Finns det några 960, 970 med utblås bak

Permalänk
Medlem

Finns det några 960, 970 med utblås bak

Jag står i uppgraderingstider för mitt m-itx system, jag har för närvarande ett gtx 560 i en CM elite 120 chassie.
Jag har skulle vilja ha hjälp att hitta ett 970 eller 960 kort som inte vispar runt luften inne i chassiet (som mitt kort gör idag) utan blåser ut luften i bak på chassiet för att på så sätt även få ner temperaturen i chassiet samtidigt som spelprestandan förbättras.
Om någon hittar ett sådan kort så får ni gärna skicka en länk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5411295/msi-geforce-gtx-970-oc referenskylaren av 970 är bättre kvalitet.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk

Vad har du för andra komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Källa på det? Det där är inte samma kylare som på titan etc.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk

Beroende på komponenter du har i chassiet idag samt om du har överklockat mycket så tycker jag iallfall när man tittar på 970 och 960 som inte är speciellt varma överlag att det är mer värt att satsa på en stort och tyst grafikkort istället (som får plats).
Möjligtvis så har du chassiet på bordet och där kan jag tycka att ha en turbin (Min referens av referenskylare 7970) är mycket störande.

Jag hade ett bygge i ett Sugo05b som är aningen mindre än chassiet du har idag och såg aldrig några problem med temperaturer på cpu eller gpu (660) Däremot med standard cpu kylaren samt grafikkorten något högljutt för min smak. Jag hade nog gått på någon annankylare än just dom som erbjuds i dagsläget utav 970 med referenskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Beroende på komponenter du har i chassiet idag samt om du har överklockat mycket så tycker jag iallfall när man tittar på 970 och 960 som inte är speciellt varma överlag att det är mer värt att satsa på en stort och tyst grafikkort istället (som får plats).
Möjligtvis så har du chassiet på bordet och där kan jag tycka att ha en turbin (Min referens av referenskylare 7970) är mycket störande.

Jag hade ett bygge i ett Sugo05b som är aningen mindre än chassiet du har idag och såg aldrig några problem med temperaturer på cpu eller gpu (660) Däremot med standard cpu kylaren samt grafikkorten något högljutt för min smak. Jag hade nog gått på någon annankylare än just dom som erbjuds i dagsläget utav 970 med referenskylare.

Vad hade du för CPU i Sugo05b bygget?

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyss från i3-2120 till i5-2400.
Med prime 95 med i5:an stock så blev den upp mot 90 grader och jag stängde då av prime 95.
Nu med Nocuta NH-L9i så når den som mest 86grader jag tycker det känns obekvämt varmt och därför vill jag att nya komponenter leder värmen ut ur chassiet och inte runt i chassiet, då jag tror att det kan sänka cputempen en del ytterligare.

Permalänk
Medlem

kan tipsa om den här annonsen med den sällsynta referensversionen av gtx 770
http://www.tradera.com/item/341372/225866832/asus-gtx-770-2gb

Permalänk

Hade i5 3570k. Har en annan dator i familjen med en i5 2400 och har aldrig sett såna temperaturer som du hävdar med stockkylaren. Dock i ett annan typ av chassi. Med dina temperaturer förstår jag anledningen bättre till varför referenskylare är intressant.

Hur ser kylningen ut i övrigt i chassiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Hade i5 3570k. Har en annan dator i familjen med en i5 2400 och har aldrig sett såna temperaturer som du hävdar med stockkylaren. Dock i ett annan typ av chassi. Med dina temperaturer förstår jag anledningen bättre till varför referenskylare är intressant.

Hur ser kylningen ut i övrigt i chassiet?

Vilket chassie sitter din familjs 2400 i, och vad får du för temps med den med prime95?
Jag har en 80mm fläkt på sidan och en 120mm i fronten, med andra ord de som medföljer.

Här testar dom samma chassie och cpukylare som mig fast med en 2500k (både 2400 och 2500k har en effekt på 95w) och de får liknande temps så verkar vara normalt/chassiets fel.
http://www.silentpcreview.com/article1320-page6.html

Jag har provat att köra prime95 utan frontpanelen för att ge 120mm fläkten mer luft och det verkar sänka temperaturen med 3-5grader.
Jag ska även prova att köra prime95 när jag har tagit ut grafikkortet ur datorn för att se hur stor inverkan den har på testet.

Permalänk

Chassiet är ett Fractal Core 3500 ett full atx chassi med 3 fläktar.

Om du inte gjort det kanske hade vart tid att skaffa en bättre 120 samt 80mm fläkt. Kanske titta på någon med hög static pressure för att få ut varmluften ur chassiet eller trycka igenom luften. Använder du 3.5 tums hårddisk? Annars försöka rensa upp så mycket som möjligt inom chassiet och försöka få kablarna snyggt. Använder du endast en ssd osv så ta bort hela hårddiskburen och använd dubbelhäftande tejp och tejpa fast hårddisken någonstans.

Sugo05b chassiet jag hade och idag saknar var otroligt kompakt dock med ett sfx nätagg men det var inte mycket mer plats än så. Men jag lyckades klämma in en corsair h50 med fläktar i pushnpull men då offra min dvdläsare. vet ej om du använder dvdläsare idag.
Men jakten på det "perfekta" systemet gick vidare då jag ville köra sli med mina 660 och itx gav mig inte möjlighet till det. Även byggt itx i Fractal node 304 (fantastiskt itx chassi)

I sådanahär kompakta system undviker jag personligen referenskylare av högsta grad pga ljudet finns inget annat som kommer störa dig mer. Oberoende utav att mina 7970 var av referenskylare så va dom som glödande kolbitar alstrade värme i hela chassiet ändå.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en strålande upptäckt idag.
Jag har bytt cpu från 2400 till 2500s för lägre tdp och även lagt till en 120mm noctua fläkt.
Först var jag väldigt besviken när temperaturen fortfarande visade upp mot 85grader under load.
Idag laddade jag ner Realtemp för att jämföra värden och eftersom värdena inte var densamma i realtemp som i HWmonitor så började jag googla och snubblade på den här tråden.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/355706-28-hwmonitor-core-...

"Have a look in the HWMonitorw.ini configuration file and make sure it is using the same value that RealTemp and Core Temp are using."

Efter jag hade läst det så avinstallerade jag HWmonitor och sedan installerade det på nytt och nu visar programmet en temperatur som är 20 grader lägre.

Efter 5min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 67grader.
Efter 10min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 72grader.
Efter 20min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 30min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader.
Efter 40min prime95 så är den varmaste kärnan uppnått ett maxtemp på 74grader

Om ett par dagar får jag ett nytt grafikkort och en ssd och då ska jag installera om hela datorn från scratch. Känns iefterhand som att en ominstallation efter ett cpubyte är att föredra.

Slutsats
Hwmonitors värden blir fel om man byter cpu utan att installera om programmet.