Datorn startar inte, prövat det mesta, det här är min sista chans.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, prövat det mesta, det här är min sista chans.

EDIT: Det var moderkortets fel! Om någon annan stöter på samma problem med samma moderkort, BYT!

Jag har haft ganska mycket problem med datorn på senaste tiden.
Men jag tar det från början så att ni förstår.

För några månader sen slutade datorn "acceptera" att jag satte den på viloläge.
Ända sen jag fick datorn för cirka 3 år sen så har jag för det mesta satt den på viloläge när jag går och lägger mig, sedan efter ett par månader började den att sätta på sig själv mitt i natten, trött som man var gick jag bara upp och höll in knappen så att den stängde av sig, tänkte aldrig mer på det men det hände ganska ofta.

Så fortsatte det ända tills för några månader sedan. Då började den stänga av sig cirka 10 minuter efter att jag startat den från viloläge, ibland en gång men oftast 2 eller tre.

Jag sätter den i viloläge på kvällen, vaknar upp dagen efter, går och sätter mig vid datorn och trycker på knappen, den startar som vanligt, allt är helt normalt, alla mina program är uppe och alla sidor är kvar, precis som det brukar vara när den varit i viloläge, men sen efter några minuter(precis så man hinner starta en video eller starta ett spel) så stänger den av sig, sätter på sig, stänger av sig och sätter på sig en sista gång. När den fått göra sin grej så är allt helt okej igen.
Detta hände tillslut varje gång jag satte den i viloläge så jag slutade med det.
Jag stängde av den helt i stället.

Detta funkade som det skulle ända tills idag.
Jag hade stängt av datorn igår, precis som vanligt, och idag startade den, stängde av sig, startade, stängde av sig och startade igen. Den var på och jag trodde bara att den hade fått något ryck, men icke, det kom ingen bild på skärmen, det stod bara "HDMI No Signal Detected" och på baksidan av datorn lös "clr CMOS" knappen rött. Det har den aldrig gjort förut.

Så jag googlade det och det visade sig att jag skulle göra någon CMOS reset eller vad det hette, så det gjorde jag, men det funkade inte. Jag tog ut och satte in RAM-minnena, men det funkade inte heller.

Nu när jag startar datorn så lyser allt som det ska och datorn låter som det ska men skärmen får fortfarande ingen signal.

Jag har googlat runt som fan och det visar sig att det är ganska många med samma moderkort som jag har som haft samma problem, men jag hittade ingen lösning.

Moderkort: ASRock Z77E-ITX
Grafikkort: Geforce GTX 670
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4 Ghz
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB)CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Jag behöver verkligen hjälp här.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätagg? Jag associerar direkt till ett trilskande nätagg.

Det första jag hade provat är att ta ur grafikkortet och köra den inbyggda grafiken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för nätagg? Jag associerar direkt till ett trilskande nätagg.

Det första jag hade provat är att ta ur grafikkortet och köra den inbyggda grafiken.

Har ett be quiet! Pure Power L8630W 80+ Bronze Modulär.

Ska testa så fort jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för nätagg? Jag associerar direkt till ett trilskande nätagg.

Det första jag hade provat är att ta ur grafikkortet och köra den inbyggda grafiken.

Det funkar!
Jag tog ur grafikkortet(inte det roligaste att göra i den här värmen med ett ITX-chassi) och startade datorn, moderkortet(ASRock) bad mig ändra några grejer som hade med datum och sånt att göra, antar att det var för att jag gjorde en CMOS reset förut och tog ut CMOS batteriet ett tag.

Men ja, det funkar i alla fall, fast nu är ju inte grafikkortet i.

Vad gör jag nu? Är det fel på grafikkortet eller klarar inte nätagget av att ha alla dessa komponenter i samtidigt?

Tack så HEMSKT mycket för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

Det funkar!
Jag tog ur grafikkortet(inte det roligaste att göra i den här värmen med ett ITX-chassi) och startade datorn, moderkortet(ASRock) bad mig ändra några grejer som hade med datum och sånt att göra, antar att det var för att jag gjorde en CMOS reset förut och tog ut CMOS batteriet ett tag.

