bruden min har torkat min tv-skärm med nån trasa när hon städade, så nu är det som "torkmärken" på skärmen som inte direkt syns när jag använder den men ja, man vill ju ha en ren skärm lika mycket som man vill ha rena fönster antar jag... + lite fläckar här och där som inte gått bort.
Nu har jag läst runt lite på olika guider om hur man på det säkraste sättet rengör LCD-skärmar och ett rekommenderat alternativ är att använda microfiberduk + 50% destillerat vatten och 50% ättika/vinäger. Ättika är väl vad jag vet bra att få bort just torkmärken med. Nu till frågan så är jag osäker på om det är 24% ren ättika jag ska använda eller vitvinsvinäger, har bägge hemma. En svensk guide säger vitvinsvinäger en engelsk säger "white vinegar mixture" men läste någonstans att white vinegar är Ättika?
Har förövrigt testat med bara destillerat vatten då gick inte skiten bort.
Ättika är ganska starkt, jag hade nog kört på vinäger. Men jag är inte säker på att du behöver något "medel" för att få bort torklinjer utan det borde räcka med ljummet vatten på en mikrofiberduk eller så.
Vitvinsvinäger görs på druvor. White vinegar har inget med vin att göra. Det är bara en svagare variant av ättiksprit. Det är nog ingen bra idé att använda på en LCD som inte har glas ovanpå, i.a.f. om man inte har koll på koncentrationen. Är du osäker på kemikalier köp en färdig lösning. Kostar inte mer. Mikrofiberduken är det viktigaste.