Permalänk
Medlem

Rekommenderar dessa 2 gubbar, som är jävligt roliga till råga på allt, mekar bilar så det skriker om det, massor av info / tutorials:

https://www.youtube.com/user/mightycarmods

Här är deras video om hur bra "chiptuning" när det gäller ebay-chip (dom tunt 20-100$ dvs):
https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du tycker att 15 hästar är helt omöjligt, men länkar själv till 11, som realistiskt. Skillnaden på 4'a hästar är i det närmaste obetydligt, och mer än möjlig att klämma ut. Hela poängen är att "chip" som de här, fortfarande tar hänsyn till livslängden på motorn. Du ska inte få väsentligt förkortad livslängd för att du kör chippat. Exakt var man väljer att sätta gränserna är det som avgör exakt hur mycket effekt du lyckas plocka ut. Och jag tvivlar på att 4'a hästar mer är utom räckhåll. Men som jag nämnde tidigare tvivlar jag även på att de länkade alternativen gör något överhuvudtaget.

Det finns ingen magisk gräns för vad som skulle eller inte skulle gå att plocka u den där litern som atosen släpar runt på. Det som behövs är lite mer soppa. Och det är bara droppar vi snackar om. Att höja effekten med 25% på en motor som redan ger 400 HP är ett betydande steg, och kräver nästan garanterat en ny pump. Men att göra det med 58 hästar som utgångspump... Det överskottet finns garanterat där. Mappning, och kasta alla säkerhetsmarginaler åt skogen, skit fullständigt i bränsle-ekonomi, och livslängd, så är den garanterat hemma. Men varför skulle man göra det med en sådan, ursäkta uttrycket, skit-bil?

B!

Nej jag tror inte att 15 är omöjligt dock så tror jag allt över det är svåruppnått. Du tycks ju tro att det är fullt upp med en 50%-ig ökning. Vet inte hur insatt du är i bilar men det mesta på atosen är dimensionerat för att den ska fungera bra runt 58 hk det är ju knappast så att man bygger en motor för 100hk och sen stryper den ner till drygt hälften. Finns anledningar till varför bilar med större motorer kostar mer att bygga. Men sen kan jag helt och hållet hålla med dig på punkten, vem ger sig i kast med att trimma en atos.

Sen en effektskillnad på 11 och 15 är ingen stor skillnad nej men om du kollar en gång till så ser du att det finns två olika chip ett för en effektökning på 6hk och ett för 11 hk mer och jämför man det med att du säger 15 som minst så ja då är det skillnad

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Du tycks ju tro att det är fullt upp med en 50%-ig ökning.

Den enda gången jag har uttalat mig om vad jag tror är möjligt är här:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ska jag vara helt ärlig är det inte helt omöjligt att det ger 15 hästar, eller rent av mer.

Och även där är det med förbehållet "inte helt omöjligt" att chippning faktiskt kan leverera. Ingenstans har jag sagt att jag har en egen åsikt om att 50% är rimligt, speciellt inte från ett chip. Däremot är det vad länken han länkar till, anger. Du kanske ska hålla isär sakerna.

Skrivet av FlashTec:

Sen en effektskillnad på 11 och 15 är ingen stor skillnad nej men om du kollar en gång till så ser du att det finns två olika chip ett för en effektökning på 6hk och ett för 11 hk mer och jämför man det med att du säger 15 som minst så ja då är det skillnad

Minst? Det är specifikationen för "chippet" han länkar till. Något som jag även påpekat troligtvis inte fungerar överhuvudtaget, då allt det gör är försöker lura på boxen att systemet får mer luft. Boxen kalibrerar bara om sig själv, och effekthöjningen uteblir helt.

Ska du argumentera, får du i alla fall vända dig mot mina argument, och inte hitta på egna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den enda gången jag har uttalat mig om vad jag tror är möjligt är här:
Och även där är det med förbehållet "inte helt omöjligt" att chippning faktiskt kan leverera. Ingenstans har jag sagt att jag har en egen åsikt om att 50% är rimligt, speciellt inte från ett chip. Däremot är det vad länken han länkar till, anger. Du kanske ska hålla isär sakerna.

Minst? Det är specifikationen för "chippet" han länkar till. Något som jag även påpekat troligtvis inte fungerar överhuvudtaget, då allt det gör är försöker lura på boxen att systemet får mer luft. Boxen kalibrerar bara om sig själv, och effekthöjningen uteblir helt.

Ska du argumentera, får du i alla fall vända dig mot mina argument, och inte hitta på egna.
B!

Det är ju knappast så att du talar om för atosägaren att dom siffrorna är dragna ur arslet på jultomten utan bara säger att om han försöker plocka ut 25-50% genom chippning så kommer motorslitaget att öka markant, du skriver till och med i princip rakt ut att chippet kan ge mer än 25%. Om inte det är att ha en invändning mot det du skrivit så vet inte jag. Genom det du skriver så försöker du ju heller inte övertyga personen om att nej den effektökningen är inte möjlig genom enbart chippning.

Nej nu kommer jag inte skriva nå mera i den här tråden. Ha en lugn framtid på Sveriges dåligt underhållna vägar..

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Föööörlåååt men måste säga det. Styla en volvo är som att sminka en gris

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att chippa en sugmotor också, tillverkarna har för det mesta inte fokuserat på maxeffekt eftersom de måste klara av driftsäkerhet och avgasreningskrav, ska bilen tex fungera på hög höjd i hetta så innebär det att man inte kan plocka ut lika mycket effekt som om den bara ska gå på havsnivå i kallt klimat. ska den klara släp ? osv ...
Man sätter alltså relativt stora marginaler även på sugmotorer men ska man inte köra i Spanska bergen med husvagn så kan man välja bort säkerhetsmarginalen och få mer effekt i Sverige på havsnivå men riskera motorras om man skulle köra hårt vid sämre förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama:
Jag tycker Volvo har några fina modeller, mer än jag kan säga om många andra märken ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

du skriver till och med i princip rakt ut att chippet kan ge mer än 25%.

Vilket chip då, specifikt? Eftersom jag klart och tydligt konstaterat att de länkade alternativen är värt chipspåsar i effekt, och inte gör någon jävla nytta överhuvudtaget, har jag svårt att se vad du tycker är ett problem.
Ett chip med korrekt map kan garanterat ge 15 hästar. Jag är inte ett dugg förvånad om det kan ge ytterligare 5. Men att ens prova är så meningslöst, att det helt enkelt inte finns grejer till det. Plus, att det kräver parametrar framtagna för just den motorn, och dess specifika syn på livet, vilket "chippare" inte pysslar med. Man har en standardmjukvara som fungerar på "alla" likadana motorer, och skiter i att plocka ut det sista, just för att skona grejerna, speciellt i de fall där de hårt optimerade värdena går utanför vad exempelvis pumpen klarar av att leverera.

Skrivet av mrqaffe:

Det brukar gå att chippa en sugmotor också

Det finns normalt "massor" att hämta, men det är just för säkerhetsmarginalernas skull som man begränsar sina "chip", ingen vill bli känd som leverantören av chip som får motorer att rasa på löpande band, även om man informerar kunderna aldrig så noga om vad som gäller. Skiter man i alla säkerhetsmarginaler fullständigt, och bara fokuserar på hur mycket hästar man kan plocka ur motorn i en testbänk just nu, är det inte otroligt att de skulle få ut betydligt mer än 15 hästar till ur atosen, de 50%'en ligger säkert inom räckhåll, men första gången man ger sig ut och kör är det tid att börja byta motordelar. Egentligen går det att räkna ut exakt vad teoretiskt max är, men jag har inte kompetensen, tiden, eller lusten. I grund och botten handlar det om hur mycket soppa pumpen klarar av att ge, och under vilket tryck injektorerna sprutar in det i cylindrarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Föööörlåååt men måste säga det. Styla en volvo är som att sminka en gris

Stämmer på 240, 740 och 940 modellerna skulle jag säga, och äldre förstås. Men nyare bilar samt 850n är det inget fel att piffa upp lite. Bara man gör det diskret. Sänkning (coilovers och sänkning 30-40mm), fetare fälgar (19" inte mer), något avgassystem på 3" av bra kvalité som låter när det ska låta (gaspådrag) och mer diskret annars och sen något original kjolpaket finns säkert i många fall. Eftermarknad blir ofta (läs: alltid) överdrivet enligt undertecknad.

Sett bilar av samma modell som tråden behandlar med värsta kjolpaketen osv...det funkar inte. Ser rent ut sagt förjävligt ut, fruktansvärt töntigt. De passar inte alls med sånt skit. Så går man den vägen kan jag kanske hålla med om att det är som att sminka en gris även på nyare Volvo bilar. Men så är det med många bilar. Har aldrig vart ett stort fan av kjolpaket, ljud osv. Sakerna man gör ska påverka utseendet marginellt, så den ser lite finare ut, resten ska påverka prestandan på olika sätt, annars kan det vara. Bara töntigt (enligt mig, återigen).

Som något farsan läst på ett forum. Någon som skulle ha ett kolfiberrör någonstans i motorutrymmet har jag för mig. Någon svarade något i stil med "behöver du sänka vikten fram för att få bättre viktfördelning eller är det ett fjollrör?" Killen svarade att "Mja..då är det nog ett fjollrör då :P".

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

v60 är egentligen den enda som tilltalar mig. Har nog kommit förbi stadiet med sänkta bilar och stor spoiler där bak och kjolpaket

Permalänk
Medlem

Skulle man verkligen få en ökning av 25% så borde detta vara märkbart. Sen om det är en Atos med 58hk original så blir den väl knappast speciellt snabb efteråt heller, men den relativa skillnaden borde ändå vara märkbar.

Men känns inte värt att lägga pengarna på det, speciellt om man blåser pengar på bluffprodukter innan man hittar något som funkar.
Tycker jOnÄTÄn gör rätt att köra sin Atos original och spara pengar tills han har råd att skaffa något han hellre vill ha. Istället för att bränna pengar på en bil som han bara skaffade för att den var billig, inte för att han egentligen ville ha en sådan.

Permalänk
Medlem

På body kit fronten så hade jag nog valt något av dom här http://www.magnatuning.ro/en/products/545/Volvo-S60 mest troligt M-Style

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att byta olja i lådan, och gör sedan det var 4-5 k mil. Volvos automater är inte dom bästa på marknaden om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Kan rekommendera att byta olja i lådan, och gör sedan det var 4-5 k mil. Volvos automater är inte dom bästa på marknaden om man säger så.

Okay, ger dom upp eller, och isf efter hur länge?
Bytes denna olja på service? (har serviceavtal)

Lite tokigt kan man tycka eftersom automat oftast kostar en bra bit mer och numer är rätt standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

På body kit fronten så hade jag nog valt något av dom här http://www.magnatuning.ro/en/products/545/Volvo-S60 mest troligt M-Style

Såg den för ett tag sen, blir nog dock inget man bara "hänger på"

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Vad jag vet så byter volvo inte olja i växellådan på sina avtal, bara om det börjar strula och då är det lite försent om man säger så=)