Permalänk
Medlem

Det roligaste MMORPG jag spelat var SWG. Deras sätt att levla skill/yrke skiljer som från alla andra spel jag testat. Man var inte heller fast i något utan kunde alltid backa utan att skapa ny karaktär. Du kunde dessutom bara ha en karaktär på server.
Ens karaktär hade ingen total level utan levlade det yrket man utövade. Du kunde välja att ha flera yrken aktiva men hade ett visst antal poäng totalt att spendera över alla yrken.
Alla karaktärer kunde ha alla yrken.
Dessutom kunde man bygga hus/städer lite överallt och därmed förändrades världen man spelade i. Spelare kunde sätta upp egna affärer där man kunde köpa och sälja.

Hade jag hittat ett nytt spel med det upplägget hade jag inte tvekat på att skaffa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehmudjin:

Personligen tycker jag gear och level-baserade spel är sjukt tråkigt. Jag föredrar skicklighetsbaserade spel. Men vill du tjäna pengar så är det nog en bra idé.

Spela Quake, StarCraft 2 eller DOTA 2.

I och för sig så vill jag ju också att det ska finnas rum för skicklighet också. Jag är förtjust i PVP och det vore bra om skicklighet spelade en stor roll. T.ex. så är det rätt mycket "skill" i WoW arena även om det är gear också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Dels är det bra för dig som utvecklare, det kommer få folk att spela mer då de inte bara kan lurka på AH om de är ute efter speciell gear. De måste logga in för att se vad som erbjuds just då, även om väldigt många kommer sätta upp sina stånd och gå afk så gör det inte så mycket för dig, det ser ut som att det är mer folk inne konstant och det blir roligare för spelarna.
Det viktiga är ju då, om du inte ska ha någon riktig valuta, att man kan sätta ett krav vad man vill ha som byte. Ett alternativ är ju att ge valen att sätta ett stånd i "afk-läge" typ, där man bara kan byta det som erbjuds, lägg till runor, stenar eller något annat som är användbart för att skapa eller uppgradera gear, communityn kommer börja använda de som en valuta. Det är ändå lättare att säga typ "1 yxa med 5+ damage mot 4 safirer" än att säga "1 yxa med 5+ damage mot en båge med minst 7+ damage, 3 speed osv". Det är ju om man kan begära ett visst item och sätt minimum stats man vill ha, sen får den som byter avgöra om man har ett item med högre stats och ändå vill byta.
Det andra läget skulle då vara ett aktivt läge, där "kunden" kan framföra erbjudanden med så får säljaren avgöra om han vill ta det bytet eller inte.

Jag tror det ska finnas pengar. Det blir enklare så. Och dessutom kommer ju spelarna att hitta på någon valuta som är som pengar, om pengar inte finns. Och då förstår jag inte varför det skulle vara bättre.

Det där med marknasstånd vet jag inte riktigt. Asså, den enda skillnaden är ju att det blir lite svårare att hitta items för en köpare, och lite annorlunda att sälja för en säljare.

Skrivet av Sushifrukt:

Det blir i min åsikt mycket roligare att spela då. Jag vet dock inte hur det går hem hos casuals som vill att varje drop ska vara perfekt för dem.

Jag har faktiskt redan implementerat så att items har random kvalitet när de droppas. Ett item kan få vara 10% bättre eller sämre än bas-itemet i alla sats. Man kan asså få ett item som har 7% mer STR men 5% mindre DMG. Jag tycker det verkade nice. Men det är fortfarande inte randomitems som på Diablo, jag tycker det är lite B.

Skrivet av Sushifrukt:

Det är ju också ett problem, ska du inrikta dig till den stora massan eller en specifik målgrupp av gamers?
Jag kan lova att den stora massan vill ha det så simpelt som möjligt, helst inte behöva röra sig, bara sitta och allt kommer till dom.

Jag tror faktiskt inte på dig. Jag vet inte vad den stor massan vill spela. Men jag är inte så säker på att de vill ha det så enkelt som möjligt. Jag tänker göra spelet som jag själv vill ha det, inte efter vad jag tror att någon annan vill ha. Men mina åsikter kan förändras om jag hör bra idéer från andra.