Men ja, det funkar i alla fall, fast nu är ju inte grafikkortet i.

Vad gör jag nu? Är det fel på grafikkortet eller klarar inte nätagget av att ha alla dessa komponenter i samtidigt?

Tack så HEMSKT mycket för hjälpen.

När jag kommit så här långt hade jag provat att låna prylar från en annan dator. Kanske har du någon kompis som kan prova grafikkortet i sin burk, eller vars grafikkort du kan låna för ett test.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När jag kommit så här långt hade jag provat att låna prylar från en annan dator. Kanske har du någon kompis som kan prova grafikkortet i sin burk, eller vars grafikkort du kan låna för ett test.

Ja min brorsa har ett grafikkort som jag säkert kan låna.
Så han tar mitt och jag tar hans.

Återkommer med resultat, kan dock ta ett tag eftersom han inte är hemma ännu.

Tackar igen för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte ha möjlighet att låna hans grafikkort just nu, finns det något annat jag kan testa under tiden?

Permalänk
Hedersmedlem

Om datorn inte startar med grafikkortet i så finns det nog inte så mycket annat du kan göra själv.

Om du har köpt grafikkortet i en affär kan du ju alltid gå dit och be dem testa det. Det är ganska stor risk att det är grafikkortet som är boven.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om datorn inte startar med grafikkortet i så finns det nog inte så mycket annat du kan göra själv.

Om du har köpt grafikkortet i en affär kan du ju alltid gå dit och be dem testa det. Det är ganska stor risk att det är grafikkortet som är boven.

Okej, tack igen.

Ska testa en gång till för att vara säker, annars är det väl nytt grafikkort som gäller antar jag.

Är det rimligt för ett grafikkort att sluta fungera efter ca 3 år?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

Okej, tack igen.

Ska testa en gång till för att vara säker, annars är det väl nytt grafikkort som gäller antar jag.

Är det rimligt för ett grafikkort att sluta fungera efter ca 3 år?

Tänk på att det även kan vara nätaggregatet. Kan också vara moderkortet, cpu'n eller något annat. Så kolla så att grafikkortet verkligen är sönder innan du köper ett nytt.

Är det mindre än tre år så kan du prova att reklamera det. Jag tycker inte att det är rimligt att det går sönder så fort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tänk på att det även kan vara nätaggregatet. Kan också vara moderkortet, cpu'n eller något annat. Så kolla så att grafikkortet verkligen är sönder innan du köper ett nytt.

Är det mindre än tre år så kan du prova att reklamera det. Jag tycker inte att det är rimligt att det går sönder så fort.

Stoppade i grafikkortet igen och nu funkar allt.

Väldigt mystiskt... Kan det vara så att det bara behövdes tas ut och in igen?
Det kanske glappade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

Stoppade i grafikkortet igen och nu funkar allt.

Väldigt mystiskt... Kan det vara så att det bara behövdes tas ut och in igen?
Det kanske glappade?

Grattis! Kan ha varit så. Var uppmärksam på om den har konstigheter för sig inom den närmsta tiden bara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Grattis! Kan ha varit så. Var uppmärksam på om den har konstigheter för sig inom den närmsta tiden bara.

Nu Är problemet tillbaks dagen efter...
Datorn startar, clr CMOS knappen lyser på baksidan och på skärmen står det HDMI No signal detected.

Allt funkade prima igår efter jag hade stoppat i grafikkortet igen, men nu funkar det inte.

Otroligt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Tog ut grafikkortet och datorn funkar fortfarande inte, så jag tror inte Det är grafikkortet som det är fel på. Googlade runt och har sett att andra med mitt moderkort har samma problem som jag.

Kanske borde köpa nytt moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

Tog ut grafikkortet och datorn funkar fortfarande inte, så jag tror inte Det är grafikkortet som det är fel på. Googlade runt och har sett att andra med mitt moderkort har samma problem som jag.

Kanske borde köpa nytt moderkort?

