"inköpslista" i word

Permalänk
Medlem

"inköpslista" i word

Hej.

En kompis jobbar på ett boende.
Tills nu har gången varit att vid de matinköp som görs en gång i veckan så skriver personalen ner det som ska handlas på ett papper som faxas iväg.

Det är ser ut som ett vanligt worddokument två kolumner, rubriker, linjer att skriva på, framsida och baksida.

Fram tills nu har man faxat iväg beställningen en gång i veckan. Nu är faxen trasig och istället ska listan mailas iväg.

Problemet är att ingen kan word tillräckligt på boendet för att designa ett dokument där det går att på ett smidigt sätt skriva ner matlistorna på ett motsvarande sätt som man gjorde med faxen.

Någon kopierade dokumentet men det ser ut som skit efter ett par användningar. Rubrikerna flyttas, text blir fet och understruken där den inte ska vara och dokumentet sparas ner med den veckans beställningar så att de måste raderas nästa vecka osv.
IT-kunskapen är begränsad för övrigt.

Jag lovade att kika på hur man kan göra men har inte word hemma utan kan bara stjäla några minuter på jobbdatorn. Open office hemma.
Kan bara konstatera att jag är för dålig på word för att skriva mer än brev och enkla rapporter.

Hur fasen fixar jag till ett dokument som ser ut som en inköpslista och kan användas av folk med begränsad vana.
Idealet vore att ha ett dokument med låsta rubriker som inte flyttar på sig där det bara är att tabba sig igenom skrivbara celler för varor.

Ska man skapa en dokumentmall, spela in ett makro eller vad...

Hoppas på en puff i rätt riktning

mvh

Atropos

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

En excelmall där kolumnerna/cellerna som inte ska redigeras är låsta.

Permalänk
Medlem

Ah, visste att det var något jag glömde.

En exelfil hade varit det bästa bara för en inköpslista.

Men dokumentet är designat för att de som gör inköpen gör det i samma butik varje vecka utifrån hur varorna är placerade i just den butiken.

Exempelvis så är första rubrik hälsokost och liknande, nästa dricka, nästa schampo osv så att inköparna kan gå ett varv "motsols i butiken".
Det är tydligen många listor som ska handlas samtidigt så de vill inte gå kors och tvärs.

Tack för svaret ändå.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Inaktiv

Har för mig att en av de stora matbutikerna har en app för inköpslista som fungera ungefär som du vill. Dock gäller det att du kan printa ut den från mobilen till skrivaren. Kolla runt hos de olika butikerna.

Permalänk
Medlem

Nej. inget som fungerar.

bästa lösningen jag har än så länge är en dokumentmall.
Alternativt det att personalen tar en bild på den nya inköpslistan med varorna som kommer men varorna och skickar den ifylld med nya varor.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En excelmall där kolumnerna/cellerna som inte ska redigeras är låsta.

Skrivet av Atropos:

Ah, visste att det var något jag glömde.

En exelfil hade varit det bästa bara för en inköpslista.

Men dokumentet är designat för att de som gör inköpen gör det i samma butik varje vecka utifrån hur varorna är placerade i just den butiken.

Exempelvis så är första rubrik hälsokost och liknande, nästa dricka, nästa schampo osv så att inköparna kan gå ett varv "motsols i butiken".
Det är tydligen många listor som ska handlas samtidigt så de vill inte gå kors och tvärs.

Tack för svaret ändå.

Jag förstår inte riktigt problemet?
Ett excel-blad fungerar precis lika bra som ett word-dokument. Skulle säga att excel är bättre lämpad för inköpslistor.
exempel:

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Ah, visste att det var något jag glömde.

En exelfil hade varit det bästa bara för en inköpslista.

Men dokumentet är designat för att de som gör inköpen gör det i samma butik varje vecka utifrån hur varorna är placerade i just den butiken.

Exempelvis så är första rubrik hälsokost och liknande, nästa dricka, nästa schampo osv så att inköparna kan gå ett varv "motsols i butiken".
Det är tydligen många listor som ska handlas samtidigt så de vill inte gå kors och tvärs.

Tack för svaret ändå.

Så de nollar de raderna de inte behöver typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag förstår inte riktigt problemet?
Ett excel-blad fungerar precis lika bra som ett word-dokument. Skulle säga att excel är bättre lämpad för inköpslistor.
exempel:

När jag ser det framför mig sådär så ser jag poängen med det.

Skrivet av jocke92:

Så de nollar de raderna de inte behöver typ?

Nej inga nollningar av rader. inget så avancerat.

Nej. Jag har förklarat det dåligt. Vad som tills nu funnits är en färdig stencil, varje vecka fick man ett nytt ex kopierat av stencilen samtidigt som man fick veckans beställning. Sedan skrev man de varor man ville ha för nästa vecka på stencilen/pappret för hand och faxade iväg det.
För den som handlar är det utformat som så att väl innanför dörren går den som handlar exempelvis höger, där finns hälsokosten och vitaminerna och sådant. Därför är första posten/rubriken hälsokost. Sedan går den som handlar vidare till drickan, därför är nästa post dricka. osv.

