Portering av mobilnummer?

Permalänk
Medlem

Portering av mobilnummer?

Hej!

Har haft Telia i ett flertal år nu men bestämde mig för att prova något annat ett tag, så beställde härom veckan ett abonnemang hos tele2 med portering av mitt gamla nummer. Mitt gamla abonnemang är uppsagt/löper ut idag och innan jag beställde av Tele2 så sa dom angående nummerflytten som skulle ta 14 dagar att den processen kunde snabbas upp till en dag om jag bara kontaktade dem när jag fick hem simkortet... Sagt och gjort, så skrev jag till deras support igår men fick då till svar att dom inte kunde göra någonting åt det eftersom dom har "systemfel".

Har fått ett temporärt nummer tills porteringen är klar. Men kommer jag verkligen få behålla mitt nuvarande nummer eftersom dom inte kunde göra någonting åt
porteringen för tillfället och abonnemanget hos telia försvinner hos telia idag (telia äger ju just nu numret?), lika så försvinner väll även mitt nummer ut i cyberspace?

Någon som vet hur det här funkar? Måste jag snabbt som satan göra om mitt nuvarande nummer till ett kontantkort hos telia eller liknande för att inte riskera att mitt nummer försvinner, eller är det lugnt eftersom jag beställde abonnemanget av Tele2 innan mitt nuvarande löpte ut? :/

Har fått en bekräftelse ifrån Telia om att jag begärt portering till en annan operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Hej!

Har haft Telia i ett flertal år nu men bestämde mig för att prova något annat ett tag, så beställde härom veckan ett abonnemang hos tele2 med portering av mitt gamla nummer. Mitt gamla abonnemang är uppsagt/löper ut idag och innan jag beställde av Tele2 så sa dom angående nummerflytten som skulle ta 14 dagar att den processen kunde snabbas upp till en dag om jag bara kontaktade dem när jag fick hem simkortet... Sagt och gjort, så skrev jag till deras support igår men fick då till svar att dom inte kunde göra någonting åt det eftersom dom har "systemfel".

Har fått ett temporärt nummer tills porteringen är klar. Men kommer jag verkligen få behålla mitt nuvarande nummer eftersom dom inte kunde göra någonting åt
porteringen för tillfället och abonnemanget hos telia försvinner hos telia idag (telia äger ju just nu numret?), lika så försvinner väll även mitt nummer ut i cyberspace?

Någon som vet hur det här funkar? Måste jag snabbt som satan göra om mitt nuvarande nummer till ett kontantkort hos telia eller liknande för att inte riskera att mitt nummer försvinner, eller är det lugnt eftersom jag beställde abonnemanget av Tele2 innan mitt nuvarande löpte ut? :/

Har fått en bekräftelse ifrån Telia om att jag begärt portering till en annan operatör.

Du kan nog allt vara lugn, att som rör dig ligger i detta nu, vilande hos Tele2.
Så fort dom får ordning på sitt system igen så kommer du att hoppa över.
Hoppade själv över från Telia till ComviQ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du har inget som helst ansvar. Tele2 kommer få ordning på det där och ditt nummer flyttas över.

En portning är dessutom ett samarbete mellan den gamla och den nya operatören och ingen av parterna får förhindra den, så jag antar att Telia har ett visst ansvar för att du får behålla numret. (?)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

För att man ska kunna portera över ett nummer måste numret ligga på ett aktivt abonnemang/kontantkort. Annars läggs numret i karantän och Telia tar över ägarskapet.

Jag skulle kontaktat Telia och bett dem att antingen flytta över numret på ett kontantkort alternativt förlänga abonnemanget några dagar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

För att man ska kunna portera över ett nummer måste numret ligga på ett aktivt abonnemang/kontantkort. Annars läggs numret i karantän och Telia tar över ägarskapet.

Jag skulle kontaktat Telia och bett dem att antingen flytta över numret på ett kontantkort alternativt förlänga abonnemanget några dagar.

Fakta på det tack, varför skulle Telia ta över ägandeskapet på hans nummer för att det hamnar i "karantän"? Kanske är det så på den fasta telefoni marknaden. Iofs är det ju Skanova som tar ägandeskapet då, inte Telia. Men jag tvivlar att det är som ovan på mobilmarknaden.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SunQ:

Skrivet av rickie:

Fakta på det tack, varför skulle Telia ta över ägandeskapet på hans nummer för att det hamnar i "karantän"? Kanske är det så på den fasta telefoni marknaden. Iofs är det ju Skanova som tar ägandeskapet då, inte Telia. Men jag tvivlar att det är som ovan på mobilmarknaden.

Stämmer alldeles utmärkt, numret går bara att flytta om det ligger aktivt på ett abonnemang/kontantkort/kundnummer. När det är uppsagt hamnar det i karantän, dvs det ligger reserverat på dig i 3(?) månader. Tror det är någon sorts regel från PTS.

TS: Har du fått någon porteringsbekräftelse på sms/email/brev? Annars hör med din nuvarande operatör så de kan bekräfta att där är lagt ett porteringsdatum.
Om där inte finns ett så be Telia hålla numret öppet några dagar tills tills du fått besked från Tele2.
En portering av ett mobilnummer tar ju normalt 5 arbetsdagar.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Men som NordhNet skriver ovanför så ligger numret i karantän i 3 månader och sen när dessa tre månader har gått ut så tar senaste operatörens ägare tag om numret och kan ge ut det på nytt.
Sen kommer det iofs dröja betydligt längre innan det verkligen används. Men du kan inte komma och kräva tillbaka ditt nummer efter 3 månader.

http://telekomradgivarna.se/Dina-rattigheter2/Byta--flytta/By...

Där kan du läsa lite om detta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Fick detta som svar av Telia (efter en lång orolig diskussion från min sida )

"Det måste vara aktivt för att porteringen ska kunna godkännas. Porteringen har godkänts och det kommer inte vara något problem."

Så då borde det ju vara lugnt?

Permalänk

Tele2 har just nu ett större fel, vet nog alla som säljer tele2 vilket även innebär att dem kommer behöva jobba ikapp en massa och telia har ju godkänt så det är bara vänta

Permalänk

Ett nummer behöver inte alls vara aktivt för att kunna porteras, det är väl något dom säger för att få folk att betala lite extra.

Vet dock inte hur olika operatörer gör med nummer som ligger deaktiva en längre tid, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn, efter att ett nummer markeras som avslutat så kan det fortfarande porteras över till ett annat abbonnemang så länge det är samma ägare innom 3 månader tror jag det är. Efter 3 månader markeras det som vakant och vem som helst kan få nummret.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dysenteri:

Ett nummer behöver inte alls vara aktivt för att kunna porteras, det är väl något dom säger för att få folk att betala lite extra.

Vet dock inte hur olika operatörer gör med nummer som ligger deaktiva en längre tid, men det är ju en annan sak.

Mjao, aktivt måste det vara men det behöver inte vara aktivt på ett abonnemang.
Operatörerna kan lägga det aktivt för portering fast abonnemanget är avslutat.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord