Galaxy S4 blir väldigt snabbt varm

Permalänk
Medlem

Galaxy S4 blir väldigt snabbt varm

Tjenare!

Jag har haft en Samsung Galaxy S4 ett tag nu, och jag har märkt att den bli varm väldigt lätt. Exempelvis, om jag drar igång något spel (Det spelar inte så stor roll hur krävande det är) så tar det oftast bara några minuter innan telefonen blir såpass varm att det blir obehagligt att hålla i den. Det händer också ibland när jag bara surfar på nätet. Det verkar som om värmen kommer ifrån området nära kameran. Jag har inte igång några onödiga features eller något sånt och jag har alltid på Power Saving. Jag har hört många prata om att det kan vara SD-kortet som gör det, men jag har inte haft ett SD-kort i telefonen på flera månader, så det kan inte vara det. Vad kan detta bero på? Vore bra om någon visste ett sätt att lösa detta på.

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt, inget att vara orolig för.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime1998:

Tjenare!

Jag har haft en Samsung Galaxy S4 ett tag nu, och jag har märkt att den bli varm väldigt lätt. Exempelvis, om jag drar igång något spel (Det spelar inte så stor roll hur krävande det är) så tar det oftast bara några minuter innan telefonen blir såpass varm att det blir obehagligt att hålla i den. Det händer också ibland när jag bara surfar på nätet. Det verkar som om värmen kommer ifrån området nära kameran. Jag har inte igång några onödiga features eller något sånt och jag har alltid på Power Saving. Jag har hört många prata om att det kan vara SD-kortet som gör det, men jag har inte haft ett SD-kort i telefonen på flera månader, så det kan inte vara det. Vad kan detta bero på? Vore bra om någon visste ett sätt att lösa detta på.

Antagligen är det processorn som blir varm, det är helt normalt på telefoner

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Ifall du inte helt vill undvika det, så kan du ge dig på att flasha en custom kernel, som har möjligheten att undervolta cpu/gpu. Det ger inte så mycket mer batteri, däremot sänker det värmen rätt rejält.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker i alla fall inte att detta verkar särskilt normalt. Det känns ju som om telefonen borde kunna klara av att man använder webbläsaren utan att den blir jättevarm. Ni tror inte att det kan bero på allt förinstallerat crap som Samsung envisas med att lägga in. Det kanske hade funkat bättre om jag installerade exempelvis Stock Android eller Cyanogen Mod.

Permalänk
Skrivet av lime1998:

Jag tycker i alla fall inte att detta verkar särskilt normalt. Det känns ju som om telefonen borde kunna klara av att man använder webbläsaren utan att den blir jättevarm. Ni tror inte att det kan bero på allt förinstallerat crap som Samsung envisas med att lägga in. Det kanske hade funkat bättre om jag installerade exempelvis Stock Android eller Cyanogen Mod.

Jag tänkte som du, men det är ingen skillnad alls tyvärr. (eller ja, jag ville iaf. bli av med Samsungs crapware, men angående värmeutvecklingen är det ingen skillnad)

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Jag tänkte som du, men det är ingen skillnad alls tyvärr. (eller ja, jag ville iaf. bli av med Samsungs crapware, men angående värmeutvecklingen är det ingen skillnad)

Men det verkar som om detta händer på flera Samsung-telefoner. De kan väl omöjligen tro att detta inte är ett problem. Det går ju knappt att använda alla features som Samsung marknadsförde telefonen med. De borde väl märkt själva vid det här laget att telefonerna inte fungerar som de ska.

Permalänk

Min Note 2 blir också varm när jag spelar krävandd spel. Men annars blir den aldrig varm.

Permalänk
Medlem

Kör med energispar läget, hjälper väl lite.. gillar heller inte att min telefon blir varm så jag köpte för ett tag sen en surfplatta istället så kan man spela på den hur länge man vill och den blir knappt varm.

Permalänk
Medlem

Min S4a blir också väldigt varm emellanåt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Men är detta något som är exklusivt för Samsung-telefoner, eller är det något som förekommer på alla sorters smartphones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime1998:

Men är detta något som är exklusivt för Samsung-telefoner, eller är det något som förekommer på alla sorters smartphones?

Tror det är mycket just för Samsung, hade samma upplevelse på min S2a. De satsar oftast på att få in de snabbaste CPU:erna i sina flaggskepp när de lanseras. Problemet tror jag är att de använder billiga "chassin" och material i telefonen, eller att de iaf nedprioriterar att hålla den sval då det inte är en säljpunkt att ha en sval telefon. Sen är det ju en naturligt att värme strålar igenom plast till skillnad från metall som sprider den jämnare över hela ytan. Alla flaggskeppsmobiler blir varma men de i metallskal blir det att hela telefonen blir lite varm istället för att det finns hotspots.

Nu vet jag inte vilket android det är på S4an du har, men i 4.4 och framåt så finns det myckt bättre energispar överlag, vet inte om det skulle hjälpa i spel dock.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED