NZXT H440 fläktkontroll, förslag och idéer?

Permalänk
Medlem

NZXT H440 fläktkontroll, förslag och idéer?

Tjena Swec!

Jag beställde tidigare idag mig ett NZXT H440 White som jag spanat på i någon månad. Chassit kommer ju med en stor fläkthubb, men inte någon kontroll för fläktarna så de går alltid på 100%

Komponenter idag: Cooler Master 280L, med två Fractal Design R2 Silent som kyler det. Idag sitter dessa i ett Fractal Design R4 med 2 st FD Silent R2 fläktar som utblås (så totalt 4st R2 fläktar)

I framtiden (så fort de släpps) så ska alla dessa fläktar bytas ut, troligen till 4st FD Venturi HP-14 PWM på radiatorn, samt 2-3 st FD Venturi HF-14 som utblås i topp. http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/venturi-s...

Mina frågor till er.

1. Hur styr jag lättast 4 st PWM fläktar på radiatorn? Ser gärna att jag kan styra dessa inifrån Windows eller att de autostyrs via CPU temp (koppla till moderkortet?)

2. Kan jag driva 4 st PWM fläktar via en CPU fläkt plats på moderkortet ifall jag splittar den i 4? Edit: Tror jag hittade lösningen https://www.komplett.se/ekwb-ek-cable-splitter-4-fan-pwm-exte... - Borde detta fungera, Tänker mig att det är 1 4pin PWM + 1 Molex ->4x4pin PWM?

3. Vad finns det för smidiga lösningar på att styra chassifläktarna? Jag har kikat lite på NZXT GRID+ men känner att 450:- för att styra fläktarna via ett program är lite onödig lyx (vilket jag gillar visserligen). Men finns det något bra annat sätt tills vidare, typ en 5-7-12 v adapter knapp för 40 kr man kan sätta innan fanhubben på NZXT H440 för att styra hur fläktarna ska arbeta? Förstår att man får öppna och ändra i chassit isf, vilket inte är lika smidigt men man gör ju det mer eller mindre aldrig såattee.

Vad tror vi?

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243438

Någon som vet ifall jag skulle kunna dra något av dessa två förslag innan huben och på så sätt sänka hastiheten på hela huben?

Permalänk
Medlem

Känner igen dig från tråden jag skapade

Jag beställde som sagt ett H440 och lyxade till det lite med Grid+. Jag borde få grejerna i morgon, kan återkomma med intryck då om du vill!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrisism8:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243438

Någon som vet ifall jag skulle kunna dra något av dessa två förslag innan huben och på så sätt sänka hastiheten på hela huben?

Nja, de motstånden pallar nog inte med trycket för 7st fläktar. Jag skulle föreslå att du kör en fuling.
Koppla 12V mot ordinarie 12V in och koppla sedan 5V mot där jord brukar sitta på inkopplingen på hubben.

Då får du 12V-5V = 7V. Kan besvära det för riktigt dåliga agg men fläktar på ett par W är sällan något problem ens för de simplaste nätaggen från vettiga tillverkare.

Annars kan du köpa dig ett 2W Motstånd eller högre och löda in på valfri kabel som kopplas till hubbens strömförsörjning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Känner igen dig från tråden jag skapade

Jag beställde som sagt ett H440 och lyxade till det lite med Grid+. Jag borde få grejerna i morgon, kan återkomma med intryck då om du vill!

Tjena igen! Mitt trillar in på torsdag. Dock kommer det genomgå några dagars moddning, men hojta gärna till och berätta om vad du tycker om GRID+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjena igen! Mitt trillar in på torsdag. Dock kommer det genomgå några dagars moddning, men hojta gärna till och berätta om vad du tycker om GRID+

Vad ska du göra för mods? Söker själv inspiration.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, de motstånden pallar nog inte med trycket för 7st fläktar. Jag skulle föreslå att du kör en fuling.
Koppla 12V mot ordinarie 12V in och koppla sedan 5V mot där jord brukar sitta på inkopplingen på hubben.

Då får du 12V-5V = 7V. Kan besvära det för riktigt dåliga agg men fläktar på ett par W är sällan något problem ens för de simplaste nätaggen från vettiga tillverkare.

Annars kan du köpa dig ett 2W Motstånd eller högre och löda in på valfri kabel som kopplas till hubbens strömförsörjning.

Blir max 3 fläktar som är kopplade på hubben. De just nu 2, senare 4 PWM radiatorfläktarna får gå mot moderkortet tror jag nog. Förändrar detta något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Vad ska du göra för mods? Söker själv inspiration.

Scha.. Det är inte helt 100% klart än, men tanken jag har med det är lite övervuxet vattenfall. Det första jag ska göra är att byta ut plexirutan mot niagara glas

http://www.weru-partner.com/images/produkte/haustueren/weru/g...

Sen funderar jag på att sätta Lite pulserande led från insidan så att det ser ut att rinna vatten från glaset. Väldigt osäker på hur detta kommer bli men tänker att jag får trixa mig fram lite. Utöver det så finns det planer på att "lacka/måla" utsidan på chassit med olika blom/kläng växt motiv. Blir ett väldigt "mjukt" chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Scha.. Det är inte helt 100% klart än, men tanken jag har med det är lite övervuxet vattenfall. Det första jag ska göra är att byta ut plexirutan mot niagara glas

http://www.weru-partner.com/images/produkte/haustueren/weru/g...

Sen funderar jag på att sätta Lite pulserande led från insidan så att det ser ut att rinna vatten från glaset. Väldigt osäker på hur detta kommer bli men tänker att jag får trixa mig fram lite. Utöver det så finns det planer på att "lacka/måla" utsidan på chassit med olika blom/kläng växt motiv. Blir ett väldigt "mjukt" chassi

Gör ett galleri på det!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Gör ett galleri på det!

Det kommer de bli Projektet drar nog igång imorgon eller under helgen, så slutet på helgen dyker det nog upp början till en projektlogg Skulle jag tro

Blir det bra så ska jag även skriva ut "Projektet sponsrars inte av Komplett, CDON, NetonNet eller Webhallen" då ingen av dem svarade på min spons ansökan=(

Permalänk
Medlem

Är i samma sits som trådskaparen, förutom att jag inte ska ha radiator, men jag har börjat ledsna på ljudet från fläktarna i orginalhastighet då jag alltid kört ljuddämpat tidigare och max 1000rpm.

Funkar verkligen inte den föreslagna hastighetsdämparen från kjell? Känns ganska enkelt att köpa ett par och bara trycka dit en per fläkt liksom. Jag har ett par sådana där från Zalman (det andra förslaget) men de vill jag inte ha liggandes i chassit - de är för stora och fula.

Tyvärr är ju Sentry 3 en 5.25" enhet, så den funkar ju inte med H440.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Har ett grid+ i det chassit. Har 6 fläktar kopplat till den. Fungerar bra för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag höll på att vela fram och tillbaka med mitt h440 också, och valde bort NZXT+ eftersom jag kör Hackintosh (ibland) och inte klarar mig med bara ett windows-program för att styra fläktarna. Till slut kopplade jag bara loss fläktarna från hubben och körde in dem i moderkortet istället, med en vanlig 3-pins-splitter för att kunna koppla de fyra medföljande fläktarna till mina tre fan-headers på moderkortet. Detta var mest tänkt som en temporär lösning medan jag bestämde mig för om jag skulle skaffa nya fläktar, någon sorts fläktkontroll, både och, pwm eller inte, osv.

Dock blev det en enorm skillnad i ljudvolym, och burken blev nästan helt tyst i idle. Det hjälper såklart att jag har en Be Quiet Dark Rock som cpu-kylare och ett semi-passivt gtx970, men jag är helt nöjd med ljudvolymen nu och planerar inga övriga åtgärder. Temperaturerna är också helt okej, trots en lätt överklockning.

Med detta vill jag ha sagt att ni kan ge de medföljande fläktarna en chans, dom är tysta och flyttar mycket luft. Dock bör de inte köras via hubben i 100% för då låter datorn som en dammsugare.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Den här fungerar bra också!

Grid+ har jag haft lite problem med, tyvärr men jag tror det är ett måndags ex. ska titta på det i sommar och se om man kanske ska dra reklamation ifrån den.