Köpråd - Galaxy S5 eller Sony Xperia Z2 eller Lumia 930?

Permalänk
Medlem

Köpråd - Galaxy S5 eller Sony Xperia Z2 eller Lumia 930?

Idag äger jag en Samsung Galaxy S3, jag har varit nöjd med den under den tid jag haft den, men den börjar göra sitt om man säger så. Så jag tänkte att det var dags att införskaffa sig en ny mobil och tänkte mig någon utav dessa tre:

Galaxy S5 eller Sony Xperia Z2 eller Lumia 930?

Jag vet att Lumia 930 inte släpps förrns nån gång i juni men det är något så lockande med denna mobil att jag känner att jag kan vänta på denna, dock är det så att jag inte har ägt en Nokia sen... ja, sen 3310:an tror jag. Har länge varit sugen på att övergå till Nokia på senare år men dem har liksom inte släppt någon mobil jag känner att jag måste ha förrns nu när jag såg Lumia 930. Då jag inte ägt någon Windows Phone tidigare utan enbart haft Android mobiler innan undrar jag hur det är med appar och andra alldagliga saker. Hört att utbudet är rätt klent vad det gäller Windows mobilerna.

Finns det eller kommer det t.ex. finnas saker som Bank ID, Handelsbankens egna app, Viaplay, Tradera och så vidare? Detta är appar jag i stort sett använder dagligen, och det vore ju ett avbräck om de mer självklara apparna inte fanns till Lumia mobilerna. Och även något som skulle kunna få mig att skaffa en ny Android mobiler istället.

Vad gäller Samsung Galaxy S5 och Z2, hur stor är skillnaden mellan dessa, kollade specsen på båda och dem verkar nästintill lika bra, så är det bara en smaksak på vad man gillar mellan dessa?

Finns det någon annan tänkbara slagkraftig mobil jag missat jag borde kolla upp?

Permalänk
Medlem

Kan börja med appfrågorna där, det mesta tycker jag verkar finnas bortsett från saker som typ candycrush,. Handelsbanken har en app som funkar prima, Bank ID finns, Tradera app av något slag fanns med verkar dåligt med Viaplay dock. Men overall tycker jag windowsphone är ett underbart OS men som med allt annat är det väll en smaksak. Även min polare som föredetta android användare gillar windowsphone nu när han blev tvingad att använda det då hans Galaxy S4 gick sönder o han fick ta över min 920.

Så jag kan inte annat än o rekomendera windows phone, men om du har möjlighet så kolla om du kan låna någons windows phone ett par dagar och se om det faller dig i smaken.

Edit: http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/app-viaplay/da8dd...
den appen ska funka för viaplay.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

Jag gillar Nokia. Jag gillar WP8. Jag är inte överdrivet oroad av appstödet. Kommer det så kommer det, det finns tillräckligt för att jag ska klara det.
Däremot gillar jag inte att jag inte kan mecka med det som jag vill. Typ roota, lägga in ROMs, kerneller osv. Så jag har stannat kvar på Android.
Till alla andra så skulle jag varmt rekommendera WP, egentligen. Om man nu inte vill stanna kvar i ett ekosystem där man redan köpt många appar.

Nokia Lumia 930 har jag tyvärr inte läst på någonting alls om.
Samsung Galaxy S5? Trevlig, för all del. Men den känns inte spännande som en telefon, särskilt när du kommer från en S3, då en S4 "nästan var en S3" och en S5 "nästan var en S4".
Sony Xperia Z2? Här är jag färgad, då jag har en. Men innan jag hade den gjorde jag ett aktivt val emellan de "tre stora flaggskeppen", och jag tyckte att för mig personligen, så är S5 och M8 inte lika attraktiva (utseende, funktionalitet). Jag fick ut det jag ville ha.

Jag tycker att du ska se till dina egna behov. Vilken telefon fyller de behoven du vill ha? För mig var svaret Z2.
Vill du läsa om mina första intryck, när jag nu haft telefonen i typ ett dygn, så kan du hitta min genomgång av detta på SweDroid.

Permalänk

Jag har haft S4,S4, Experia 1, HTC one m7. men alltid bytt tillbaka till Iphone. Köpte mig nu en S5a och tror jag stannar hos team Android nu! Fantastisk telefon med mycket små smarta funktioner överallt, allt flyter som smör, kameran är suberb, får ut två dagar med hyffsad användning med batteriet.

Framförallt så känns den inte lika plastig som föregående Samsung lurar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Just nu är det väl z2 och HTC M8 som känns som de bästa valen om man vill ha en stor lur. Men sen kommer ju snart oneplusone med en galet prisvärd telefon med highend specs för 2500 kr.... Eller så väntar du på LG g3 som kan bli intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Att inte vänta på Oneplus One o se vad det blir av den är ju rent av kriminellt om man är ute efter att köpa en Android telefon i nära framtid!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Att inte vänta på Oneplus One o se vad det blir av den är ju rent av kriminellt om man är ute efter att köpa en Android telefon i nära framtid!

Svepande uttalanden som det är alltid fel. (see what I did there? ;p)

Kanske, om man bara är ute efter speccs. Men telefoner är så mycket mer. Jag köper efter funktion, och 1+1 är inte vattentät. Folk har sagt att batteritiden IRL är svag, men det kan jag inte uttala mig om förrän längre fram.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Svepande uttalanden som det är alltid fel. (see what I did there? ;p)

Kanske, om man bara är ute efter speccs. Men telefoner är så mycket mer. Jag köper efter funktion, och 1+1 är inte vattentät. Folk har sagt att batteritiden IRL är svag, men det kan jag inte uttala mig om förrän längre fram.

Hmm din Nexus 4 är definitivt inte vattentät. Faktum är att det inte finns några vattentäta mobiler alls i dagsläget.
Varför skulle man inte vänta på Oneplus One? Den har grymma specifikationer på papperet till ett grymt lågt pris. Varför ska man inte vänta och se hur det blir i verkligheten? Du kan i bästa fall få en telefon som är minst lika bra som alla tillverkares toppmodeller till halva priset. I värsta fall är telefonen skräp och du köper en annan. Men du har iaf sett till att eliminera risken att göra bort sig och välja en dyrare sämre telefon.. Man får ju ändå tänka på att de flesta människor lever med en telefon i åtminstone ett år pga de är väldigt dyra och det ligger i allas intresse att välja en telefon som passar deras behov under en längre period.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Hmm din Nexus 4 är definitivt inte vattentät. Faktum är att det inte finns några vattentäta mobiler alls i dagsläget.
Varför skulle man inte vänta på Oneplus One? Den har grymma specifikationer på papperet till ett grymt lågt pris. Varför ska man inte vänta och se hur det blir i verkligheten? Du kan i bästa fall få en telefon som är minst lika bra som alla tillverkares toppmodeller till halva priset. I värsta fall är telefonen skräp och du köper en annan. Men du har iaf sett till att eliminera risken att göra bort sig och välja en dyrare sämre telefon.. Man får ju ändå tänka på att de flesta människor lever med en telefon i åtminstone ett år pga de är väldigt dyra och det ligger i allas intresse att välja en telefon som passar deras behov under en längre period.

Z2an jag skriver det här med är vattentät.
I övrigt kan jag inte hålla med, heller. Pappret betyder inte så mycket.

Permalänk
Medlem

En polare lämnade tillbaka sin S5a pga kamerans närfokus inte fungerar korrekt.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Läste du ens vad jag skrev? Det som kom efter det där med pappret?

Vill bara upplysa dig om att din Z2 inte är vattentät utan den är vattenskyddad enligt IP55 och IP58 standarden. Sedan att Sony marknadsför telefonen som vattentät är ju jävligt dålig stil mot sina kunder. Citerar sonymobile.com nedan. Enjoy!

"**** I enlighet med IP55 och IP58 är Xperia™ Z2 skyddad mot inträngning av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt stängda är mobilen (i) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i överensstämmelse med IP 55, och/eller (ii) kan ligga på 1,50 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter i överensstämmelse med IP58. Mobilen är inte gjord för att flyta eller hanteras under vatten utanför klassificeringsskalan för IP55 eller IP58. Det kan leda till att garantin upphävs."

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tigerhamster:

Vattentålig. Inte nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Som du säger många har telefonerna i minst ett år, många som jag har dom vanligtvis i 2år ihop med abbonemang och då beroende på abbonemangsformen så kan man ju få telefonen "gratis" så då väljer man ju gärna en dyrare telefon om det är möjligt pga eventuellt andrahandsvärde på luren. Nu gör ju inte jag det personligen, alla mina val gällande mobiler dom senaste åren har hängt till 90% på mobilkameran. Sen när det gäller teknik så är det väll aldrig värt att vänta då det alltid är något nytt bakom hörnet som är bättre än det som redan finns på marknaden, man skulle ju lätt fastna och aldrig införskaffa sig något nytt om man väntade på nästa stora sak hela tiden

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

Nu med Windows Phone 8.1 så är WP underbart. Funderar själv på att köpa en Lumia 930. En av det snyggaste telefoner jag sett
Sedan gillar jag WP mycket, det känns logiskt, det är rent och fint, inge bloat, och det flyter på något otroligt.
Det mesta negativa man hör är appstödet, jag själv drabbas dock inte av det, det jag vill ha finns. Appstödet har också blivit mycket bättre senaste halvåret och det växer fort.
Just nu har jag en Lumia 925, jag har jämfört den mot kompisar som har både Z2 och S5. Sony Z2 tycker jag är en otroligt tråkig telefon.. den tog även sämre bilder i vårt lilla "test"
Galaxy S5 är lite trevligare, men jag personligen ogillar verkligen TouchWiz. Trevlig telefon annars men lite för "vanlig" för mig

*Du kan kolla lite på denna video https://www.youtube.com/watch?v=2p6zmZQRTzE telefon han använder är Lumia Icon som nya 930 bygger på.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Som du säger många har telefonerna i minst ett år, många som jag har dom vanligtvis i 2år ihop med abbonemang och då beroende på abbonemangsformen så kan man ju få telefonen "gratis" så då väljer man ju gärna en dyrare telefon om det är möjligt pga eventuellt andrahandsvärde på luren. Nu gör ju inte jag det personligen, alla mina val gällande mobiler dom senaste åren har hängt till 90% på mobilkameran. Sen när det gäller teknik så är det väll aldrig värt att vänta då det alltid är något nytt bakom hörnet som är bättre än det som redan finns på marknaden, man skulle ju lätt fastna och aldrig införskaffa sig något nytt om man väntade på nästa stora sak hela tiden

Finns inget som är "gratis" det är bara en annan form av avbetalning

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Finns inget som är "gratis" det är bara en annan form av avbetalning

Ibland är det ju faktiskt gratis dock. Om kunden i fråga ÄNDÅ skulle ringa upp typ 300 kr i månaden så kan denne ju ta ett fastprisabonnemang för 299 där en telefon ingår utan förhöjd månadsavgift. I det fallet är telefonen kostnadsfri.

Jag rekommenderar dig att köra på Android, av samma anledning som jag rekommenderar alla jag känner att köra Windows på sin PC, den totala marknadsdominansen. Det kommer alltid komma något program eller någon funktion du vill använda som inte finns på WP, eller bara finns i en sämre variant.

Av S5 och Z2 valde jag själv Z2 (köper den på tisdag), då S5an helt enkelt inte kändes som en särskilt stor uppgradering från min S3 och jag ville ha något annorlunda. Du har ju själv en S3. Jag tyckte det var trist att köpa en ny telefon som kändes nästan exakt som min 2 år gamla.

One plus one är säkert bra om priset spelar roll.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ingen av dem. OnePlus One istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ingen av dem. OnePlus One istället.

Jag ett exempel på någon mobil som går att köpa inom de närmsta månaderna.

Låga priset är allt för OnePlus One annars är Z2 den bättre Androidmobilen.
Nokia 930 är ju en skönhet utöver det vanliga, om man föredrar WP.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vattentålig. Inte nåt annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Läste du ens vad jag skrev? Det som kom efter det där med pappret?

Vill bara upplysa dig om att din Z2 inte är vattentät utan den är vattenskyddad enligt IP55 och IP58 standarden. Sedan att Sony marknadsför telefonen som vattentät är ju jävligt dålig stil mot sina kunder. Citerar sonymobile.com nedan. Enjoy!

"**** I enlighet med IP55 och IP58 är Xperia™ Z2 skyddad mot inträngning av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt stängda är mobilen (i) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i överensstämmelse med IP 55, och/eller (ii) kan ligga på 1,50 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter i överensstämmelse med IP58. Mobilen är inte gjord för att flyta eller hanteras under vatten utanför klassificeringsskalan för IP55 eller IP58. Det kan leda till att garantin upphävs."

Är väl främst detta som avses när den kallas för vattentät. Gör det enkelt att tvätta den om inte annat.

Jag har haft en Z2 ett tag. Jag valde den över S5 pga vatten, damm & stöttålighet (verkade också ha en bättre kamera och ser ok ut). Mina intryck är att den är mycket snabbare t ex i webläsare och google maps än vad en S3 & iPhone 4 varit. Smartbandet har en del intressanta kuriosafunktioner som att fungera som utlösare till kameran, mediaspelare alarm etc.

Den största nackdelen med telefonen är att den är ganska kantig och inte särskilt bekväm att hålla i, om det är viktigt så passar nog Galaxy eller M8 bättre.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ajfan, Ubåtar är också vattentätta.
IP67-klassade enheter kanske inte klarar längre tid under vattnet, medans vattentätta gör det.

Erica Griffin har själv sagt i hennes recension att man absolut inte bör skaka den under vatten eller sänka ned den i "kraftigt rörligt vatten" Hu hon vet det kan jag såklart inte uttala mig om, än.

PS. Den klarar heller inte saltvatten, enbart sötvatten. Notis.

Permalänk
Avstängd

Skärmbyte Sony Xperia Z / Z1 / Z2

Skrivet av Tigerhamster:

Jag gillar Nokia. Jag gillar WP8. Jag är inte överdrivet oroad av appstödet. Kommer det så kommer det, det finns tillräckligt för att jag ska klara det.
Däremot gillar jag inte att jag inte kan mecka med det som jag vill. Typ roota, lägga in ROMs, kerneller osv. Så jag har stannat kvar på Android.
Till alla andra så skulle jag varmt rekommendera WP, egentligen. Om man nu inte vill stanna kvar i ett ekosystem där man redan köpt många appar.

Nokia Lumia 930 har jag tyvärr inte läst på någonting alls om.
Samsung Galaxy S5? Trevlig, för all del. Men den känns inte spännande som en telefon, särskilt när du kommer från en S3, då en S4, Skärmbyte Sony Xperia Z "nästan var en S3" och en S5 "nästan var en S4" skärmbyte Sony Xperia Z2.
Sony Xperia Z2? Här är jag färgad, då jag har en. Men innan jag hade den gjorde jag ett aktivt val emellan de "tre stora flaggskeppen", och jag tyckte att för mig personligen, så är S5 och M8 inte lika attraktiva (utseende, funktionalitet). Jag fick ut det jag ville ha.

Jag tycker att du ska se till dina egna behov. Vilken telefon fyller de behoven du vill ha? För mig var svaret Z2.
Vill du läsa om mina första intryck, när jag nu haft telefonen i typ ett dygn, så kan du hitta min genomgång av detta på SweDroid.

Nu med Windows Phone 8.1 så är WP underbart. Funderar själv på att köpa en Lumia 930. En av det snyggaste telefoner jag sett
Sedan gillar jag WP mycket, det känns logiskt, det är rent och fint, inge bloat, och det flyter på något otroligt.

Kan börja med appfrågorna där, det mesta tycker jag verkar finnas bortsett från saker som typ candycrush,. Handelsbanken har en app som funkar prima, Bank ID finns, Tradera app av något slag fanns med verkar dåligt med Viaplay dock. Men overall tycker jag windowsphone är ett underbart OS men som med allt annat är det väll en smaksak. Även min polare som föredetta android användare gillar windowsphone nu när han blev tvingad att använda det då hans Galaxy S4 gick sönder o han fick ta över min 920.

Så jag kan inte annat än o rekomendera windows phone, men om du har möjlighet så kolla om du kan låna någons windows phone ett par dagar och se om det faller dig i smaken.

Det mesta negativa man hör är appstödet, jag själv drabbas dock inte av det, det jag vill ha finns. Appstödet har också blivit mycket bättre senaste halvåret och det växer fort.
Just nu har jag en Lumia 925, jag har jämfört den mot kompisar som har både Z2 och S5. Sony Z2 tycker jag är en otroligt tråkig telefon.. den tog även sämre bilder i vårt lilla "test"
Galaxy S5 är lite trevligare, men jag personligen ogillar verkligen TouchWiz. Trevlig telefon annars men lite för "vanlig" för mig .