Studiohörlurar istället för headset vid gaming. Ja eller nej?

Permalänk
Medlem

Studiohörlurar istället för headset vid gaming. Ja eller nej?

Hallå där SweClockers!

Jag håller på en hel del med musik, samtidigt som jag spelar en hel del spel. Just nu använder jag ett par Corsair Vengeance 1500, riktigt sköna lurar och har aldrig haft problem med dem. Men då jag använder ett externt ljudkort för att spela in musik, så går det inte att använda detta headset eftersom du kopplar in headsetet via USB.

När jag spelar spel, så använder jag mitt Corsairheadset, men jag använder inte mikrofonen i headsetet, utan jag använder nedanstående kondensatormikrofonen som jag använder vid inspelning av musik:

http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_2200a_ii_c.htm?sid...

Jag använder för tillfället ett par skithörlurar vid inspelning av musik, och vill uppgradera mig för att få ett bättre ljud.

Därför kommer min fråga. Funkar det lika bra att använda studiohörlurar istället för headset när man spelar ett spel som t.ex CS? Vilka är skillnaderna om sådana finns, och hur påverkar det gaming?

Also; är det någon som har några tips på bra studiohörlurar? Vill gärna hålla mig runt tusenlappen.

TL;DR: Titeln + vilka studiohörlurar är bra?

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Inaktiv

Studiolurar e mer en tillreckligt for CS

AKG har ett par fina lurar runt 800-1200 pizetas, annars har du ju ATH-M50 som e cirkus 1500, alt. beyerdynamics som e lite dyrare ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177532:

Studiolurar e mer en tillreckligt for CS

AKG har ett par fina lurar runt 800-1200 pizetas, annars har du ju ATH-M50 som e cirkus 1500, alt. beyerdynamics som e lite dyrare ^^

Tack för svaret! Du skulle inte kunna länka några shyssta hörlurar? Det vore guld värt. Sedan skrev jag innan, om det är någon skillnad på ljudet, har du koll på detta? För lurarna har ju olika frequency response?

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Lägg på ett par hundralappar och köp Beyerdynamic DT-770. Ja de funkar utmärkt till spelande också (har ett par själv) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Tack för svaret! Du skulle inte kunna länka några shyssta hörlurar? Det vore guld värt. Sedan skrev jag innan, om det är någon skillnad på ljudet, har du koll på detta? För lurarna har ju olika frequency response?

Jag har ett bar Sennheiser hd 558, funkar skitbra för mig med ett Xonar STX ljudkort till alla spel. Ljudkort är inte tvunget

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Har kollat en hel del på ATH-M50 och de verkar ha fått bra betyg på de flesta håll och kanter! Är det någon som har erfarenhet av dessa? Dessutom, vad är det för skillnad på vad för typ av ljudkort du kopplar in det i? Jag har ett ett Roland Quad-capture (länk nedan) och är nöjd med det. Tittade även på ATH-M50x, men skillnaden verkar så pass liten, och känner inte att det är värt att punga ut 500kr extra för lite design som inte intresserar mig.

http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/roland-quad-capture-u...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satsa på ATH-M50/X de har supershyst bas. (inte hört själv men hört av många andra..)

AKG har inte så mycket bas, Sennheiser är för dyrt
och Beyer's bas är lite för muppig tycker jag.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Tänk på att lurarna skall vara bekväma med :D!

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Satsa på ATH-M50/X de har supershyst bas. (inte hört själv men hört av många andra..)

AKG har inte så mycket bas, Sennheiser är för dyrt
och Beyer's bas är lite för muppig tycker jag.

Beställt ett par ATH-M50 från Dustin Home nu! Hoppas de kommer fram innan helgen, ser väldigt mycket fram mot det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar verkligen Sennheiser HD598. Är sjukt nöjd med ljudet och så sitter dom riktigt najs på huvudet.

Permalänk
Medlem

beyerdynamic MMX 300 om du vill ha allt
alt qpad 1339 ( samma lurar, fast priset kan variera)
Sjukt bra, DYRA! men löjligt bra med 5 års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

beyerdynamic MMX 300 om du vill ha allt
alt qpad 1339 ( samma lurar, fast priset kan variera)
Sjukt bra, DYRA! men löjligt bra med 5 års garanti

Vill, som jag skrev i första inlägget, hålla mig runt tusenlappen, så lurar för nästan 3k är förstås alldeles för overkill

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shootie:

Beställt ett par ATH-M50 från Dustin Home nu! Hoppas de kommer fram innan helgen, ser väldigt mycket fram mot det

Jättebra lurar för pengarna. Basen behöver du inte vara orolig för, dom levererar den basen materialet kan leverera, ingen boost. Dom spelar också ruskigt lågt, lägre än några lurar jag har haft i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Sennheiser är för dyrt

Skojar du med en eller, Sennheiser är lika billiga i jämförelse mot andra märken. Sennheiser har modeller i alla prisklasser från billigt upp mot absoluta high-end som börjar med HD7-800 serien. Ett märke som är dyrt det är Grado där den billigaste modellen landar på runt 1k. Sedan det jag mer skulle säga om Sennheiser är att dess stil är fokus på mellanregister.

Om du kan sträcka dig till 1500kr så finns det lite alternativ än den där vanliga rekommendationen som alltid förekommer i varenda tråd.
Följande länkar kommer från en sida som består av sammanslutna butiker som fokuserar på studio/instrument
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/hd380-pro
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/akg-k612-p...
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/k271-mkii
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/k-167-by-t...
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar?Brand=Beye... flera modeller inom 1500kr
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar/srh840-e

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shootie:

Bra det jag kör med dessa å hmm bas har de men lite extra genom min switch på hörlursförstärkaren så kommer lite sköna basgångar lite närmare. Men inget dåligt köp. Hoppas bara du blir nöjd

Permalänk
Avstängd

Studio hörlurar fungerar ju fem gånger bättre än det genomsnittliga gaming headsetet minst. Dessutom håller de ihop. De enda hörlurar jag lyckats paja är gaming hörlurar. Plastig billig skit som låter kasst under tiden.

Ska man framhäva fotsteg genom väggar så equalizar man fram det minst lika effektivt som att skaffa hörlurar med tokmysko EQ till att börja med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Entusiast

Jag har kört Sennheiser HD380 Pro och en Modmic i ett par år. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24