Permalänk
Medlem

Köpråd: Switch eller Kabeldelare?

Hej! Jag är väldigt ny till det här, men jag tycker att jag har sökt igenom trådar efter liknande frågor men hittar inget entydigt svar och söker därför lite hjälp:

Jag har en internetkabel dragen till mitt vardagsrum, denna behöver jag dela dels på en stationär dator och dels till bryggan till Philips Hue. Min fråga är ifall det räcker att köpa något i stil med

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

eller om jag kommer behöva köpa någon switch, typ

Jag har 100/100 fiber om den infon behövs, och vad jag har förstått innebär en kabeldelare förminskad prestanda när det gäller hastigheter. Jag vill gärna undvika detta, men samtidigt inte punga ut fler hundralappar än vad som behövs! Min spontana tanke är att en Philips Hue-central inte kan belasta närverket särskilt mycket, men jag är osäker och skulle uppskatta hjälp!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Har du gigabitnät internt bör du köpa en gigabitswitch (inte en sådan du länkade alltså). Har du bara 100 Mbit kan du lika gärna använda en kabeldelare om du vill ha två kablar i en kabel. http://www.ebay.com/itm/351223953754

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Den där kabeldelaren kräver att det sitter en likadan i andra änden annars funkar det inte. Det handlar inte om belastning jämt, det är oftast så att du måste bygga ditt nät på ett funktionsdugligt sätt. Om du kopplar din HUE direkt ut mot internet kommer den funka som du vill då? Eller borde du kanske stänga in den på ett LAN med hjälp av en router? Kabeldelaren kan du lägga ner i vilket fall som helst.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Du skriver inte något om detta men jag antar att du har en router inkopplad. Om inte bör du först skaffa detta.

Har du router redan tycker jag du köper en switch och placerar den på lämplig plats i vardagsrummet.
Typ denna https://www.komplett.se/tp-link-5-port-metal-gigabit-switch/8...

Har du ingen router ska du skaffa detta. Då kan du ställa routern i vardagsrummet och koppla din internetkabel till routern. De övriga uttagen på routern använder du till dina övriga grejer (dator etc.)

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Switch, alltid.
Här är en billig en, stöder upp till 1Gbit så någorlunda framtidssäker.
Netgear GS105

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Den där kabeldelaren kräver att det sitter en likadan i andra änden annars funkar det inte. Det handlar inte om belastning jämt, det är oftast så att du måste bygga ditt nät på ett funktionsdugligt sätt. Om du kopplar din HUE direkt ut mot internet kommer den funka som du vill då? Eller borde du kanske stänga in den på ett LAN med hjälp av en router? Kabeldelaren kan du lägga ner i vilket fall som helst.

Ja okej, vad jag egentligen menade var väl något i stil med

isåfall, hade en sådan gjort jobbet?

Permalänk
Inaktiv

Switch är det du ska köpa.

Kabeldelare (Mer information om FTP Kabeldelare Cat.5
Med skärmade uttag (FTP). OBS: Fungerar ej som router/hubb/switch.)

Med en switch kan du även ansluta fler enheter senare.
Den här har jag köpt och fungerar fin fint (gigabit också), bra pris också:
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/tp-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimyslog:

Det står ju klart och tydligt att du måste ha en i varje ände.
alltså två anslutningar i båda ändarna.

Nej du måste ha en switch kostar ca 150-300:- för en 4portars gigabitswitch.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Switch alla gånger och jag rekomenderar Netgears Gigabitswitch med 5 portar om du vill ha en billig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Visa signatur

Stationär i7 5820k @3.6ghz, Corsair h80i, 16gb Crucial 2133mhz, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung EVO SSD 240Gb, ASUS X99-S, Corsair 850w TX, Asus STRIX 970, Asus Xonar Essence stx, Silverstone Raven RV03, Mionix Zibal 60, Mionix Naoz 8200, Steelseries H, 27" Acer Predator (IPS, gsync, 144hz).

