Permalänk
Avstängd

Moderkort tips?

Hej jag har en dator som har gamlare delar i sig. jag vill helst byta de för att klara lite nyare spel som bf3 utan problem.
den har följande specs
amd athlon 64 x2 5000+
ati radeon 3600 hd
5 gb
500 gb hårddisk
och moderkortet är här

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Jag vill byta till en moderkort som klarar lite nyare delar. Men jag vet inte vilken. vad skulle ni rekomendera att jag ska köpa?
och jag har en fråga. jag vet att om man har en gammal moderkort så klarar den inte nyare proccesor. Men om man har en ny moderkort klarar den gamla proccesor?

Permalänk
Medlem

Du behöver köpa en helt ny dator. Skärm, tangentbord och mus kan du behålla. Ja så bittert är det, vad har du för budget?

Man kanske kan använda hårddisken och nätagget (av bra märke) men jag skulle inte ens rekommendera det, då de är så pass gamla och slitna.

Permalänk
Avstängd

och är det svårt att byta moderkort? har ni gjort det förr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbeking24:

Hej jag har en dator som har gamlare delar i sig. jag vill helst byta de för att klara lite nyare spel som bf3 utan problem.
den har följande specs
amd athlon 64 x2 5000+
ati radeon 3600 hd
5 gb
500 gb hårddisk
och moderkortet är här

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Jag vill byta till en moderkort som klarar lite nyare delar. Men jag vet inte vilken. vad skulle ni rekomendera att jag ska köpa?
och jag har en fråga. jag vet att om man har en gammal moderkort så klarar den inte nyare proccesor. Men om man har en ny moderkort klarar den gamla proccesor?

Ska du byta moderkort, ska du byta processor. Det är inget att spara på.
Det finns inte heller längre moderkort till denna processorn.
Du kan köpa en Intel G3258, för billig peng, samt ett billigare moderkort runt 700 kr. Annars kan du kolla på begagnat. Kolla i marknaden här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Oj gamla saker inget att uppgradera skaffa nytt i ställe ha gammal datorn som en chatt och surf burk
sen fixa en ny för spel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Vilken budget har du.

Byta moderkort eller bygga en dator är inte svårt titta på lite Youtube klipp på hur man gör så kan du bygga själv.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

jag vill inte köpa dator jag vill endast byta moderkort och proccesor för jag har en gtx 560 som ligger hemma.

vad rekomenderar ny

ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

jag vill inte köpa dator jag vill endast byta moderkort och proccesor för jag har en gtx 560 som ligger hemma.

Skrivet av abbeking24:

vad rekomenderar ny

Du kommer att bli tvungen att köpa nytt ramminne också. stickorna som sitter på moderkortet du har kommer inte att passa på nått nytt moderkort.

Här har du ett helt ok paket.
https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-intel-core-i5-4690...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Du kommer att bli tvungen att köpa nytt ramminne också. stickorna som sitter på moderkortet du har kommer inte att passa på nått nytt moderkort.

Här har du ett helt ok paket.
https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-intel-core-i5-4690...

Och förmodligen nytt nätagg, om han har en HP dator. Och om moderkortet passar i hans nuvarande chassi, dom gör skumma saker ibland dom dära HP

Permalänk

Med andra ord köpa en ny dator typ.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Och förmodligen nytt nätagg, om han har en HP dator. Och om moderkortet passar i hans nuvarande chassi, dom gör skumma saker ibland dom dära HP

Skrivet av Gunner357:

Med andra ord köpa en ny dator typ.

Ja förmodligen.

Permalänk
Medlem

Går att byta ut moderkort/cpu/ram utan problem.. däremot är förmodligen inte lådan samt nätagget optimal om man trycker in ett grafikkort med lite prestanda i..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless