Koppla in Nintendo 64!

Permalänk
Medlem

Koppla in Nintendo 64!

Hej, försöker att koppla in mitt N64 på en "ny" tv. Har ingen scartkabel för tillfället, går det att koppla video/ljudkabeln till YPbPr uttaget? Fungerar iaf inte när jag försökt.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Nej det går inte om det inte finns något om detta i instruktionsboken.

Permalänk

Om du har ett snes eller gamecube är det samma scart-kabel.

Permalänk
Medlem

Instruktionsboken försvann för bra många år sen, får ta och plocka upp en scartadapter imorgon isf

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt snett så funkar det med Gul till Grön, röd och vit kopplas såklart till röd och vit. Körde detta på en projektor med en PS2a för en massa år sedan, lite googling verkar bekräfta att det fungerar.

EDIT: Kanske är det olika från modell till modell har ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Om jag inte minns helt snett så funkar det med Gul till Grön, röd och vit kopplas såklart till röd och vit. Körde detta på en projektor med en PS2a för en massa år sedan, lite googling verkar bekräfta att det fungerar.

EDIT: Kanske är det olika från modell till modell har ingen aning

Testade att koppla som du sa igen utan resultat. Verkar vara scart som gäller för N64, småsurt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har ingen sån här liggandes?

Permalänk
Medlem

Tog inte med någon när jag flyttade ut, kändes inte särskilt aktivt längre^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men nu är det det^^

Permalänk

Jag är livrädd för den dagen då tv-tillverkarna slopar scart. Jag har så pass många prylar med scart att jag måste ha en växlare för dom.

Hoppas du har kvar din sladd till N64, kan vara lite meckigt att bara få tag på sladden.

Permalänk
Medlem

Jo, har allt förutom scartadaptern, blir att lägga en beställing på en sådan + 2 nya kontroller

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag är livrädd för den dagen då tv-tillverkarna slopar scart. Jag har så pass många prylar med scart att jag måste ha en växlare för dom.

Hoppas du har kvar din sladd till N64, kan vara lite meckigt att bara få tag på sladden.

Jag har inte en ända pryl med scart Fast har "bara" förtilfället Hemmabio reciver, dator, wii, xbox o raspberry inkopplat i tv. Allt med HDMI utom Wii som använder Komponenet^^

Om han inte hittar sladden så är det ju otroligt enkelt att hitta en adapter RCA->Scart Jag vet inte hur många sånna jag har hemma som ligger o skräpar (slänga är dumt)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Inte jättemeckigt:
http://www.tradera.com/item/300909/190070521/scart-kabel-scar...

Om man nöjer sig med tredjepart alltså.

EDIT:
Tyvärr har de redan börjat skala bort scart, och skickar oftast med en liten adapter med en egen kontakt för att använda scart. Tyvärr håller de inte så bra och de måste man beställa från ebay om man vill ha en ny.
Annars finns detta alternativet:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...

Men det är relativt dyrt...

Jag kör N64 emulator tillsammans med den här:
http://www.ebay.com/itm/Retrolink-Classic-Nintendo-64-N64-USB...

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Inte jättemeckigt:
http://www.tradera.com/item/300909/190070521/scart-kabel-scar...

Om man nöjer sig med tredjepart alltså.

Sedär, visste inte att sådana fanns längre. Bra att veta, tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

only way to go: http://www.ebay.com/itm/May-Flash-N64-Controller-Adapter-for-... + äkta N64 kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ha ha! Du har egentligen rätt, men vill inte slita på mina orginalkontroller som redan är slitna

Btw kan jag säga att de är väldigt bra replikor. Väldigt nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Ha ha! Du har egentligen rätt, men vill inte slita på mina orginalkontroller som redan är slitna

Btw kan jag säga att de är väldigt bra replikor. Väldigt nöjd med mitt köp.

ok, låt gå då

Permalänk

CRT är vad som gäller till gamla konsoler och spel.

Permalänk

Jag uppgraderade min N64 kabel till en med s-video istället :). Nu använder jag iofs inte scart men hade jag gjort det så är det ju bara att köpa en scartadapter som har en s-video i sig.

http://www.ebay.de/itm/CABLE-S-VIDEO-AV-POUR-SUPER-NINTENDO-N...

För att s-video = bättre bildkvalitet än gul kabel ;)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio