Material som inte leder ström/värme bra.

Permalänk
Inaktiv

Material som inte leder ström/värme bra.

Tjenare, jag har ett kretskort vilket jag vill undvika direkt kontant med en skärm. Vad finns det för material som jag kan använda mig utav för att lägga emellan? Vill inte att skärmen ska gå upp till 70 grader i mitt väldigt kompakta hobbybygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fxfighter:

Tjenare, jag har ett kretskort vilket jag vill undvika direkt kontant med en skärm. Vad finns det för material som jag kan använda mig utav för att lägga emellan? Vill inte att skärmen ska gå upp till 70 grader i mitt väldigt kompakta hobbybygge.

Som ingenjör säger jag att du bör kolla tabeller för att se vad som har låg värmekonduktivitet (Ofta kallat för λ-värde) eftersom jag antar att du vill ha en homogen skiva mellan?

Vill du ha det svart på vitt från tabellerade värden så säger jag att trä, styrencellplast och PVC-plast har låg värmekonduktivitet. Keramik i allmänhet har också dålig värmekonduktivitet, men trä är många gånger sämre och lätt att få tag på och arbeta med. Vidare, om du bara kan få liten luftspalt på någon centimeter mellan kommer detta vara ännu bättre då luft leder värme ännu sämre än alla de ovan nämnda materialen.

Om möjligt skulle jag satt kortet på en platta av valfritt material, och sedan gjort 4 små ben c:a 5-10mm höga i t.ex. trä och sedan satt fast det.
Då har du väldigt liten kontaktyta att föra värme genom.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket! Ska nog köpa in en plywood skiva på 0.6-5mm och göra som du skrev.