dimmer. Jag fick svar på flashback utan en massa dryga svar...

Förmodligen för att de skiter i om ditt hus/lgh brinner ner eller att någon skadar sig. Folk verkar tro att det är något jävla 9v batteri som används hemma för allt ska funka och "är ju inte någon rocket sience".
Jag jobbar som service elektriker och får varje vecka rätta till fel efter folk som gjort fel. De har både riskerat sin familjs liv, samt skada på hus/lgh. När du stöter på sånt hela tiden för att folk saknar respekt för el så blir man bara trött på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gamer2k5, du får endast byta uttag och brytare om dom är likadana

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Lat-ratt-per...

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

dragning av installationsrör i vägg, montage av dosor

Kan någon förklara varför detta ska vara så viktigt?

Permalänk
Skrivet av nmc:

Kan någon förklara varför detta ska vara så viktigt?

För att inte vilken idiot som helst ska få göra en ny installation i ett hus/lgh. Någonstans måste man sätta en gräns på vad man som svenne banan får och inte får. Glöm inte att försäkringen inte gäller om man gör något som går åt skogen. Då räknas det som att man har varit oaktsam och inte haft tillräckligt med kunskap

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

För att inte vilken idiot som helst ska få göra en ny installation i ett hus/lgh. Någonstans måste man sätta en gräns på vad man som svenne banan får och inte får. Glöm inte att försäkringen inte gäller om man gör något som går åt skogen. Då räknas det som att man har varit oaktsam och inte haft tillräckligt med kunskap

Nu syftade jag vad man kan göra för fel, och inte att det finns idioter utan tillräcklig kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Du syftade på behörighetskravet va? Och inte på varför det är viktigt med användandet av rör o dosor?

För det är ju inte alltför ovanligt med infälld installation utan ovanstående. >.<

Hur de lyckas orkar jag inte ens fundera på... men så länge inget händer ska man bara vara glad.

Precis. Varför är det viktigt att elektrikern måste genomföra detta. En normalt begåvad person måste väll kunna utföra detta? Eller kan man göra väsentliga fel?

Permalänk
Skrivet av nmc:

Precis. Varför är det viktigt att elektrikern måste genomföra detta. En normalt begåvad person måste väll kunna utföra detta? Eller kan man göra väsentliga fel?

Ett vanligt fel bland Svenssons är att man gör på tok för skarpa böjar så att det i framtiden är omöjligt att byta ut tråden i rören/slangarna.
Är man i sitsen att man ska göra om rördragningen/bygga nytt kan man nog i de flesta fall konsultera med sin elektriker och göra rör/dosor själv förutsatt att inte har tummen mitt i handen.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Skrivet av nmc:

Har du för många kopplingspunkter/skarvar mellan ett uttag och säkring/jfb så kan du få dåliga utlösningsvilkor. Dvs även fast allt ser ut att vara rätt så är funktionen ändå inte helt rätt. Samt att börjar man få göra enklare utökningar av anläggningar så slutar det med ännu fler "martin timell" dragningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad man kan göra för fel med slang som amatör.

1: Köpa biltema/julaslang som bara korvar sig är vanligaste misstaget
2: Tvära böjar
3: om man går på vinden så gå upp genom isoleringen o sen ner igen, kondensrisk i värsta fall som kan leda vatten in i dosorna.
4: Rören ligger inte djupt nog, t.ex i badrum är detta extra viktigt.
5: Rören går inte i logiska vinklar
6: Dra tillräckligt grova rör för antalet trådar man tänkt ha i röret, det finns bestämmelser för hur många trådar varje dimension får innehålla, och den bestämmelsen motsvarar INTE hur många trådar man kan tvinga i röret.

Detta är vad jag kom på lite snabbt nu, finns många andra saker att beakta också. T.ex genomspikningsskydd där det krävs.

Permalänk
Medlem

Det är alltid roligt när el trådar kommer upp.

Jag är också såklart vän av att nyttja elkriker, men man vill ju samtidigt ofta göra själv !

Lite frågor jag ställer mig:

1. Finns det några konkreta rättfall att gå på som visar på straffvärdet i att pula själv?

2. Hur ligger olycksfall med el till i vårt land, jämfört med länder där det är fritt kopplat hälften brunnett som gäller?

Jag har två tankar på ovan.

1. Första punkten, det finns inga rättsfall, varpå det inte är bevisat att det är straffbart att koppla själv för hemmabruk. Jämför med att gå mot rött, det är olagligt, men inte straffbart typ. Finns säkert något fall i offentlig regi eller liknande, men där en hemmapulare straffats menar jag.

2. Andra punkten; jag tippar att i länder där man kopplar själv så är det släckt ljus betydligt oftare, men inte fler dödsfall eller skador än vad vi har här hemma?

Jag an såklart ha fel, men det är mina hypoteser.

Att elektrikerlobbyn har fåt ett sådant fast grepp om verksamheten är lite konstigt, inte många andra branscher där detta är accepterat. Vem som helst får byta hjul på bilar, eller bromsar för den delen. Känns som att undermåligt fordonsunderhåll orsakar fler skador än vad el installationer gör?

Men i trygghetsvärlden där vi lever så ser vi nog mycket mer av denna varan komma krypande.

End of thought.

Permalänk

Enligt brottsbalkens 8 kap. gäller

10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Enligt ellagens 13 kap kan straffet bli böter eller fängelse i högst ett år.

Den som blir dömd för något i brottsbalken t.ex. olaglig kraftavledning kan inte också bli dömd enligt ellagen. Detta framgår i ellagens. 13 kap.

Eftersom straffvärdet för olovlig kraftavledning är större än brott mot ellagen prioriterar polisen dessa brott. Ofta är det enklare att bevisa olovlig kraftavledning än olaga elinstallationsarbete. Om det olaga elinstallationsarbetet är utfört på ett korrekt sätt minskar också sannolikheten för att åtal väcks och att det blir en fällande dom. I tingsrätten kommer försvarsadvokaten först ställa frågan vilka fel och brister elinstallationen hade...

Från Elinstallatörsförordningen (1990:806):

Återkallelse av behörighet m. m.
10 § Elsäkerhetsverket får återkalla eller inskränka ett beslut om behörighet eller tilldela elinstallatören varning om han inte fullgör de skyldigheter som åvilar honom enligt denna förordning eller med stöd av förordningen meddelade föreskrifter.

Register
11 § Elsäkerhetsverket skall föra ett register över elinstallatörer. Beslut om varning eller om inskränkning eller återkallelse av behörighet skall antecknas i registret.

Tillsyn
12 § Elsäkerhetsverket utövar tillsynen över att denna förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen följs.

Straffbestämmelser
13 § Bestämmelser om straff för den som bryter mot 6 eller 7 § eller en föreskrift meddelad med stöd av 8 § finns i 13 kap. 1 § första stycket 3 ellagen (1997:857).

Elsäkerhetsverket har som tillsynsmyndighet har sanktionsmöjligheter (varning, inskränkning eller återkallelse)mot behöriga elinstallatörer för att rättsväsendet ska belastas med dessa ärenden. Straffbestämmelserna är främst avsedda för andra personer än elinstallatörer.

Om elinstallationerna inte är utförda av en behörig elinstallatör eller av en yrkesman anställd i samma företag som elinstallatören så är det fråga om ett olaga elinstallationsarbete, vilket är ett straffsanktionerat brott mot 9 kapitlet 1 § ellagen (1997:857). Ni kan alltså polisanmäla den som utfört elinstallationen för brott mot ellagen. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

2005-02-02
En man i Valdemarsvik står åtalad för brott mot ellagen. Mannens egenhändiga elkopplingar hade i värsta fall kunnat leda till döden.
I Elsäkerhetsverkets expertutlåtande framgår att anläggningen var i mycket dåligt skick och med stor sannolikhet inneburit en risk för människor och djur. *
Den åtalade mannen förnekar brott och tycker inte att hans elkablar utgör någon fara.

Källa: Norrköpings Tidningar

-------

En elinstallatör dömdes i oktober till 50 dagsböter för brott mot ellagen av Luleå Tingsrätt. Domen pekade på brister i tillsynen av en elinstallation och anses bli ett viktigt domslut av Elsäkerhetsverket. Domstolen friade de två montörer som utförde arbetet.

Enligt ellagen är det elinstallatörens uppgift att ”se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet, samt att den del av den elektriska installationen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk”. Detta skedde inte. I domskälen framgår också att montörerna saknade instruktioner för att kontrollera sitt arbete.

Upprinnelsen till domen var att två montörer utförde omläggning och skarvning av en servisledning till en fastighet. Vid en skarv mellan en hängkabel (akkd) och en jordkabel (n1xv) blev pen-ledaren felkopplad. Felkopplingen fick till följd att maskiner i fastigheten skadades. En felkopplad pen-ledare innebär att normalt skyddsjordade apparater blir spänningsförande vilket kan innebära livsfara. Dock skadades inga människor.

Elsäkerhetsverket har också utrett händelsen och tilldelat elinstallatören en varning för att inte ha utfört erforderlig kontroll av arbetet.

Källa: Elsäkerhetsverkets nyhetsbrev AKTUELLT

--------

Hembrännare jagade rådjur med livsfarlig el

2003-01-29

En man har åtalats vid Tierps tingsrätt för brott mot ellagen, framkallande av fara och jaktbrott. Mannen hade vid sitt fritidshus gillrat en elektrisk fälla för att döda rådjur.

Han hade spänt upp en ståltråd mellan två punkter i trädgården. Under tråden hade mannen lagt ut ett hönsnät. Sedan hade han kopplat ena fasen från utebelysningen till ståltråden och den andra till hönsnätet. För att locka de stackars rådjuren till den djävulska anläggningen hade mannen hängt upp äpplen på ståltråden.

- Eftersom jag inte har några jaktvapen frågade jag en jägare hur man kan fälla rådjur på något annat sätt. Då fick jag tipset att gillra en fälla med elförande tråd, har mannen berättat i polisförhör enligt Uppsala Nya Tidning.

Inget rådjur lär dock ha fallit offer för den elektriska mattan.

Mannen sade sig varken vara medveten om att rådjursgrillen även var livsfarlig för människor eller att han inte var behörig att utföra elinstallationen.

Elmannen åtalas även för att ha förvarat omkring 18 liter mäsk i fritidshuset och en destillationsapparat i bostaden.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/doms-for-felkopplat-hus/

Det är är tyvärr en allt vanligare syn om man jobbar som service elektriker:
http://www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fynd/10906-olagli...

Inte jag som hittat den, men stöter på ca 2st såna per år och det är vidrigt äckligt hur man ger sig på att göra saker utan kunskap.
Vi har dock väldigt få dödsfall gällande el, är mest skada på person/egendom som händer här. Det behöver inte heller ha hänt p.g.a. el felaktig installation. Utan ibland så blir det kattskit trots att man har gjort allt rätt....

Skrivet av Chest:

Det är alltid roligt när el trådar kommer upp.

Jag är också såklart vän av att nyttja elkriker, men man vill ju samtidigt ofta göra själv !

Lite frågor jag ställer mig:

1. Finns det några konkreta rättfall att gå på som visar på straffvärdet i att pula själv?

2. Hur ligger olycksfall med el till i vårt land, jämfört med länder där det är fritt kopplat hälften brunnett som gäller?

Jag har två tankar på ovan.

1. Första punkten, det finns inga rättsfall, varpå det inte är bevisat att det är straffbart att koppla själv för hemmabruk. Jämför med att gå mot rött, det är olagligt, men inte straffbart typ. Finns säkert något fall i offentlig regi eller liknande, men där en hemmapulare straffats menar jag.

2. Andra punkten; jag tippar att i länder där man kopplar själv så är det släckt ljus betydligt oftare, men inte fler dödsfall eller skador än vad vi har här hemma?

Jag an såklart ha fel, men det är mina hypoteser.

Att elektrikerlobbyn har fåt ett sådant fast grepp om verksamheten är lite konstigt, inte många andra branscher där detta är accepterat. Vem som helst får byta hjul på bilar, eller bromsar för den delen. Känns som att undermåligt fordonsunderhåll orsakar fler skador än vad el installationer gör?

Men i trygghetsvärlden där vi lever så ser vi nog mycket mer av denna varan komma krypande.

End of thought.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Uj, vilken koppling i den länken...

Som du säger, olovlig elavledning går nog ofta hand i hand med idiotkopplingar. Mitt syfte var dock mer vanliga Svenssonkopplingar, dvs byta dimmer som exemplet i tråden.

Tack för ett mycket utförligt svar dock ! Upptumme !

Permalänk
Skrivet av Chest:

Uj, vilken koppling i den länken...

Som du säger, olovlig elavledning går nog ofta hand i hand med idiotkopplingar. Mitt syfte var dock mer vanliga Svenssonkopplingar, dvs byta dimmer som exemplet i tråden.

Tack för ett mycket utförligt svar dock ! Upptumme !

Att byta en vanlig dimmer är oftast inga problem, dvs det är fas in och tändtråd ut, skiten funkar oavsett hur man kopplar den om man nu har något logiskt tänkande. Dimmern som TS ska montera är en universaldimmer som även kräver nolla, dvs TS måste göra ett ingrepp i anläggningen och göra om installationen. Efter som man ser en jordtråd bakom, samt att man har använt brun & blå så är det förmodligen färdigdragen tvinnad fk. Dvs att ts måste få ner en till Fk eller dra om alla upp till närmsta dosa. Vanligast när hemma pulare kopplar i såna fall är att man kör jordtråden som tändtråd och kör blå som nolla och brun som fas. Något som inte är ok, trots att funktionen är rätt.

Anledningen till att vi just nu har så relativt få olyckor med el är p.g.a. hårda lagar kring vad man får och inte får göra. Samt att man som siste montör i anläggningen även tar över ansvaret på att det såg bra ut när man lämna den. Dvs saker som man uppenbart sett är fel, måste anmälas till ägaren av anläggningen och åtgärdas. I alla fall jag har gjort det så köper kunden ens förklaring och säger att "det var en annan elektriker" som gjorde det för länge sen. Dvs ett annat svar för att man gjort skiten själv.

Folk förstår inte vad som kan hända om man gör fel, även om det funkar för stunden så ska det hålla för flera år frammåt. Där ser vi exempel på hur man inte gjort en korrekt installation av spottar i tak som orsakar brand mm.

Det är även skillnad på att få saker att fungera, men att förstå hur allt funkar, varför man gör på vissa sätt och hur och vad man får och inte får göra. Det kräver en elektriker....

Låter kanske bitter, men när man påstår att el "inte är någon rocket science" så blir man bitter. Jag har inte gått i skolan i 3 år, haft 1år som lärling och tre år som 1,2,3års montör för att sedan bli fullbetald bara för att det är raket forskning. Har jobbat sedan 2008 som service elektriker och det är skrämmande på vad man ibland stöter på.

Visa signatur