Permalänk
Medlem

Om routers...

Jag ska få bredband om några veckor och jag har tänkt på om jag ska ha en switch eller router....om man har en router så kan flera använda internet utan att behöva eget ip...men det jag undrar är om man kan har router och i så fall vilken om man tar hem en kompis och vill spela i samma server...går det??? Vad jag har hört så ska inte det gå. Och så undrar ja om det går att skapa servrar med någon router pågrund av att mina kompisar som har router och bredband går det inte för!!!

Permalänk

Hemma hos min bror funkar det bra att spela i samma server, fast han har ingen "router" utan en av datorerna är router.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Hur gör man så att en av datorerna är router....är det krångligt eller...berätta gärn lite i detalj!

Permalänk
Medlem

Sök lite på forumet så kommer du att få detaljerade svar

Permalänk
Medlem

Jag och min bror har spelat på samma servrar (HL moddar) Utan problem. (DL-704 gammla modellen)

Om du har en gammal dator typ 486:a (kan i vissa fall vara för lite) men en pentium 100+ ståendes oanvänd så kan man stoppa in 2 nätverkskort och köra linux (om du inte är så van linux så finns det färdiga linuxoperativ med enkel installation som är just gjorda för brandväggsfunktion/routing.. T.ex. IPcop, LRP, se mer i FAQ:en http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54725 ) annars så har t.ex. winXp inbyggd funktion men den datorn måste då vara igång konstant (eller när någon vill vara uppkopplad)

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Det går att köra server och det går att spela på samma server på de flesta spel iallafall

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det har inte med det att göra.

För övrigt är en router en router, inget där emellan.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"