Enligt brottsbalkens 8 kap. gäller
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Enligt ellagens 13 kap kan straffet bli böter eller fängelse i högst ett år.
Den som blir dömd för något i brottsbalken t.ex. olaglig kraftavledning kan inte också bli dömd enligt ellagen. Detta framgår i ellagens. 13 kap.
Eftersom straffvärdet för olovlig kraftavledning är större än brott mot ellagen prioriterar polisen dessa brott. Ofta är det enklare att bevisa olovlig kraftavledning än olaga elinstallationsarbete. Om det olaga elinstallationsarbetet är utfört på ett korrekt sätt minskar också sannolikheten för att åtal väcks och att det blir en fällande dom. I tingsrätten kommer försvarsadvokaten först ställa frågan vilka fel och brister elinstallationen hade...
Från Elinstallatörsförordningen (1990:806):
Återkallelse av behörighet m. m.
10 § Elsäkerhetsverket får återkalla eller inskränka ett beslut om behörighet eller tilldela elinstallatören varning om han inte fullgör de skyldigheter som åvilar honom enligt denna förordning eller med stöd av förordningen meddelade föreskrifter.
Register
11 § Elsäkerhetsverket skall föra ett register över elinstallatörer. Beslut om varning eller om inskränkning eller återkallelse av behörighet skall antecknas i registret.
Tillsyn
12 § Elsäkerhetsverket utövar tillsynen över att denna förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen följs.
Straffbestämmelser
13 § Bestämmelser om straff för den som bryter mot 6 eller 7 § eller en föreskrift meddelad med stöd av 8 § finns i 13 kap. 1 § första stycket 3 ellagen (1997:857).
Elsäkerhetsverket har som tillsynsmyndighet har sanktionsmöjligheter (varning, inskränkning eller återkallelse)mot behöriga elinstallatörer för att rättsväsendet ska belastas med dessa ärenden. Straffbestämmelserna är främst avsedda för andra personer än elinstallatörer.
Om elinstallationerna inte är utförda av en behörig elinstallatör eller av en yrkesman anställd i samma företag som elinstallatören så är det fråga om ett olaga elinstallationsarbete, vilket är ett straffsanktionerat brott mot 9 kapitlet 1 § ellagen (1997:857). Ni kan alltså polisanmäla den som utfört elinstallationen för brott mot ellagen. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
2005-02-02
En man i Valdemarsvik står åtalad för brott mot ellagen. Mannens egenhändiga elkopplingar hade i värsta fall kunnat leda till döden.
I Elsäkerhetsverkets expertutlåtande framgår att anläggningen var i mycket dåligt skick och med stor sannolikhet inneburit en risk för människor och djur. *
Den åtalade mannen förnekar brott och tycker inte att hans elkablar utgör någon fara.
Källa: Norrköpings Tidningar
-------
En elinstallatör dömdes i oktober till 50 dagsböter för brott mot ellagen av Luleå Tingsrätt. Domen pekade på brister i tillsynen av en elinstallation och anses bli ett viktigt domslut av Elsäkerhetsverket. Domstolen friade de två montörer som utförde arbetet.
Enligt ellagen är det elinstallatörens uppgift att ”se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet, samt att den del av den elektriska installationen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk”. Detta skedde inte. I domskälen framgår också att montörerna saknade instruktioner för att kontrollera sitt arbete.
Upprinnelsen till domen var att två montörer utförde omläggning och skarvning av en servisledning till en fastighet. Vid en skarv mellan en hängkabel (akkd) och en jordkabel (n1xv) blev pen-ledaren felkopplad. Felkopplingen fick till följd att maskiner i fastigheten skadades. En felkopplad pen-ledare innebär att normalt skyddsjordade apparater blir spänningsförande vilket kan innebära livsfara. Dock skadades inga människor.
Elsäkerhetsverket har också utrett händelsen och tilldelat elinstallatören en varning för att inte ha utfört erforderlig kontroll av arbetet.
Källa: Elsäkerhetsverkets nyhetsbrev AKTUELLT
--------
Hembrännare jagade rådjur med livsfarlig el
2003-01-29
En man har åtalats vid Tierps tingsrätt för brott mot ellagen, framkallande av fara och jaktbrott. Mannen hade vid sitt fritidshus gillrat en elektrisk fälla för att döda rådjur.
Han hade spänt upp en ståltråd mellan två punkter i trädgården. Under tråden hade mannen lagt ut ett hönsnät. Sedan hade han kopplat ena fasen från utebelysningen till ståltråden och den andra till hönsnätet. För att locka de stackars rådjuren till den djävulska anläggningen hade mannen hängt upp äpplen på ståltråden.
- Eftersom jag inte har några jaktvapen frågade jag en jägare hur man kan fälla rådjur på något annat sätt. Då fick jag tipset att gillra en fälla med elförande tråd, har mannen berättat i polisförhör enligt Uppsala Nya Tidning.
Inget rådjur lär dock ha fallit offer för den elektriska mattan.
Mannen sade sig varken vara medveten om att rådjursgrillen även var livsfarlig för människor eller att han inte var behörig att utföra elinstallationen.
Elmannen åtalas även för att ha förvarat omkring 18 liter mäsk i fritidshuset och en destillationsapparat i bostaden.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/doms-for-felkopplat-hus/
Det är är tyvärr en allt vanligare syn om man jobbar som service elektriker:
http://www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fynd/10906-olagli...
Inte jag som hittat den, men stöter på ca 2st såna per år och det är vidrigt äckligt hur man ger sig på att göra saker utan kunskap.
Vi har dock väldigt få dödsfall gällande el, är mest skada på person/egendom som händer här. Det behöver inte heller ha hänt p.g.a. el felaktig installation. Utan ibland så blir det kattskit trots att man har gjort allt rätt....
Skrivet av Chest:
Det är alltid roligt när el trådar kommer upp.
Jag är också såklart vän av att nyttja elkriker, men man vill ju samtidigt ofta göra själv !
Lite frågor jag ställer mig:
Finns det några konkreta rättfall att gå på som visar på straffvärdet i att pula själv?
Hur ligger olycksfall med el till i vårt land, jämfört med länder där det är fritt kopplat hälften brunnett som gäller?
Jag har två tankar på ovan.
Första punkten, det finns inga rättsfall, varpå det inte är bevisat att det är straffbart att koppla själv för hemmabruk. Jämför med att gå mot rött, det är olagligt, men inte straffbart typ. Finns säkert något fall i offentlig regi eller liknande, men där en hemmapulare straffats menar jag.
Andra punkten; jag tippar att i länder där man kopplar själv så är det släckt ljus betydligt oftare, men inte fler dödsfall eller skador än vad vi har här hemma?
Jag an såklart ha fel, men det är mina hypoteser.
Att elektrikerlobbyn har fåt ett sådant fast grepp om verksamheten är lite konstigt, inte många andra branscher där detta är accepterat. Vem som helst får byta hjul på bilar, eller bromsar för den delen. Känns som att undermåligt fordonsunderhåll orsakar fler skador än vad el installationer gör?
Men i trygghetsvärlden där vi lever så ser vi nog mycket mer av denna varan komma krypande.
End of thought.