Skaffa ny mobil med micro-sim, behålla gamla nummer och operatör?

Permalänk
Medlem

Skaffa ny mobil med micro-sim, behålla gamla nummer och operatör?

Hejsan!

Jo det är så att min pappa ville ha en ny mobil, som jag då tänkte beställa. Men den mobilen har bara stöd för micro-sim.

Han har ett Telia sim kort, som han vill ha kvar till Telia med samma nummer. Går det att göra något åt detta? Utan att ta fram kniven och förkorta det?

Mobilen är olåst och man får med ett Comviq startpaket, men han måste ha kvar sitt sim kort, utav olika skäl.

Frågan är: Kan han byta till ett micro sim, men ha kvar samma nummer med alla kontakter som är sparade på sim kortet? Och ha kvar det till Telia.

Permalänk
Medlem

Ta backup på kontakterna och gå till Telia så borde de ge dig ett nytt kort i rätt storlek utan extra kostnad.
Varför i hela friden har han kontakter på SIM-kortet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan!

Jo det är så att min pappa ville ha en ny mobil, som jag då tänkte beställa. Men den mobilen har bara stöd för micro-sim.

Han har ett Telia sim kort, som han vill ha kvar till Telia med samma nummer. Går det att göra något åt detta? Utan att ta fram kniven och förkorta det?

Mobilen är olåst och man får med ett Comviq startpaket, men han måste ha kvar sitt sim kort, utav olika skäl.

Frågan är: Kan han byta till ett micro sim, men ha kvar samma nummer med alla kontakter som är sparade på sim kortet? Och ha kvar det till Telia.

Att få ett nytt SIM från operatören lär väl inte vara några konstigheter, om man har kontakter sparade på det befintliga sim-kortet så kommer de ju dock inte magiskt att flyttas över bara för att man fått ett nytt sim-kort.

Annars är väl alternativet förminska det befintliga kortet, antingen med en stans avsedd för ändamålet eller på annat vis avlägsna den extra plasten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan!

Vad är det för mobil han har för tillfället då? Är det någon form av smartphone kan han ju tex lägga kontakterna på google(gmail)
Är det en gammal dumbphone kan det ju gå att installera något program avsett för just denna mobil på datorn och spara kontakterna i någon csv-fil eller liknande. Eller om den har blåtand kan du skicka över dessa till din mobil via det och sen tillbaka efter kortbytet.

Han han byta till ett microsim, enklast är som någon redan påpekat att gå till en teliabutik så får han ett sådant med sitt gamla nummer fortfarande kvar.
Sen efter någon timme eller några timmar kommer hans telefon inte fungera(tappa täckning), då vet man att det nya kortet blivit aktiverat och det gamla avaktiverat. Så då är det bara stoppa in det och köra.

Är det en smartphone som han ska köpa så se till att spara kontakerna i molnet så att säga då det underlättar något fruktansvärt vid byte av telefon eller om man tappar eller den blir stulen.

Så frågan är ju vad det är för telefon han har nu samt vilken han ska skaffa. Dessa 2 saker är ju rätt bra info att delge kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Vad är det för mobil han har för tillfället då? Är det någon form av smartphone kan han ju tex lägga kontakterna på google(gmail)
Är det en gammal dumbphone kan det ju gå att installera något program avsett för just denna mobil på datorn och spara kontakterna i någon csv-fil eller liknande. Eller om den har blåtand kan du skicka över dessa till din mobil via det och sen tillbaka efter kortbytet.

Han han byta till ett microsim, enklast är som någon redan påpekat att gå till en teliabutik så får han ett sådant med sitt gamla nummer fortfarande kvar.
Sen efter någon timme eller några timmar kommer hans telefon inte fungera(tappa täckning), då vet man att det nya kortet blivit aktiverat och det gamla avaktiverat. Så då är det bara stoppa in det och köra.

Är det en smartphone som han ska köpa så se till att spara kontakerna i molnet så att säga då det underlättar något fruktansvärt vid byte av telefon eller om man tappar eller den blir stulen.

Så frågan är ju vad det är för telefon han har nu samt vilken han ska skaffa. Dessa 2 saker är ju rätt bra info att delge kan tyckas.

Han har en Samsung Xcover och ska byta till en Samsung Galaxy Core Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Han har en Samsung Xcover och ska byta till en Samsung Galaxy Core Plus.

Jag såg 3 olika Xcover där den som heter GT-S5690 verkade vara den som bara kallades för det. Sen fanns det en annan som också körde android.
Eller är det samsung Xcover 271 GT-B2710 han har?

Jag utgår iaf att det är android han har nu, och telefonen han ska byta till har ju android.
Så enklast är att från telefonen kopiera över kontakterna på simkortet till telefonen sedan synka med googlekontot. Sen då han loggar in på sin nya mobil med detta konto kommer alla kontakter finnas där.