Husköp, är det rätt tid nu? Saker att tänka på?

Permalänk
Medlem

Husköp, är det rätt tid nu? Saker att tänka på?

För att göra en lång historia kort hyr jag och tjejen för tillfället en lägenhet i andra hand.
Nu har vi blivit mer och mer intresserade av att flytta till ett hus, det skulle göra vår livskvalitet mycket högre och man vet aldrig om min tjej och jag vill ha barn om ett antal år.

Det har dykt upp en mindre villa som ligger en bit under priserna i snitt (nu är det dock budgivning). Den ligger centralt, relativt nybytta fönster, 800kvm tomt, garage, ny panna för pelletsuppvärmning, besiktigad. Vad jag kan se på bilderna är den inte toppmodern men inte heller något direkt renoveringsbehov.
Ett annat plus är ett gästrum med egen ingång som man troligen skulle kunna hyra ut vissa delar av året.
Med ränteläget som är nu skulle vi spara c:a 1000 kr i månaden

Det jag oroar mig för nu är:
Vi är inte är 100% säkra på att vi vill bo kvar efter 3-5 år. Vi har ingen anknytning till orten mer än mitt jobb.
Priserna på bostäder har stigit länge och kraftigt samtidigt som räntan är rekordlåg. (Vi skulle klara en ränteökning utan problem och kan amortera 10-20% av lånet per år om det skulle vara fördelaktigt.)
Räcker det att villan är besiktigad för att man ska känna sig trygg?

Övriga tips?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att ett hus kostar alltid mer än kalkylen, men det kan ändå vara värt det om man klarar det utan att ta sig ett ekonomiskt ansvar större än att man reder det även vid bortfall av inkomst osv.

Äger även hus och är gift, frugan är sjukskriven sen flera år men vi har inte räknat på marginalen utan klarar det utan bekymmer vilket är skönt, i värsta fall skulle vi även kunna leva enbart på min lön också, även om det innebär lite mindre lyx, men bra att veta, många belånar sig på ett ansvarslöst vis vilket kan innebära stora bekymmer om man får ekonomiska svårigheter.

Sen tycker jag man får mycket mervärde med hus, eget garage, bastu, bra källare och man gör som man vill med sin bostad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Min erfarenhet är att ett hus kostar alltid mer än kalkylen, men det kan ändå vara värt det om man klarar det utan att ta sig ett ekonomiskt ansvar större än att man reder det även vid bortfall av inkomst osv.

Äger även hus och är gift, frugan är sjukskriven sen flera år men vi har inte räknat på marginalen utan klarar det utan bekymmer vilket är skönt, i värsta fall skulle vi även kunna leva enbart på min lön också, även om det innebär lite mindre lyx, men bra att veta, många belånar sig på ett ansvarslöst vis vilket kan innebära stora bekymmer om man får ekonomiska svårigheter.

Sen tycker jag man får mycket mervärde med hus, eget garage, bastu, bra källare och man gör som man vill med sin bostad.

Ja, min uppskattning gäller rena driftskostnader. Det tillkommer väl 3 tusen extra i månaden för reparationer, renovering, nya möbler osv., eller mer.
Men en del av pengarna man lägger ner på sånt kan tänkas öka värdet i alla fall. Nu pungar vi ut 75000 i året i hyra, något som bara kan ses som en kostnad.

Skulle det värsta inträffa, att jag förlorar jobbet, så får vi försöka hyra ut/sälja. Min tjej studerar nu och vi förlitar oss på min inkomst för tillfället, men vi kommer ha såpass marginal att vi tar oss igenom svårigheter.
Samtidigt har jag och mina föräldrar, trots att jag är vuxen sedan länge, en ganska "sammanflätad" ekonomi där vi ser på saker ur ett familjeekonomiskt perspektiv, och de skulle ställa upp i så fall.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Föredetting

Det lönar sig alltid att äga sitt boende. Eftersom det byggs alldeles för lite kommer bostadspriserna fortsätta stiga, så det är nog inte så mycket att fundera på. Bolånet blir ju som att betala hyra till dig själv, du får tillbaka pengarna i andra änden, att hyra är som du själv säger, bara en utgift.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Att spela mot ränteläget och bristen på nybyggnation är inte särskilt genomtänkt. Ligger huset i ett attraktivt område? Är svaret ja så kommer sannolikt priset att öka i framtiden, är svaret nej så kommer det nog bara hänga efter index. Men du säger förstås att du inte vet om ni vill bo kvar om 3-5år? Hur ser din övriga beslutsmetodik ut? Fattar du beslut eller nöjer du dig och fortsätter. Viljan att flytta eller den teoretiska möjligheten att kunna flytta är inte densamma som en överhängande chans att så kommer ske.

Det enklaste och tristaste svaret är att om ni tror att ni får en bättre livskvalite av att köpa huset och om ni kan ta en räntehöjning så är det givetvis så att ni ska flytta dit, det finns ingen anledning att harva runt i andrahandsmarknaden under 3-5år om en har ekonomisk möjlighet att skaffa sig ett tryggare boende.
(Med Husköp kommer även verktygsköp och bara det är helfestligt.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Räcker det att villan är besiktigad för att man ska känna sig trygg?

Nej, absolut inte! Om säljaren har gjort en besiktning så är värdet på denna mycket lågt. Du bör anlita en bra besiktningsman själv och inte förlita dig på säljarens besiktning. Anticimex har dåligt rykte så de bör du nog undvika som besiktningsfirma.

Att säga att det alltid lönar sig att äga sitt boende är ganska farligt. Fråga några miljoner amerikaner, spanjorer och irländare hur bra deras bostadsinvesteringar utvecklat sig i ett 10-årsperspektiv.

Permalänk
Medlem

Helt klart ska du själv utföra en besiktning på fastigheten när/om ni vunnit en budgivning.

Skicka ett PM när det är dags så kan jag tipsa dig om en mycket duktig och nogrann besiktningsman vi använde alldeles nyligen då vi köpte hus. En villa för dom pengarna låter det helt klart som det går att driva runt på samma kostnad som er hyra inkl lån och lite ammortering. Utöver det är det smart att sätta undan en slant varje månad för oförutsedda kostnader och planerat underhåll.

Att inte förglömma är allt runt omkring man måste köpa när man köper hus, plockar på många tusenlappar om man inte har tur och får en del kvarlämnat från föregående ägare. Att bara köpa in en komplett utrustning för att sköta om en trädgård året om känns som en förmögenhet just nu

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Tack för insiktsgivande svar så långt!

Skrivet av Huzzbutt:

Att spela mot ränteläget och bristen på nybyggnation är inte särskilt genomtänkt. Ligger huset i ett attraktivt område? Är svaret ja så kommer sannolikt priset att öka i framtiden, är svaret nej så kommer det nog bara hänga efter index. Men du säger förstås att du inte vet om ni vill bo kvar om 3-5år? Hur ser din övriga beslutsmetodik ut? Fattar du beslut eller nöjer du dig och fortsätter. Viljan att flytta eller den teoretiska möjligheten att kunna flytta är inte densamma som en överhängande chans att så kommer ske.

Det enklaste och tristaste svaret är att om ni tror att ni får en bättre livskvalite av att köpa huset och om ni kan ta en räntehöjning så är det givetvis så att ni ska flytta dit, det finns ingen anledning att harva runt i andrahandsmarknaden under 3-5år om en har ekonomisk möjlighet att skaffa sig ett tryggare boende.
(Med Husköp kommer även verktygsköp och bara det är helfestligt.)

Saken är den att huset ligger i en sommarort där invånarantalet nästan tiofaldigas under sommarmånaderna.
Kötiden för att få en hyresrätt sägs vara 8 år och mina arbetskamrater som flyttat hit bor i små andrahandslägenheter eller veckopendlar.
Jag flyttade till mitt första riktiga jobb och har ingen övrig anknytning till orten. Vi trivs med att bo här och jag trivs med jobbet, men jag har svårt att se att jag jobbar kvar på samma ställe om 10 år. 3-5 år är ungefär så långt vi vet vad vi vill.

Skrivet av clarkbones:

Nej, absolut inte! Om säljaren har gjort en besiktning så är värdet på denna mycket lågt. Du bör anlita en bra besiktningsman själv och inte förlita dig på säljarens besiktning. Anticimex har dåligt rykte så de bör du nog undvika som besiktningsfirma.

Att säga att det alltid lönar sig att äga sitt boende är ganska farligt. Fråga några miljoner amerikaner, spanjorer och irländare hur bra deras bostadsinvesteringar utvecklat sig i ett 10-årsperspektiv.

Det ska vara länsdeklarerat, länsförsäkringars besiktning:
http://www.lansfast.se/tjanster/lansdeklarera/
Det verkar som att det finns delar som inte undersökts och det står man för själv.

Det är möjligt att bostaden tappar i värde på 10 års sikt, men i ett sådant fall har har priserna troligen minskat överlag på marknaden. Därför känns det som att det går på ett ut så länge man inte säljer utan att byta till något annat?
Visst vore det jobbigt om man sitter med ett massivt lån och räntan går upp samtidigt som värdet minskar.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Förresten, måste fråga angående Anticimex.
Det verkar som att de mer eller mindre har besiktigat alla bostäder till salu här.
När jag tittar igenom protokoll ser det ut som att de normalt är grundliga.

Nu vet jag visserligen inte så mycket hur det borde se ut, men bör man enligt dig ta in en besiktningsman igen (från ett annat företag) för säkerhets skull?
Ett exempel här: http://www.svenskfast.se/resurs/dokument/70589/49vs3eu9li4ul0...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Det finns ett forum, byggahus, där många har dåliga erfarenheter av Anticimex. Kolla det forumet. Protokollen är nog bra i sin utformning, men utförandet av besiktningen behöver inte vara bra för det.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid göra en egen besiktning. Lita aldrig på en besiktning utförd på uppdrag av någon annan.

Hört mycket om Anticimex besiktningar. Bland annat berättade vår besiktningsman som var byggingenjör och hade 40 år i branschen att han sett platsannonser från Anticimex där kraven för att söka var "du bör ha sett ett par hus". Sedan får de en ett par veckor lång snabbkurs i att fylla i husbesiktningsblankett 1a och hur man gör detta så att man friskriver sig från allt. Och sedan är de klara att besiktiga hus...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Bästa är att känna någon som är duktig på lite av allt och hänga med och titta på huset. Energideklarationen brukar inte heller vara exact så det blir alltid lite dyrare.

Tänk på vad som följer med huset, jag hade tur och fick alla trädgårdsredskap, gräsklippare, snöslunga mm. Där försvinner det mer än vad man kan tro. Så länge taket är helt och det inte läcker in vatten och har en hyffsad uppvärmning så är det mesta lugnt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Det finns ett forum, byggahus, där många har dåliga erfarenheter av Anticimex. Kolla det forumet. Protokollen är nog bra i sin utformning, men utförandet av besiktningen behöver inte vara bra för det.

Ja det fanns många exempel på bygga hus-forumet såg jag.
Nej men det känns som en no-brainer att lägga ut en slant på en egen besiktning när det handlar om ett så viktigt köp.
Läste också att man ska försöka få med i kontraktet att man kan backa ur om besiktningen visar något som inte står rätt till.

Skrivet av DasBoot_swe:

Bästa är att känna någon som är duktig på lite av allt och hänga med och titta på huset. Energideklarationen brukar inte heller vara exact så det blir alltid lite dyrare.

Tänk på vad som följer med huset, jag hade tur och fick alla trädgårdsredskap, gräsklippare, snöslunga mm. Där försvinner det mer än vad man kan tro. Så länge taket är helt och det inte läcker in vatten och har en hyffsad uppvärmning så är det mesta lugnt.

Ja helt sant, blir mycket man måste köpa annars.

Skrivet av Anaii:

Man ska alltid göra en egen besiktning. Lita aldrig på en besiktning utförd på uppdrag av någon annan.

Hört mycket om Anticimex besiktningar. Bland annat berättade vår besiktningsman som var byggingenjör och hade 40 år i branschen att han sett platsannonser från Anticimex där kraven för att söka var "du bör ha sett ett par hus". Sedan får de en ett par veckor lång snabbkurs i att fylla i husbesiktningsblankett 1a och hur man gör detta så att man friskriver sig från allt. Och sedan är de klara att besiktiga hus...

Tack, kan tänka mig att det är så. Man får lite känslan av att de vill friskriva sig när man läser vissa formuleringar i protokollen.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Besiktningen friskriver sig från typ allt. De inspekterar inte el eller vvs om de inte ser något uppenbart. Skulle du hitta ett "dolt fel". Så ska det anmälas inom skälig tid, du måste bevisa att de vetat om det men ej sagt något. Samt att det måste överstiga 8st prisbasbelopp @ 1000:- st. Dvs 8000:-. Vi hade en läckande toa som de lagat provisoriskt med en plastpåse och tejp. Funka när den inte används, men när vi började använda den så läckte den direkt. Det räknades inte som dolt fel. Så en egen besiktning och prata med kunnigt folk.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

När en före detta kollega skulle sälja sitt hus så undersökte inte besiktningsmannen huset utan skrev bara ner de saker min kollega själv tog upp. Tyvärr frågade jag aldrig vilken firma det var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.