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar! Switch blir det!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpt en router istället. Man vill ju inte sätta såna där enheter helt vidöppet mot internet. Men du gör som du vill.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimyslog:

En Cat5:e TP kabel består av 8stycken "inner trådar".

För 100Mbit trafik krävs endast kontakt över de 4st mittersta "inner trådarna" (om jag inte minns fel, det räcker i alla fall med 4 av 8).

Det kabeldelaren gör är att den delar upp de 8 innertrådarna i Cat5e kabeln till två stycken "100mbit"-grupper, och sedan vidare till varsin kontakt.
Men du behöver en till exakt likadan kabel delare på andra sidan för att "trådarna" ska hamna på rätt ställe på andra sidan "överföringskabeln".
Annars kommer de två dataströmmar att blandas till rappakalja och switchen/routern som ska ta emot trafiken förstår ingenting.

Kabeldelare är en dålig lösning i detta fall, eftersom du inte har något behov av att de två strömmarna ska vara fysiskt åtskilda.
En switch löser problemet på ett billigare och bättre vis.

Men om du ska koppla exempelvis en bordstelefon och en dator och bara har 1st överföringskabel tillgänglig, då kan en kabeldelare vara en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag ser helt enkelt inte att Gimyslog har en router. I alla fall står det inte i hens text. I sådana fall är det en router som behövs och det fungerar bra då en vanlig bredbandsrouter har switchportar. Visst kan man ha två datorer rakt ut på internet, men det känns inte som en optimal lösning på ett endaste sätt.

Har han redan en router så är det givetvis en switch som borde till. Kabeldelare är generellt ingen bra lösning IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Jag ser helt enkelt inte att Gimyslog har en router. I alla fall står det inte i hens text. I sådana fall är det en router som behövs och det fungerar bra då en vanlig bredbandsrouter har switchportar. Visst kan man ha två datorer rakt ut på internet, men det känns inte som en optimal lösning på ett endaste sätt.

Har han redan en router så är det givetvis en switch som borde till. Kabeldelare är generellt ingen bra lösning IMO.

Jag har en Airport Express kopplat till väggen, från denna finns det en port som för tillfället går till min dator, och resten av mina enheter är kopplade trådlöst till AE. Men i och med att Philips Hue kräver en internetport så behöver jag fler uttag. Jag vet inte om AE klassas som router direkt med den har fått gjort jobbet hittils!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Jag antog helt enkelt att han inte hade en router eftersom han inte nämnde något om det, och med tanke på nivån av disktuionen kändes det rimligt att han inte har det. Men helt rätt, om han redan har en router är det switch som gäller.

Skrivet av Gimyslog:

Okej tack för alla svar! Switch blir det!

Och för att jobba vidare med den teorin. Läser vi lite på Philips sida vad som gäller för HUE:

Step 1 First make sure your bridge is connected to your network and is functioning properly. Test that the smartphone app can control the lights on the same network.

så du ska alltså inte sätta HUEn direkt ut på internet. Källa: Philips HUE

EDIT: läste ditt svar som kom medans jag skrev detta svar. Men låter det stå kvar. Men ja om du har en Airport så funkar en switch.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare

Permalänk

Frågan är ju om han dratt kabeln från "bredbandsuttaget" i väggen eller om de är en router emellan.
Sätter han en switch direkt på utan router kan de bli problem om han har en leverantör som bara delar ut 1 ip adress.

Men självklart skall han ha en switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimyslog:

Jag har en Airport Express kopplat till väggen, från denna finns det en port som för tillfället går till min dator, och resten av mina enheter är kopplade trådlöst till AE. Men i och med att Philips Hue kräver en internetport så behöver jag fler uttag. Jag vet inte om AE klassas som router direkt med den har fått gjort jobbet hittils!

Då måste du ha en switch.
Netgear GS105
Netgear GS108

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.