Permalänk

mjukglass maskin

då jag igår stod i kön i en butik som sålde mjukglass och kände hur frustrationen steg då det gick så segt, så kom jag att tänka på att man kan ju köpa en egen mjukglass maskin och göra all den glass man vill i sitt eget hem.
sket i glassen och gick hem för att söka efter dessa maskiner, hittade en hel del till rimliga priser, men såg även att det var en jäkla process innan man ens kan kunna göra glassen, tex så ska skålen glassen ska tillverkas i ligga i frysen i 24 timmer och sedan tar det 15-25 min innan man står där med glassen i handen, inget man bara plockar fram och använder.
men är ändå lite små sugen på att köpa men innan jag gör det så har jag 2 frågor.

1. skålen(som det står i beskrivningen) ska ligga i frysen i 24 timmar innan användning, men kan man låta skålen stå i frysen jämt så att den är klar då man vill göra glass eller går den sönder då? måste man planera dagen innan att man ska göra glass dagen efter eller kan man göra så som jag skrev?

2. det ska tydligen vara gelatin, mjölk, grädde och socker för att kunna göra glassen, men hur mycket utav detta måste man använda? alltså pratar vi om 1 stor påse socker, flera packet mjölk osv? tänkte på hur dyrt det blir per sats.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Entusiast

1. Ja det kan man men den tar plats. Äldre glassmaskiner hade ett stor klump i botten bara vilket är mycket smidigare att förvara. Mina föräldrar har haft en sådan liggande i frysen i säkert 20 år.

2. Recept hittar man oftast enkelt genom att googla namnet på det man vill laga följt av ordet recept. Då hittar man till exempel den här länken som ger ett komplett recept på mjukglass: http://www.helenaljunggren.com/mjukglass-den-akta-varianten/
Angående pris lär det vara dyrare än att köpa i kiosken då den hemgjorda faktiskt innehåller vettiga saker som ägg och grädde medans den köpta mest består av socker, mjölkpulver och vanillin. Smaken på riktig glass är väsensskilt från det som säljs i butik och i vanliga kiosker.

Vill du vara riktigt avancerad finns det rånjärn att köpa så du kan tillverka egna glassrån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

lät ju bara positivt.
jag har sådana där lådor i frysen, rätt så stort utrymme, men vet dock inte hur stor en glass skål är, men de rymmer en hel del, annars kan man ju plocka ur en utav lådorna om det skulle krisa.
var ju inte så farligt mycket man behövde för att göra en sats, mycket olika ämnen, men inte mycket.
blir nog ett köp vid nästa lön.

har du några tips på bra och billiga? de jag kikade på låg i 400-500 prisklassen.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Ingen aning om bra modeller. Har bara använt föräldrarnas gamla Philips. Med tanke på hur många år den har hållit så antar jag att det är ett hyfsat märke även om den är sparsamt använd. Min syster fick ett kit från Clas Ohlson med både glassmaskin och rånjärn och båda verkar fungera. Mer än så vet jag inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Prova denna!
http://www.arla.se/mjukglass

Riktigt god o smidig att göra!

Permalänk
Medlem

Har själv en Rubicson mjukglassmaskin från Kjell&co. Har haft problem med original receptet (medföljer) och har fått modifiera det. Verkar mycket svårt ändå och det tar tid. Ska prova med mjukglassmix från Arla. Tydligen är det bara denna sort som fungerar i maskinen (de andra är för tjocka enligt hemsidan).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoxRacingInc:

Prova denna!
http://www.arla.se/mjukglass

Riktigt god o smidig att göra!

Jo, den funkar. Dock skulle jag bara rekommendera vaniljvarianten, de övriga smakar inte riktigt som mjukglass utan bara som billig skitglass av lägsta kvaliteten även om konsistensen stämmer.

Det är dock ganska meckigt att göra glassen. Först ska den vispas ganska länge, sen frysas och sen tas fram och vispas igen. Den andra vispningen är ganska krävande då smeten tenderar att klumpa ihop sig väldigt när den är halvfrusen. Sen är priset ganska högt så det är inte alls säkert att det blir billigare än att bara köpa glassen, speciellt om du typ har en McD i närheten eller så. Det ska dock fungera i glassmaskin också och då slipper man väl den andra vispningen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker recepten är aningen överdrivna i svårighetsgrad, när jag gör glass, som för övrigt slår alla köpeglassar med hästlängder, så slänger jag bara ihop ingridienserna och häller i maskinen (en bunke med en fryst klump i botten och en vev som rör runt i glassen) och låter den stå å röra ett tag.

