Få "rätt storlek" på blidsignal från laptop till TV (over/underscan?)

Permalänk
Medlem

Få "rätt storlek" på blidsignal från laptop till TV (over/underscan?)

I dagarna köpte jag en TV, 50" LG-plasma från komplett, den de har på kampanj. Jag kopplade därefter in min laptop (en ett par år gammal ASUS med AMD-grafikkrets) i TV:n via HDMi och ställer in att den ska utvidga skrivbordet till TV:n och ställer in upplösningen till 1920x1080. Det som dock kommer upp på TV:n är en lite lätt utzoomad bild med svarta kanter runt. Jag gick därefter in i CCC och hittade någon inställning där man kunde zooma in på bilden så att det nästan tar ut TV:ns utzoomning. Det ser dock fortfarande inte helt bra ut och jag undrar om man inte kan ställa in så att TV:n tar emot bilden på något annat sätt så man får "en pixel per pixel" precis som på en datorskärm?

Exakta modellnamnet på TV:n är LG 50PN650T.

Är det någon som har en lösning eller iaf kan ge mig en fingervisning på någonting jag kan läsa/söka på?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kan vara någon form av overscan-problem. Har dock väldigt dålig koll på sådant, google kan nog ge dig mer utförligt svar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ställt in TVns bildförhållande på 'Just scan' eller 'Hel bild', som det heter på svenska? Ratio-knappen på fjärren.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Leta i TVn och grafikkortets kontrollpanel om under-/overscan och så av det.
Eller om TVn har ett PC-läge kan det fungera också.

Permalänk
Medlem

Har också en LG-plasma med det problemet, jag hjorde som videfix skrev här ovanför. Ända ratio på bilden så blir det bra sen

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Hedersmedlem

En annan felorsak kan vara att du kör 'utökat skrivbord' som kopierar laptopens upplösning till TVn. Prova tangentkombinationen Win + P på datorn för att växla utläge. Förutsatt att du kör W7 eller senare.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.