Det låter som att du skjuter från höften. Har du pengarna och ändå vill uppgradera så kör på. Om du inte vill spendera pengar i onödan så ska du ta reda på vilken del det är som är trasig innan du köper något nytt. Bara för att andra har haft liknande problem behöver det inte betyda att det är ditt problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter som att du skjuter från höften. Har du pengarna å vill uppgradera så kör på. Om du inte vill spendera pengar i onödan så ska du ta reda på vilken del det är som är trasig innan du köper något nytt. Bara för att andra har haft liknande problem behöver det inte betyda att det är ditt problem.

Det är sant.

Jag har testat lite mer och vet nu att det inteär grafikkortet, för det fFunkar inte även om jag tagit ur det, det är inte RAM minnena heller, dom har jag bytt plats på och försökt starta med bara ett i åt gången, funkar fortfarande inte.

Det enda jag kan tänka mig är att det är fel på antingen CPUn eller Moderkortet, låter det som att jag tänker rätt?

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget då? Antar att det är 3 år med. Kan vara så att det funka bra i början då det hade full effekt men nätagg tappar ju lite med tiden. Så på senare tid kan det fått svårare att driva grafikkortet som är den mest krävande komponenten..
Låter som en trolig teori eller va tror ni?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Moderkort eller nätdel låter som orsaken.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hur gammalt är nätagget då? Antar att det är 3 år med. Kan vara så att det funka bra i början då det hade full effekt men nätagg tappar ju lite med tiden. Så på senare tid kan det fått svårare att driva grafikkortet som är den mest krävande komponenten..
Låter som en trolig teori eller va tror ni?

Alla komponenter är bara 2 år, råkade säga fel tidigare.
Men ja, det var min teori också, till jag tog ut grafikkortet och det funkade ändå inte.

Ganska säker nu på att det är moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Moderkort eller nätdel låter som orsaken.

MVH

Låter ganska troligt måste jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Alla komponenter är bara 2 år, råkade säga fel tidigare.
Men ja, det var min teori också, till jag tog ut grafikkortet och det funkade ändå inte.

Ganska säker nu på att det är moderkortet.

Ursäkta. Jag blandade ihop med en annan tråd där han tog ut grafikkort o fick de funka.

Då e ja me på moderkort lr agg

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@panpo98

Det beror på vad du menar, nätagget är bronsrankat och köptes samtidigt som grafikkortet, det var ett av dom högst betygsatta på inet.
Nu har jag inte ens grafikkortet i datorn och det funkar ändå inte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

@panpo98

Det beror på vad du menar, nätagget är bronsrankat och köptes samtidigt som grafikkortet, det var ett av dom högst betygsatta på inet.
Nu har jag inte ens grafikkortet i datorn och det funkar ändå inte

Högst betygsatta på en säljsajt säger ingenting. Pure Power L8 är byggt med budgetkondensatorer (och antingen byggt av FSP eller HEC, inte direkt mina favoriter) som har klart kortare livslängd än bättre sorter, så det kan vara agget som är på väg att ge upp, men det kan lika gärna vara något helt annat. Personligen skulle jag aldrig valt ett sådant nätagg, speciellt inte när det finns betydligt bättre agg för någon hundring till, troligen t o m till samma pris.

Jag har inte läst hela tråden, men är allt genomgånget, inklusive montering (ex moderkortsdistanser), kontakter/kablar, sockelpinnar till CPU, kylarmontering osv osv?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Högst betygsatta på en säljsajt säger ingenting. Pure Power L8 är byggt budgetkondensatorer (och antingen byggt av FSP eller HEC, inte direkt mina favoriter) som har klart kortare livslängd än bättre sorter, så det kan vara agget som är på väg att ge upp, men det kan lika gärna vara något helt annat. Personligen skulle jag aldrig valt ett sådant nätagg, speciellt inte när det finns betydligt bättre agg för någon hundring till, troligen t o m till samma pris.

Jag har inte läst hela tråden, men är allt genomgånget, inklusive montering (ex moderkortsdistanser), kontakter/kablar, sockelpinnar till CPU, kylarmontering osv osv?

Det mesta är genomgången. Moderkortsdistanser har jag inte kollat eftersom datorn funkat i två år och om jag har förstått rätt så är ett fel gällande Moderkortsdistanser något som sker vid montering.
Kablar har jag kollat.
Sockelpinnarna har ingen rört sen datorn byggdes och jag har en vattenkylare över CPUn så det är ytterst osannolikt att dom blivit skadade. Men om det verkligen behövs så kollar jag.

Kan jag koppla ur hårddiskarna och testa att starta utan dom? Det är det enda jag inte gjort.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till den senaste biosen, där finns fixar sedan tidigare på "Improve discrete VGA card vBIOS compatibility."

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77E-ITX/?cat=Download&os=BIOS

Permalänk
Medlem

Hur är det med damm på moderkortet, det kan ställa till det ibland.
Har du kollat ditt så kallat bios batteri så att det är ok och inte dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

@panpo98

Det beror på vad du menar, nätagget är bronsrankat och köptes samtidigt som grafikkortet, det var ett av dom högst betygsatta på inet.
Nu har jag inte ens grafikkortet i datorn och det funkar ändå inte

Om du tagit bort allt onödigt som jag nämnde i andra tråden så bör felet var bland det som är kvar. Dvs 4 delar, kylaren, start knappen.

Gällande distanserna så har jag bara sett fall mellan 1 sekund upp till 2 månader som folk fick problem pga det misstaget så att det borde hänt tidigare än efter 2 år. Du får dock överväga att ta isär allt som är kvar ändå och sen bygga ihop det viktigaste igen. Jag har sett några fall där folk hittat böjda pinnar för bla processorn trots att de inte gjort något där så det är värt att ändå kolla upp alla kontakter, hållare mm när man ändå håller på.

Enklast att bygga ihop den utanför chassit som de gjort i den här länken.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du uppdaterat till den senaste biosen, där finns fixar sedan tidigare på "Improve discrete VGA card vBIOS compatibility."

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77E-ITX/?cat=Download&os=BIOS

Hur ska jag gå till väga med det? Kan ju inte ens starta datorn ;_;

Skrivet av thomson:

Hur är det med damm på moderkortet, det kan ställa till det ibland.
Har du kollat ditt så kallat bios batteri så att det är ok och inte dåligt?

Inget damm moderkortet som jag kan se. Hur kollar man ifall batteriet är dåligt? Jag har tagit några gånger och det ser inte trasigt ut i alla fall.

Skrivet av panpo98:

Om du tagit bort allt onödigt som jag nämnde i andra tråden så bör felet var bland det som är kvar. Dvs 4 delar, kylaren, start knappen.

Gällande distanserna så har jag bara sett fall mellan 1 sekund upp till 2 månader som folk fick problem pga det misstaget så att det borde hänt tidigare än efter 2 år. Du får dock överväga att ta isär allt som är kvar ändå och sen bygga ihop det viktigaste igen. Jag har sett några fall där folk hittat böjda pinnar för bla processorn trots att de inte gjort något där så det är värt att ändå kolla upp alla kontakter, hållare mm när man ändå håller på.

Enklast att bygga ihop den utanför chassit som de gjort i den här länken.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Får väl testa det då

Edit: kommer inte åt länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Får väl testa det då

Edit: kommer inte åt länken.

Såg nu att de tagit bort alla bilder från felsöknings / bygg guiden. Den var rätt gammal men användbar som visade hur det kunde se ut. Det var bilder på hur de lagt moderkortet på en kartong. Hur man startade datorn med en skruvmejsel mm.

Du får försöka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Så nu att de tagit bort alla bilder från felsöknings / bygg guiden. Den var rätt gammal men användbar som visade hur det kunde se ut. Det var bilder på hur de lagt moderkortet på en kartong. Hur man startade datorn med en skruvmejsel mm.

Du får försöka ändå.

Menade att jag inte kom åt din länk, den funkar inte.