Ex-Playstationchef: "Fokusera mer på spel än hårdvara"

Permalänk
Melding Plague

Ex-Playstationchef: "Fokusera mer på spel än hårdvara"

Shawn Layden tror inte att ray tracing på konsoler imponerar lika mycket som bra spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen som vill spela ett tråkigt/dåligt men snyggt spel?

Gameplay + story > grafik!

Mindre/kortare spel och mer innovation.
Allt behöver inte vara AAAspel som bara är säkra uppföljare på bevisade/etablerade koncept.
Jag är mer intresserad av mindre spel med 20-40h speltid där man tar ut svängarna lite.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Konsoler är svindyra idag. Man har bara råd att köpa 3st Ps5or för samma pris som en schysst iPhone. Och dessa konsoler håller bara i runt 5år..

Nå allt idag har blivit svindyrt. Ungdomar kan precis som förr köpa äldre generationer konsoler och det kommer spel till PS4 än idag men det är få. Det finns dock gott om PS4 spel att köpa i fysiska butiker och online.

Jag ser inte riktigt spelindustrin idag har så stora problem. Det finns både små och stora spel. Man kan köpa dessa direkt på plattformarna. Dessa småspel säljer också väldigt bra.

Permalänk
Medlem

"Om du spelar ett spel och solljus reflekteras på din TV, ser du ingen ray tracing. Det måste vara superoptimalt i så fall. Du måste ha en 8K-skärm i ett mörkt rum för att se sånt. – Shawn Layden."

Nja håller inte riktigt med om att 8k skärm i mörkt rum behövs, men allt annat låter väl vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konsoler är svindyra idag. Man har bara råd att köpa 3st Ps5or för samma pris som en schysst iPhone. Och dessa konsoler håller bara i runt 5år..

Nå allt idag har blivit svindyrt. Ungdomar kan precis som förr köpa äldre generationer konsoler och det kommer spel till PS4 än idag men det är få. Det finns dock gott om PS4 spel att köpa i fysiska butiker och online.

Jag ser inte riktigt spelindustrin idag har så stora problem. Det finns både små och stora spel. Man kan köpa dessa direkt på plattformarna. Dessa småspel säljer också väldigt bra.

När du lägger fram det så där inser man hur vansinniga priser vi har på telefoner

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att titta på Nintendo. De har inte konkurrerat med fläskig hårdvara sedan millennieskiftet, men ändå säljer de lika bra eller bättre än PS/Xbox. Det beror solklart på att de producerar spel som folk* tycker är roliga att spela. Förstår inte hur Sony/MS inte kunnat se det förrän nu.

*Ska påpekas att jag inte är som annat folk. Tycker generellt ganska illa om Nintendos spel. Men att deras strategi fungerar kan inte ens jag förneka

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Spelkänsla går ju före "lite ögongodis" alla dagar i veckan.

Vampire Survivors t ex kan man ju anklaga för mycket, men att det var ögongodis är nog inte en av dem

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

2-3 miljoner dollar på ett spel som helt floppar, jo jag tror han har en poäng.

gör hårdvara folk har råd med och gör roliga spel istället för att fokusera på att göra filmlika spel utan bra manus som tar 8 år att göra.
scale down not up.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Men vänta här nu. Är inte en av poängerna med att använda ray tracing att det i teorin går snabbare (och blir mer korrekt) att implementera än att exempelvis baka ljus?
Isåfall borde det ju leda till att utvecklarna har mer tid att fokusera på annat i spelen. Det där låter ju bara anti-teknologi för att vara anti-teknologi.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

RT och blingbling är vackert men en riktigt bra historia är det jag är ute efter.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Men vänta här nu. Är inte en av poängerna med att använda ray tracing att det i teorin är snabbare att implementera än att exempelvis baka ljus?
Isåfall borde det ju leda till att utvecklarna har mer tid att fokuswra på annat i spelen. Det där låter ju bara anti-teknologi för att vara anti-teknologi.

Jag antar att det skulle vara enklare utvecklingsmässigt men det är ju hyfsat få användare som kan köra raytracing med vettigt fps. Min förra burk körde på ett 2070 S och det funkade hur bra som helst för de flesta spelen men för RT var det ju askass. Konsoller fixar det ju inte ordentligt, inte ens ps5pro.

Om ett par generationer grafikkort så är det förhoppningsvis annorlunda. Det finns hopp

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag antar att det skulle vara enklare utvecklingsmässigt men det är ju hyfsat få användare som kan köra raytracing med vettigt fps. Min förra burk körde på ett 2070 S och det funkade hur bra som helst för de flesta spelen men för RT var det ju askass. Konsoller fixar det ju inte ordentligt, inte ens ps5pro.

Om ett par generationer grafikkort så är det förhoppningsvis annorlunda. Det finns hopp

Jo fast här är det väl specifikt tal om konsoler?

Metro Exodus Enhanced Edition är väl ett exempel på att RT för nuvarande konsoler kan funka om man designar spelet med det i åtanke och nästa generation konsoler lär ju ha än bättre förutsättningar för RT.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Om du spelar ett spel och solljus reflekteras på din TV, ser du ingen ray tracing. Det måste vara superoptimalt i så fall. Du måste ha en 8K-skärm i ett mörkt rum för att se sånt. – Shawn Layden."

Nja håller inte riktigt med om att 8k skärm i mörkt rum behövs, men allt annat låter väl vettigt.

Jag fattar inte ens citatet.
Om RT används så kan jag inte se det om solljus reflekteras mot min skärm?
Vad har RT med upplösning eller synlighet på min skärm att göra?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag vill att Sony fokuserar på att leverera spel som Uncharted, The Last of Us, God of War och Spiderman, än att de ska hålla på med massa live-service trams och annat krims krams som knappt någon vill ha.

Permalänk
Medlem

Kom med "nya" modeller lite oftare så blir det mindre hallaballo och lägre trösklar för utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag fattar inte ens citatet.
Om ljuset renderas med RT så kan jag inte se det om solljus reflekteras mot min skärm?
Vad har RT för ljussättning med upplösning eller synlighet på min skärm att göra?

Gissar att han syftar på att de flesta konsumenter har såpass mycket ljus i omgivningen att det är svårt att se de visuella skillnaderna som RT ger. Är nog inte många som optimerar sitt TV rum eller har råd med en bra nog TV som klarar av att kompensera tillräckligt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Gjorde citatet vettigare:

Citat:

Om du spelar ett spel och en fågel pluppar på din TV, ser du ingen ray tracing. Du måste ha gummiskrapa i så fall. Och även en banan, 2 ninjas, och tugga på mörk choklad för att se sånt. – Shawn Layden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Gissar att han syftar på att de flesta konsumenter har såpass mycket ljus i omgivningen att det är svårt att se de visuella skillnaderna som RT ger. Är nog inte många som optimerar sitt TV rum eller har råd med en bra nog TV som klarar av att kompensera tillräckligt.

Kompensera för vadå? Att ljuset speglar sig i TVn så att man inte ser något överhuvudtaget? Ja, då är det ju onödigt med RT men då är det ju onödigt med allt? Eftersom man inte ser bilden.

Om ljuset INTE speglar sig så att man inte kan se, då ser man. Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Men vänta här nu. Är inte en av poängerna med att använda ray tracing att det i teorin går snabbare (och blir mer korrekt) att implementera än att exempelvis baka ljus?
Isåfall borde det ju leda till att utvecklarna har mer tid att fokusera på annat i spelen. Det där låter ju bara anti-teknologi för att vara anti-teknologi.

Om man bara kör ray tracing så blir det som du säger enkelt med ljus och annat. Problemet är att spelen som idag använder ray tracing oftast kör hybridrendering där ray tracing bara används för vissa effekter, eftersom det blir för tungt att rendera allt med ray tracing. Och i alla fall på PC så är det få spel som kräver ray tracing, vilket gör att utvecklarna ändå måste implementera alla effekter på traditionellt sätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om man bara kör ray tracing så blir det som du säger enkelt med ljus och annat. Problemet är att spelen som idag använder ray tracing oftast kör hybridrendering där ray tracing bara används för vissa effekter, eftersom det blir för tungt att rendera allt med ray tracing. Och i alla fall på PC så är det få spel som kräver ray tracing, vilket gör att utvecklarna ändå måste implementera alla effekter på traditionellt sätt också.

Jo men någon gång borde man väl införa ett skifte.
Metro Exodus Enhanced Edition är fem år gammalt nu.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

När du lägger fram det så där inser man hur vansinniga priser vi har på telefoner

Premium modellerna är dyra. Men segmentet 3-4000kr är faktiskt riktigt bra idag. Och jag lär inte köpa en ny iphone när min 15 plus lägger behöver bytas i framtiden. I alla fall inte om de inte släpper en SE med stor skärm.
Det var skillnad för 15-10 år sedan då var allt under toppmodellerna sega. Nästan så att förra årets toppmodell var trög redan efter ett år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Men vänta här nu. Är inte en av poängerna med att använda ray tracing att det i teorin går snabbare (och blir mer korrekt) att implementera än att exempelvis baka ljus?
Isåfall borde det ju leda till att utvecklarna har mer tid att fokusera på annat i spelen. Det där låter ju bara anti-teknologi för att vara anti-teknologi.

Jo men hårdvaran är för kass så de måste ändå blanda rt/pt/lumen med fejkade ljussättningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är spel roligare nu än de var på 8-bitars?
Min uppfattning är nej. Möjligheterna är större, men många av möjligheterna används till att leverera halvfärdiga spel som görs färdiga år efter de säljs, att sälja halva spelet som DLC.

Tycker eran vi är inne i när det gäller spel generellt är ganska trist just nu där huvudpoängen med ett spel är att generera så hög avkastning som möjligt till företaget som investerat pengar i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

No shit...

Nyaste spelen jag spelar dagligen lanserades 2004 & 1997 (World of Warcraft & Tibia) samt det nyaste spelet jag har installerat för tillfället är Red Dead Redemption 2 samt Cities Skylines (2an avinstallerade jag igen...)

Det som får mig att köpa ett PS5 är om GTA 6 blir fantastiskt eller om det börjar komma ruskigt bra arkad racers som jag njöt av i min barndom (NFS Underground, Underground 2 & Most Wanted)

Bryr jag mig om grafik? Det är väl trevligt att Red Dead Redemption 2 ser fint ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det var många år sedan för min del som jag tycker spel nådde en nivå där grafiska uppdateringar ger väldigt lite som jag märker av i alla fall.

Skrivet av jeppe109:

Jo men någon gång borde man väl införa ett skifte.
Metro Exodus Enhanced Edition är fem år gammalt nu.

Kanske är läge vid nästa konsolgeneration? Dagens är ju för klena för riktig raytracing och jag tror inte utvecklare vill tillbaka till att göra helt olika spelversioner beroende på plattform. Även med PC så är ju majoriteten ganska dåliga på RT på AMD sidan behöver man väl upp i 7900GRE eller högre för okej RT prestanda och Nvidia 3080/4070.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fast det är ju trippel A i ett nötskal, vi ser spel som växt enormt från 90 talet, i mantimmar, marknadsföring etc även scope

Allt växer inklusive pengarna som ska fram. Nu har vi nått en punkt där där är för många kockar till samma soppa där alla vill sätta sin prägel på samma meny.

Det går liksom inte. Och det som lyckas är ofta något sidoprojekt där ett par utvecklare suttit själva och gjort det dom vill när dom kunnat.

Borde det inte säga allt?

Edit: sen kanske man inte heller ska trycka in varenda teknik i ett spel heller bara för att man kan, t.ex raytracing i Battlefield som nästan bara är MP där varje fps räknas.

Utan ett mindre, korridor aktigt SP spel som inte är så stort och open world där man vill ha den inlevelsen etc och där man kan få rätt på detaljerna och verkligen leverera den där wow upplevelsen med raytracing som den faktiskt kan ge i rätt scenario!

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Ray Tracing underlättar för speltillverkarna som med det behöver lägga mindre tid på ljussättning i spelen när de utvecklar dem.