Jag brukar göra ett grundrecept för vaniljglass och sedan smaksätta med det jag tycker är gott, typ kaksmulor, jordnötssmör å chokladbitar

Permalänk
Entusiast

Kan för övrigt rekommendera yoghurtglass till de som har maskin. Bara yoghurt, lite socker och smaksättning så är det färdigt att slänga ner i maskinen. Lite mindre onyttigt än gräddglass men fortfarande väldigt gott.

Visa signatur

Permalänk

så, nu köpte jag en från kjell&co för 199.
ska bara köpa allt som man måste blanda och sedan får jag se:)

Visa signatur

Permalänk

spelar det någon roll om det är gelatin blad eller pulver man använder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

spelar det någon roll om det är gelatin blad eller pulver man använder?

Egentligen inte så länge du doserar rätt.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

en fråga till, bunken ligger nu i frysen och jag tänkte testa imorgon, men efter testet ska man tvätta rent och sedan frysa in 24h till för att kunna använda igen? står inget på beskrivningen om det.
blir ju typ bara högst 30 min ute ur frysen, tänkte om man stoppar in den i frysen direkt efter det så kanske den inte behöver ligga inne lika länge.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mangemani:

en fråga till, bunken ligger nu i frysen och jag tänkte testa imorgon, men efter testet ska man tvätta rent och sedan frysa in 24h till för att kunna använda igen? står inget på beskrivningen om det.
blir ju typ bara högst 30 min ute ur frysen, tänkte om man stoppar in den i frysen direkt efter det så kanske den inte behöver ligga inne lika länge.

Ja du vill diska den för annars blir den äcklig och du vill inte diska den när den fortfarande är jättekall för då kommer diskbortsten frysa fast likt en tunga på en frostig lyktstolpe. Allt fett och sånt i glassen härsknar och blir dåligt även i en frys. Sen skulle jag gissa på att 24 timmar är en grov överdrift av hur lång tid det tar att frysa den igen. Men det är en smidig siffra som garantear att det fungerar varje gång så slipper tillverkaren få arga brev från folk som fick misslyckad glass trots att de minsan hade haft skålen inne i hela tio minuter. Du kan ju experimentera lite själv. Hade jag vetat vad skålen faktiskt innehåller hade jag nog kunnat göra en grov uppskattning på hur lång tid det faktiskt tar. Men utan viss data blir det svårt att räkna. Jag skulle gissa på att det är vatten eller någon saltlösning.

Visa signatur

Permalänk

aha, trodde det typ stod hugget i sten det där med hur länge den måste vara i frysen.
visst, kan ju testa mig fram, men vadå, typ 10 timmar, kan det räcka?

Visa signatur

Permalänk

första glass försöket, följde instruktionerna till punkt och pricka och använde deras grundrecept som fanns med, men ändå gick det inget bra.
stog "låt maskinen få arbeta i 15-30 min tills smeten får en önskad konsistens", så jag lät den arbeta runt 2 min men hörde hur motorn började arbeta hårdare och hårdare och tillslut så blev jag orolig för att maskinen skulle orka.
smeten så lite för hård ut för att kallas för mjukglass men den var rätt så mjuk ända, men inte så pass mjuk så den kunde spritsas ut.

vad kan jag ha gjort för fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

första glass försöket, följde instruktionerna till punkt och pricka och använde deras grundrecept som fanns med, men ändå gick det inget bra.
stog "låt maskinen få arbeta i 15-30 min tills smeten får en önskad konsistens", så jag lät den arbeta runt 2 min men hörde hur motorn började arbeta hårdare och hårdare och tillslut så blev jag orolig för att maskinen skulle orka.
smeten så lite för hård ut för att kallas för mjukglass men den var rätt så mjuk ända, men inte så pass mjuk så den kunde spritsas ut.

vad kan jag ha gjort för fel?

Jag vet när jag köpte någon billig OBH nordica skit så blev skålen för kall så "glassen" frös direkt och bildade en tjockare och tjockare lager tills vispen tillslut stannnade.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Jag vet när jag köpte någon billig OBH nordica skit så blev skålen för kall så "glassen" frös direkt och bildade en tjockare och tjockare lager tills vispen tillslut stannnade.

ungefär så var det ja, men vadå, ska man låta skålen vara inne bara några timmar istället då? jag lät ju skålen vara inne i 24 timmar(om inte mer).

Visa signatur