Permalänk
Medlem

Nethack online! Do it!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Fast det gör inte jag. Jag bryr mig mer om speldesign än om story o.s.v. Det är ju reglerna som gör spelet. Tänk om jag gör en kultur och story o.s.v. men sen så har jag en regel som säger att man inte kan slåss. Man kan bara gå runt och titta på varandra. Hur kul hade det spelet varit? Om inte reglerna är bra så spelar miljön ingen roll.

Regler spelar absolut ingen roll om det inte finns en story som fängslar spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Regler spelar absolut ingen roll om det inte finns en story som fängslar spelaren.

Uppenbart inte sant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Uppenbart inte sant.

I enlighet med vadå? Finns det ingen story så finns det ingen själ i spelet heller. Vad är målet med ditt spel om ingen har något att följa, annat än dina "regler"?

Lycka till, det lör du behöva. Det är inte mycket i den här tråden du tar åt dig och som utvecklare med den inställningen har du redan dödat ditt spel innan det ens är klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

I enlighet med vadå? Finns det ingen story så finns det ingen själ i spelet heller. Vad är målet med ditt spel om ingen har något att följa, annat än dina "regler"?

Lycka till, det lör du behöva. Det är inte mycket i den här tråden du tar åt dig och som utvecklare med den inställningen har du redan dödat ditt spel innan det ens är klart.

Jag har typ 10 kompisar som har spelat WoW, och inte en enda av dem brydde sig det minsta om storyn eller nått sånt. Klart man bryr sig lite om grafiken och miljöerna, men inte om storyn. Dessutom är det uppenbart så att reglerna/speldesignen är viktigare än storyn. Man kan göra ett spel utan story men man kan inte göra ett spel utan speldesign (det heter 'bok' när man har story utan speldesign, inte 'spel').

Vad är det jag inte tar åt mig? Bara för att 1-2 personer säger att en grej är bra så måste jag göra så? Dessutom är det många som inte förklarar sin ståndpunkt, då är det klart att det blir svårt att förstå vad de menar.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att följa, tror det kan bli något bra i slutändan men var bered på att det krävs enorma mängder med arbete för att utveckla ett mmo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Jag har typ 10 kompisar som har spelat WoW, och inte en enda av dem brydde sig det minsta om storyn eller nått sånt. Klart man bryr sig lite om grafiken och miljöerna, men inte om storyn. Dessutom är det uppenbart så att reglerna/speldesignen är viktigare än storyn. Man kan göra ett spel utan story men man kan inte göra ett spel utan speldesign (det heter 'bok' när man har story utan speldesign, inte 'spel').

Vad är det jag inte tar åt mig? Bara för att 1-2 personer säger att en grej är bra så måste jag göra så? Dessutom är det många som inte förklarar sin ståndpunkt, då är det klart att det blir svårt att förstå vad de menar.

Du verkar hänga upp dig mycket på WoW, men jag kan förstå varför; avundsjuka. Dina tio kompisar är nog/förhoppningsvis inte din stora skara spelare, men ditt sätt att svara på kritik ser inte ljus ut för ett framtida spel.

Du borde satsa på en MUD; ingen grafik, utan story, inga spelare och bara regler.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Du verkar hänga upp dig mycket på WoW, men jag kan förstå varför; avundsjuka. Dina tio kompisar är nog/förhoppningsvis inte din stora skara spelare, men ditt sätt att svara på kritik ser inte ljus ut för ett framtida spel.

Du borde satsa på en MUD; ingen grafik, utan story, inga spelare och bara regler.

Lycka till.

Jag tror att det är fler som inte bryr sig om story än de som gör det (bland annat jag). Inte för att jag struntar i det, men för att jag tror att många bara vill spela igenom till max level fort och sedan börja end-game, samt ödsla tid på att skaffa bra gear/items/skills/annat och inte läsa story/lore.

Det är min uppfattning om majoriteten spelare i dag. Det skall gå fort och det skall vara enkelt.

Självklart bör det finnas någon slags story dock, men det tycker jag att man kan ta efter spelmekaniken osv.

Sen är det ganska uppenbart att man jämför med WoW när det pratas MMORPG, det är ju det största i sin genre.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lycka till.

Men om jag känner 10 stycken, och av de 10 så bryr sig 0 om story. Och så kommer en person på internet och säger att det är viktigt, då ska jag tro på det? Och dessutom så gör jag som sagt ett spel, inte en bok. Aja, jag ska som sagt göra ett spel som jag själv vill spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dysenteri:

Jag tror att det är fler som inte bryr sig om story än de som gör det (bland annat jag). Inte för att jag struntar i det, men för att jag tror att många bara vill spela igenom till max level fort och sedan börja end-game, samt ödsla tid på att skaffa bra gear/items/skills/annat och inte läsa story/lore.

Det är min uppfattning om majoriteten spelare i dag. Det skall gå fort och det skall vara enkelt.

Självklart bör det finnas någon slags story dock, men det tycker jag att man kan ta efter spelmekaniken osv.

Sen är det ganska uppenbart att man jämför med WoW när det pratas MMORPG, det är ju det största i sin genre.

Jag tvivlar faktiskt på att det är så, för det gnälls så fort det inte finns något att göra. Fenomenet går att applicera på nästan alla spel, tex Diablo (om man ska ska diskutera gear). Att levla till max level i Diablo tar några timmar bara och gear därefter tar några timmar till, sen finns det inte mycket mer att göra än att hoppas på de där 1-2% bättre föremål.

Knappt någon story som har med spelmekaniken att göra, men jagandet av gear har förlorat sin charm sedan spelet blev fördummat.

Balansen är oerhört svår att upprätthålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Men om jag känner 10 stycken, och av de 10 så bryr sig 0 om story. Och så kommer en person på internet och säger att det är viktigt, då ska jag tro på det? Och dessutom så gör jag som sagt ett spel, inte en bok. Aja, jag ska som sagt göra ett spel som jag själv vill spela.

Varför frågar du då om vad andra tycker? Känns ju irrelevant om det spelet bara ska leva upp till din egen våta dröm...

Ta mig inte fel på orden, jag begriper bara inte vad din tråd är till för när vad andra tycker ändå inte spelar någon roll.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag tvivlar faktiskt på att det är så, för det gnälls så fort det inte finns något att göra. Fenomenet går att applicera på nästan alla spel, tex Diablo (om man ska ska diskutera gear). Att levla till max level i Diablo tar några timmar bara och gear därefter tar några timmar till, sen finns det inte mycket mer att göra än att hoppas på de där 1-2% bättre föremål.

Knappt någon story som har med spelmekaniken att göra, men jagandet av gear har förlorat sin charm sedan spelet blev fördummat.

Håller med om det du säger vad gäller D3, men finns det egentligen något spel som lyckats skapa någonting där man alltid har något att göra (bortsett från PvP och lökiga daily-quests á la WoW)?

Det är som sagt en sjukt svår sak att få till på ett bra sätt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag gillar inte Diablo 3, men det hade inte spelat någon roll om de hade mer/en bättre story. Jag tryckte ändå bara bort allt prat och alla videofilmer.

Skrivet av Segas:

Varför frågar du då om vad andra tycker? Känns ju irrelevant om det spelet bara ska leva upp till din egen våta dröm...

Ta mig inte fel på orden, jag begriper bara inte vad din tråd är till för när vad andra tycker ändå inte spelar någon roll.

Det börja ju med att jag fråga vad folk tyckte om de, vad jag anser vara, problem med WoW som jag beskrev. Det har med speldesign att göra, inte story. Jag vill diskutera speldesign, inte story. Jag tar åt mig och kan ändra min åsikt, men ingen kan få mig att tro att story är viktigare än speldesign.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Jag gillar inte Diablo 3, men jag det hade inte spelat någon roll om de hade mer/en bättre story. Jag tryckte ändå bara bort allt prat och alla videofilmer.

Det börja ju med att jag fråga vad folk tyckte om de, vad jag anser vara, problem med WoW som jag beskrev. Det har med speldesign att göra, inte story. Jag vill diskutera speldesign, inte story. Jag tar åt mig och kan ändra min åsikt, men ingen kan få mig att tro att story är viktigare än speldesign.

Sen kan man ju fråga sig varför WoW har så högt spelarantal i förhållande till resten av spelen i samma genre. Jag har själv provat en stor skara MMO men alltid fallit tillbaka till WoW, men exakt varför kan jag inte sätta fingret på. Jag har aldrig fått "det bästa" i spelet men det är samtidigt inte det jag strävar efter. Spelet har något som inget annat MMO har och det verkar locka en hel del spelare fastän det har sina 'flaws' som du nämner (och jag håller med om en hel del av det).

Valuta, te.x. Det kommer alltid att existera i någon form oavsett om det är avsiktlig valuta eller något som spelare själva hittar på. Byteshandel måste existera annars dör spel så som Diablo har gjort sedan det togs bort.

Som sagt...balans är oehört svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fel, ett spel kan vara riktigt kul även om storyn är dålig, fördelen med bra story är att om gameplayen inte är mer än "ok" så blir det kul att spela ändå tycker jag iaf. Dock tycker jag att när det gäller Quest ska dom inte vara så tråkiga som i WoW (nu har jag iofs inte spelat alla quests i WoW så kanske har fel). Det jag upplevt i WoW är att dom flesta quests är att döda en viss mängd av någon varelse för att sedan ta något dom droppar, eller att bara leverara meddelande till en annan NPC som är långt långt borta... Spelet måste inte ha en djup story eller något, men quests ska vara så unika och välgjorda som möjligt, i alla fall om det är något som är ett krav för att levla eller att det som i många MMOs är snabbaste/bästa sättet att levla på.

Skrivet av Segas:

Sen kan man ju fråga sig varför WoW har så högt spelarantal i förhållande till resten av spelen i samma genre. Jag har själv provat en stor skara MMO men alltid fallit tillbaka till WoW, men exakt varför kan jag inte sätta fingret på. Jag har aldrig fått "det bästa" i spelet men det är samtidigt inte det jag strävar efter. Spelet har något som inget annat MMO har och det verkar locka en hel del spelare fastän det har sina 'flaws' som du nämner (och jag håller med om en hel del av det).

Valuta, te.x. Det kommer alltid att existera i någon form oavsett om det är avsiktlig valuta eller något som spelare själva hittar på. Byteshandel måste existera annars dör spel så som Diablo har gjort sedan det togs bort.

Som sagt...balans är oehört svårt.

Det handlar väldigt mycket om att det är det första MMO man spelade eller kanske det första man fastnade för. Spelarantalet säger inte mycket mer än att det har lyckats bli ett populärt spel som COD. Det som gjorde att jag ville köra WoW vid ett flertal tillfällen men efter en kort tid la av är nog för det är inte det första spel/MMO som jag fastnade vid och det är extremt tråkigt spel som låg level men samtidigt var det något i spelet som kändes bra, vad det var vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fel, det är bara din personliga åsikt om det. Jag personligen skiter i story och riktar bara in mig på själva gameplay så att säga.

Permalänk
Medlem

En annan underbar sak med SWG var crafting. Man kunde göra ändra på så många olika saker för att vapen/utrustning skulle bli bra på olika saker. Det var inte förutbestämt att föremålet skulle har vissa värden ut det berodde på hur du experimenterade fram en blueprint av dina resurser. Resurserna hade dessutom olika värden som varierade under en viss tid de fanns att samla in. Kunde vara allt från någon enstaka dag till någon vecka. Det gjorde spelet väldigt levande.

Permalänk
Medlem

Jag håller absolut med om att spelmekanik är otroligt mycket viktigare än story när det kommer till MMORPG:s. I WoW hade jag för det mesta ingen aning om varför jag sprang runt i Maraudon och dylikt. Jag älskar den övergripande storyn i Warcraft och har läst i stort sett alla böcker som släppts, men i ett MMORPG vill jag främst spela och inte få en historia berättad för mig - då lirar jag hellre ett singleplayer-spel i min egen takt.
Det finns för övrigt många singleplayer-spel där storyn inte spelar ett dugg roll, så som Just Cause 1 och 2. De spelen lirar man ju uteslutande för att spelmekaniken är så underhållande.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Angående story i MMO spel, du borde kolla upp vad för sorts kritik SWTOR fick, ett spel som lade alldeles för mycket krut på en bra story och glömde bort MMO delen av spelet helt.

I ett MMO ska storyn vara till för att tjäna gameplay, inte tvärt om. Det behövs inga mästerverk inom lore för att få ett bra mmo-spel om gameplay är bra.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det så mycket mer komplicerat och så mycket mer saker som hänger ihop än det som presenterats. Ju mer saker som involveras desto knepigare blir det att hålla reda på allt och hur de hänger ihop. Så mitt förslag är egentligen ganska simpelt:

1. Gör spelet som du vill och tycker är bäst. Ju mer data du har klart för dej själv, desto enklare är det att se sammanhangen och få allt att gå ihop på rätt sätt.

2. Du kommer ändå antagligen att ändra på saker vart efter, det blir aldrig som man tänkt sig från start. Med andra ord, tuta och kör på det du tycker är rätt.

3. Det gåt alltid att lägga till eller ändra i efterhand. Med andra ord, vill du ha med en story senare är det bara att lägga till den, det är INTE storyn som styr spelfunktionerna…Storyn är bara en del av spelet ifall du lägger till det.

4. Då du kommit tillräckligt långt, be ett större antal spelare att testa spelet, kanske t o m här på forumet. Se vilka åsikter som existerar då. 10 pers i din närmsta vänkrets är inte ett underlag du över huvudtaget ens skall ägna en blick åt. Det är mycket intressantare att höra vad 100 andra pers säger om spelet som inte är påverkade redan från start. Antar att du vänder dej till en större skara spelare än dina 10 kompisar eftersom du frågar åsikt här på forumet.

Tuta och kör istället för att hänga här på forumet!

Lycka till!

Permalänk

Tjena!
En polare tipsade mig om denna tråden. Sjukt grymt att ni ger er på att försöka göra ett MMORPG! Hållit på länge med detta eller?
Går ni någon speciell spelutvecklings/annan programmerings utbildning eller är ni självlärda?

Jag läser själv andra året på en spelutvecklingslinje på BTH, indelat ungefär 40/60 programmering/3D-modellering. Säg till om ni skulle behöva hjälp med några modeller till ert spel, jag hjälper sjukt gärna till om jag har tid! Imponerad att ni ger er på detta, verkligen lycka till asså! Tänk bara på att försöka bestämma er för hur spelet ska bli och sedan försöka hålla er till det så bra som möjligt, annars blir det lätt att man hela tiden lägger till massa nya idéer som man tycker verkar häftiga och så slutar det istället med ett oavslutat spel.

Hoppas det går bra och ta er inte vatten över huvudet bara!

Permalänk
Hjälpsam

Läste kriterierna och skummade igenom tråden så vet inte om detta har föreslagits.

Ang levelcap och svårighetsgrad, skulle föreslå att inte ha någon cap alls på lvl, alternativt lvl-löst och skillbaserat med diminishing returns.

En läxa från EVE-online till exempel, det går rimligt fort att bli expert på ett väldigt smalt område, men det tar många år att bli expert på allt. SÅ man får prioritera och fokusera, du försakar inget när du prioriterar som du inte kan fixa senare.

Detta gör att du snabbt kan komma igång och spela en begränsad roll tillsammans med dina polare men behöver kämpa dig för att bli mer flexibel och möjlighet till att överleva/bidra i fler situationer.¨

Instanser och motstånd, fiender kan designas så de inte bara slår hårdare utan har även behov av att man har bredare och bredare skills för att fixa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetdressing:

Tjena!
En polare tipsade mig om denna tråden. Sjukt grymt att ni ger er på att försöka göra ett MMORPG! Hållit på länge med detta eller?
Går ni någon speciell spelutvecklings/annan programmerings utbildning eller är ni självlärda?

Jag läser själv andra året på en spelutvecklingslinje på BTH, indelat ungefär 40/60 programmering/3D-modellering. Säg till om ni skulle behöva hjälp med några modeller till ert spel, jag hjälper sjukt gärna till om jag har tid! Imponerad att ni ger er på detta, verkligen lycka till asså! Tänk bara på att försöka bestämma er för hur spelet ska bli och sedan försöka hålla er till det så bra som möjligt, annars blir det lätt att man hela tiden lägger till massa nya idéer som man tycker verkar häftiga och så slutar det istället med ett oavslutat spel.

Hoppas det går bra och ta er inte vatten över huvudet bara!

Vi har hållit på nått år, fast inte hela tiden. Vi har gått på datateknik KTH, och jag har programmerat i ca 10 år, min kompis lite mindre.

Vi behöver hjälp med modeller och ikoner och sånt. Men jag antar att du inte vill ge dem till oss helt gratis, eller? Vi ska försöka tjäna pengar på det senare, och om någon vi inte känner ska hjälpa till så måste vi ha nån överenskommelse.

Permalänk

Nice! Ni verkar kunna er programmering måste jag säga! Har ni gjort det nästan från scratch eller använt nått sorts plugin?
Hahah tycker väl mest det verkar vara en kul grej och tackar aldrig nej till erfarenhet ^^ Jag kan ju göra lite modeller till er när jag har tid så kan ni ju se ifall det är något ni vill ha (gör ändå lite random modeller emellanåt som jag aldrig hittar på nått speciellt med), skulle ni sedan vilja ha ett större samarbete senare så sure, men är väl ändå ett tag tills ni behöver fundera över det hehe

Kan ni importera in mer komplexa former/meshes ännu eller jobbar ni bara med primitiver för tillfället?

Permalänk
Medlem

OP: Coolt, har alltid velat göra ett mmorpg själv men det krävs så sjukt mkt pengar och tid så jag har lagt det på hyllan... Taggar denna tråden för en kväll när jag har lite tid..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Och den kvällen kom idag:

Skrivet av tufflax:
  • Man får för mycket gear. Man kan bara spela på och göra quests så får man så mycket gear att man liksom slutar bry sig.

Jo jag håller med, samtidigt så brukar man ju göra quests när man levlar upp så man behöver ju ständigt ny gear då. Tycker dock att för vanliga quests så skall det inte vara så bra items.

Skrivet av tufflax:
  • Om man har jättebra gear jämfört med någon som har medelbra, så kan man ändå inte expa så mycket snabbare, p.g.a. t.ex. många spells/abilities gör skada som är oberoende av gear, man har nästan ingen downtime ändå, man springer mycket, o.s.v. Liksom, hur stor andel av tiden när du expar gör du skada som beror av dina items? Inte så mycket.

Men bra gear ger mer hp och mana så du kan döda mer/snabbare innan du behöver downtime för att vila.. beror ju på spelmekanik iofs.

Skrivet av tufflax:
  • Att fixa ett rare item från en dungeon är inte värt det när man inte är maxlevel. För det första är det ju bara vapen som spelar roll när man levlar. Men tiden det tar att skaffa ett rare item är inte värt det, med tanke på att efter några timmar så är du 5 levels högre, och ett vanligt grönt item är bättre än ditt som var blått. Om man vill levla snabbt i WoW ska man ju aldrig gå till AH eller till dungeons utan bara questa på.

Beror på... kan ha coola rare items som inte är vapen..typ mounts eller någon fluff grej..

Skrivet av tufflax:
  • Monster är så svaga att alla kan döda dem.

• ... och om man har bra items och vill gå på nått svårare, typ 3+ levels över en själv, så finns det en regel som säger att man missar 60% bara därför.

• Om man har en hög spirit spelar det ingen roll, för man får ändå ingen regen i combat (och om man har bra items vill man vara i combat ofta).

Gillade EQ första gången jag spelade det.. Då la de in en typ lvl 30 boss i nybörjarområdet.. Tillsammans med exploss vid död så blev det otroligt mycket mer spännande att lvla..
Jag gillar inte mekanik där lvl gör hur lätt svårt det är att träffa.. Beror ju på spelregler men jag hade hellre sett ett system där man levlar skills och din lvl endast är en indikation på hur stark din karaktär är.

Skrivet av tufflax:
  • Dricka/mat gör att gear blir mindre värt, för att de som har mindre bra gear behöver inte en proportinell downtime; om jag behöver spendera 50% av min mana på en mob eller 25% spelar inte så stor roll, för jag kan dricka upp 100% på 30 sec ändå.

• Efter att man har kommit till maxlevel ersätter man nästan direkt allt sitt gamla gear med nytt, d.v.s. gearet man hade när man levlade upp spelar ännu mindre roll än vad det redan gjorde.

• Man förlorar nästan inget på att dö, men om man gjorde det så skulle det vara ännu bättre med bra gear, för man borde dö mindre då.

• Eftersom man inte förlorar något när man dör så spelar world-pvp ingen roll, men annars så hade bra gear också varit användbart i pvp.

• Instanser av dungeons på pvpservrar gör att man inte behöver pvpa, och därför blir gear mindre viktigt. Om man hade behövt pvpa så hade ju självklart gear varit mer värt.

Jag gillar inte dricka mat som tokhöjjer stats, Tycker det är ok för att minska downtime mellan fighter.. men inte att slänga i sig en plankstek samtidigt som man slåss med en björn och dubbla sin hp..
Jag skapade en tråd i ett mmo forum om dödsstraff... i princip ingen gillade det... alla har blivit så bortskämda med att inte förlora något när man dör... Själv tycker jag det var mkt bättre med iallafall ett litet straff så man försökte undvika att dö... lite mer adrenalin då.. Idag gör jag självmord ibland bara för att jag inte orkar springa tillbaka till waypoint.. visst equip tar lite skada o kostar 10guld att laga men jag har typ 10 mille guld så vem bryr sig...
PvP utvecklarna är livrädda för att bestraffa i pvp. Kan förstå dem till viss del men det gör pvp rätt...tråkigt.

Skrivet av tufflax:
  • Bind-on-equip gör pengar mindre värda, och det gör i sin tur gear mindre värt, för man skulle ju kunna bli rikare lättare om man har bättre gear.

BOE tycker jag är ok.. BOP (on pickup) suger. Kanske skulle man kunna ha någon liten quest eller någon moneysink som bryter BOE om man verkligen vill sälja..

Skrivet av tufflax:

Några andra saker som skulle kunna göra items mer värda.

• Oändlig levling av något slag. Tibia har oändlig levling. Diablo 3 har Paragon Levels. EverQuest hade/har Alternate Advancement. Om man har detta så skulle ju de med bättre gear kunna få ut mer av sitt gear.

• I Tibia så använder man massa potions när man "huntar" (grindar, levlar, whatever) som kostar pengar. Man brukar gå back i pengar av att hunta på tibia, om man inte räknar med item drops. Om man har otur är det inte ovanligt att gå back i pengar. Det är naturligtvis så att man behöver använda mindre potions per monster om man har bättre gear. Jag säger inte att Tibias system är bra, men någonting liknande hade kanske varit kul.

Jag gillar oändlig leveling men det avskräcker casuals... Det finns alltid de som kan lira 24/7 och om man får märkbara fördelar så kommer de dra ifrån så de andra inte har en chans.. om det inte är märkbara fördelar med att levla..så blir det hela rätt meningslöst.

^^ Jag skissade på ett spel med lite ideer som jag tycker är coola. En sak var att efter maxlevel så ger exp tokens som kan höja skills, Denna expen blir tillgänglig för alla alts när de når max level.. så om din main är max level och har tjänat ihop 20 tokens så kommer din alt också att få 20 token direkt när han blir max lvl.. tjänar din alt in ytterligare en token så kommer din main att få en till nästa gång han loggar in... Detta för att det inte skall spela ngn roll om du spelar din main eller alt i endgame så fort någon av dem tjänar en token får alla dina maxlvl chars också en. Jag har spelat många mmo där jag vid max lvl inser att klassen jag valt inte är den eller iallafall inte är den enda jag vill spela.

En annan grej jag funderade på är och skippa klasser helt och endast köra skill lines..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Skrivet av hybris6:

En annan grej jag funderade på är och skippa klasser helt och endast köra skill lines..

Jag tycker ändå att det känns lite trist att inte "vara något". Man kanske kan snurra vidare på något liknande system och ge ut något som liknar en klasstitel beroende på hur dina skills är.

T.ex vid 100 points i Archery så blir du en "Bowman" eller liknande. Eller kombinera, om man kanske har kört mycket fire spells och daggers så får man bli en "Stabbing Fire Wizard" ;).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!