När nu faxen är borta så ska de skicka iväg ett dokumet med mail. Men det finns en önskan, både från den som skickar och den som får dokumentet, att det ska fungera som förut.
Men för att det ska fungera så måste worddokumentet eller vad som nu blir vara uppställt så att det går att plocka varor utifrån samma uppställning, vara flexibelt nog att man köper vissa saker ofta (mjölk) och andra sällan (salt) och kunna fyllas i utan av någon som är ganska ointresserad och okunnig. Utan att mallen sabbas varje gång, som nu händer.

När jag ställer upp det så där så känns det mission impossible utifrån vad jag kan

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

När jag ser det framför mig sådär så ser jag poängen med det.

Nej inga nollningar av rader. inget så avancerat.

Nej. Jag har förklarat det dåligt. Vad som tills nu funnits är en färdig stencil, varje vecka fick man ett nytt ex kopierat av stencilen samtidigt som man fick veckans beställning. Sedan skrev man de varor man ville ha för nästa vecka på stencilen/pappret för hand och faxade iväg det.
För den som handlar är det utformat som så att väl innanför dörren går den som handlar exempelvis höger, där finns hälsokosten och vitaminerna och sådant. Därför är första posten/rubriken hälsokost. Sedan går den som handlar vidare till drickan, därför är nästa post dricka. osv.

När nu faxen är borta så ska de skicka iväg ett dokumet med mail. Men det finns en önskan, både från den som skickar och den som får dokumentet, att det ska fungera som förut.
Men för att det ska fungera så måste worddokumentet eller vad som nu blir vara uppställt så att det går att plocka varor utifrån samma uppställning, vara flexibelt nog att man köper vissa saker ofta (mjölk) och andra sällan (salt) och kunna fyllas i utan av någon som är ganska ointresserad och okunnig. Utan att mallen sabbas varje gång, som nu händer.

När jag ställer upp det så där så känns det mission impossible utifrån vad jag kan

Varför kan du inte använda liknande vad MaxieTheHatter visade? Och om du nu vill vara mer flexibel så lämnar du bara raderna tomma istället så får dom fylla i dem själva. Och de blåa rubrikerna väljer du efter hur butiken är utformad.

Alternativt, lägg upp en bild på hur det såg ut förut så kan säkert någon vänlig själ göra en exakt kopia i excel, och det nu är dina office kunskaper som inte är tillräckliga.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Du har förstås rätt. Förmodligen så har jag blivit påverkad av min arbetsomgivning där tonen är: datorer och sånt man gör med dem, vad är det för skräp, det kan jag inte och vill inte lära mig. Som den jag försöker göra en tjänst också har det.

Jag drivs inte heller av något större tekniskt intresse, utan försöker hålla mig något så när uppdaterad eftersom jag tycker mig se att de som aktivt väljer bort ny teknologi blir en smula handikappade.

Utifrån det så borde jag väl själv försöka skriva det där exel-dokumentet bara för min egen bildnings skull.
Hur sätter jag en ruta med adressen först i dokumentet?

mvh

Atropos

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Du har förstås rätt. Förmodligen så har jag blivit påverkad av min arbetsomgivning där tonen är: datorer och sånt man gör med dem, vad är det för skräp, det kan jag inte och vill inte lära mig. Som den jag försöker göra en tjänst också har det.

Jag drivs inte heller av något större tekniskt intresse, utan försöker hålla mig något så när uppdaterad eftersom jag tycker mig se att de som aktivt väljer bort ny teknologi blir en smula handikappade.

Utifrån det så borde jag väl själv försöka skriva det där exel-dokumentet bara för min egen bildnings skull.
Hur sätter jag en ruta med adressen först i dokumentet?

mvh

Atropos

Spontant, köp en ny fax..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Spontant, köp en ny fax..

Haha, det var också min första tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Nej inga nollningar av rader. inget så avancerat.

Vet inte pm du förstod rätt men de skriver alltså vilka prylar de vill ha? De utgår inte från de artiklar som finns och bara skriver antal där 0 eller ej ifyllt = att man inte behöver något av artikeln?

När du designar i excel kolla på att sammanfoga celler. Bra om man vill göra information som spannar över flera kolumner

Permalänk
Medlem

Eller köp en scanner och maila som pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag förstår inte riktigt problemet?
Ett excel-blad fungerar precis lika bra som ett word-dokument. Skulle säga att excel är bättre lämpad för inköpslistor.
exempel:
http://exceltemplate.net/images/Shoppinglist2.jpg

Eller varför inte i Google Kalkylark? 100% webbaserat och därmed väldigt effektivt att hantera genom Googles egna Kalkylarksapplikation.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ordnade en word-mall och filar på en exellista. Tror faktiskt jag skriver en till mig själv med. Med det får de nöja sig.

Tack för alla som jag fick använda som bollplank

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //