Telia fiber + thomson + elnätverk = strul

Permalänk
Medlem

Telia fiber + thomson + elnätverk = strul

Hej alla! Har problem hemma med mitt fiber som jag precis fått. Har 100mbit telia och en thomson. Har gjort en schematisk bild här:

Jag vill undvika att dra kabel från kök där fiber sitter till vardagsrum. Har köpt zyxel elnätverk 500mbit och kopplat in. Att se på tv funkar men så fort jag vill titta på HBO game of thrones till exempel i boxen så laggar det något enormt. Behöver inte ens välja HD version. Vad kan detta bero på? Beror det på vilken kontakt jag pluggar dem i? Står i manual att man inte ska koppla den till en förlängningsdosa/förgrening osv.

Någon med erfarenhet som kan rekommendera vad man kan göra?

Köpte även en netgear WNCE3001 trådad till trådlöst adapter men funkade inte alls. Vet inte om det är för att thomson suger när det gäller wifi men det var helt kasst. Annars var det ju en smidig lösning att bara lägga till en liten pryl som gör boxen trådlös.

Ett annat skitkonstigt problem är att min tv endast har en hdmi så har skaffat en splitter. Med förra digital-tv boxen funkade allt bra i splittern med ps4 och annat. Nu har jag fått den nya lilla digital-tv från telia men den funkar inte i splittern....om inte ps4 är på. Superkonstigt. Kopplar jag den direkt till tv är allt fridens dock. Någon som varit med om att en apparat skapar problem för en splitter?

Mycket konstiga problem kanske men någon med lite tips?

Permalänk
Medlem

Upptäckte något nytt nu. Hade massor strul med thomson att ens få bild i tv hur jag än försökte. Kopplade kabel direkt från fiberbox till digital-tv. Funkar ju prima. Trodde man var tvungen att koppla via thomson ju.

Sen insåg jag att jag kanske har gammal nätverkskabel så efter att jag bytte kabel i elnätverket så gick det prima att streama.

Nu undrar jag verkligen om jag behöver thomson över huvudtaget. Borde kunna koppla in vad som i fiberboxen ju. Det ända som inte funkar antar jag är telia-appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Upptäckte något nytt nu. Hade massor strul med thomson att ens få bild i tv hur jag än försökte. Kopplade kabel direkt från fiberbox till digital-tv. Funkar ju prima. Trodde man var tvungen att koppla via thomson ju.

Sen insåg jag att jag kanske har gammal nätverkskabel så efter att jag bytte kabel i elnätverket så gick det prima att streama.

Nu undrar jag verkligen om jag behöver thomson över huvudtaget. Borde kunna koppla in vad som i fiberboxen ju. Det ända som inte funkar antar jag är telia-appen

Kopplar du digital-tvn direkt till fiberconvertern så kommer inte internet fungera för dig. Men är du ok med det så är det klart att det fungerar.

Något du annars kan göra är att be telia skicka ut sin inteno switch. Då kan du använda valfri router samtidigt som du får en separat port för tv.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Hej! Det konstiga är att jag pratade med telia idag på support. De menade att jag har stadsnät och att thomson inte fungerar. Har inte lyckats koppla thomson till digital-tv och få det funka. Fick en lapp av telia att lämna tillbaks thomson eller betala aktuella värdet på 500kr för den.

Nu har jag kopplat nätverkskabel direkt till digital-tv i LAN1 och har thomson separat som wifi router i LAN2. Funkar perfa(förutom wifi på 30mbit och inte 100mbit som jag har).

Frågade då supporten om jag istället för att betala 500kr för thomson istället köpa en asus-router för 500kr för wifi(som ska funka bra mycket bättre). Han tyckte att det lät som en mycket bättre idé.

Så detta verkar som det smidigaste just nu